وزارت خارجه: با چین جلوی قلدر‌ها می‌ایستیم

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سید عباس موسوی درباره توافق ۲۵ ساله ایران و چین، برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین را یک نقشه راه روشن و ریل‌گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در دنیای آینده خوانده است، جایی که به گفته او چین به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا در آینده نزدیک و ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه غرب آسیا می‌توانند با روابطی مکمل و مستقل از قدرت‌های سنتی و سلطه‌گر غربی، ضمن تأمین منافع مشترک، در برابر فشار قلدر‌ها ایستادگی کنند.
او در واکنش به بحث‌های مطرح شده در این خصوص گفته است: «نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که ازسوی دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به جایی نخواهد برد».
سخنگوی وزارت خارجه گفت: «بر اساس توافق سال ۱۳۹۴ رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که در بند ششم بیانیه سفر رئیس‌جمهور چین به تهران منعکس شده است، دو کشور صراحتاً اراده سیاسی خود را برای توسعه و تعمیق راهبردی روابط بیان داشته و تصمیم گرفتند یک نقشه راه جامع ۲۵ ساله بین دو کشور تدوین شود تا مبنای توسعه منسجم و همه‌جانبه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین در سال‌های آتی قرار گیرد.»
موسوی اظهار داشت: پیش‌نویس اولیه این سند با مشارکت نهاد‌های تخصصی دو کشور تهیه شده و هم اکنون در مرحله مذاکره قرار دارد. بدیهی است پس از نهایی شدن مذاکرات، این سند برای طی مراحل قانونی به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.