اخذ پول زور آن هم از دانشجو!

سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از اسفندماه به حالت تعطیل درآمد و آموزش‌های مجازی جایگزین آن شدند. انتقاد دانشجویان هم از اینجا شروع شد که با این وضعیت اقتصادی و مجازی شدن کلاس‌ها و کاهش هزینه‌های دانشگاه‌ها پرداخت شهریه کامل، دیگر منطقی نیست.
پیش به سوی درآمد بیشتر!
منابع درآمدی دانشگاه‌های بزرگ کشور در قانون بودجه امسال و مقایسه آن با سال قبل نشان می‌دهد دولت منابع درآمدی امسال مراکز آموزش عالی را نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داده‌است.
افزایش دریافت شهریه از دانشجویان شبانه، ارائه پولی خدمات رفاهی به دانشجویان مانند خوابگاه و غذای دانشجویی از مهم‌ترین منابع درآمد‌های مراکز آموزش عالی است که هزینه زیادی به دانشجویان و خانواده آن‌ها تحمیل می‌کند.


با این حال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره کاهش شهریه ترم جدید، اعلام کرده که «وزارت علوم نباید اقدامی انجام دهد و این کار در حوزه اختیارات دانشگاه‌ها است.»
به گفته منصور غلامی «دانشگاه شهریه را محاسبه کرده و در هیئت امنا مطرح می‌کند. معمولاً تصمیم هیئت امنا درباره کاهش شهریه قانونی است و هیچ نهاد دیگری روی شهریه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند. باید ببینیم پیشنهاد دانشگاه‌ها برای میزان شهریه ترم بعد چیست و سپس درباره آن تصمیم‌گیری و مباحث کارشناسی را مطرح کنیم.»
وزیر علوم در حالی از مباحث کارشناسی این ماجرا صحبت کرده که تعطیلی دانشگاه‌ها باعث شده تا هزینه این مراکز کاهش یابد.
درآمد‌هایی که باید جور شود
دانشگاه تهران بر اساس بودجه امسال باید با ارائه خدمات مختلف، ۳۰۸ میلیارد تومان درآمد کسب کند. این رقم برای دانشگاه الزهرا بیش از ۱۶ میلیارد تومان است که در میان دانشگاه‌های مورد بررسی کمترین سهم را در لایحه بودجه دارد.
دانشگاه خوارزمی و صنعتی خواجه‌نصیر‌الدین طوسی در سال ۹۹ باید ۴۰ میلیارد تومان درآمدزایی برای تأمین منابع مالی خود داشته‌باشند. این سهم برای دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، علامه طباطبایی، شاهد و دانشگاه شهید بهشتی هریک به ترتیب ۵۲ میلیارد تومان، ۹۴ میلیارد تومان، ۲۱۰ میلیارد تومان و ۱۴۰ میلیارد تومان است. دانشگاه صنعتی شریف و پلی‌تکنیک نیز هر کدام در لایحه بودجه امسال باید به ترتیب ۱۵۴ و ۱۰۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشند. اردیبهشت ماه بود که معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد که برای دانشجویانی که شهریه‌پرداز هستند و براساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌ها شهریه مشخصی را بابت ترم تحصیلی خود پرداخت می‌کنند، طی یک دستورالعمل و سند ۲۰ ماده‌ای از دانشگاه‌ها خواستیم با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و جامعه با دانشجویان همکاری کنند.
علی خاکی‌صدیق افزود: هر گونه تخفیف یا تغییر در پرداخت‌های شهریه دانشجویان در نیم‌سال جاری تحصیلی نیازمند مصوبه هیئت امنای دانشگاه است و این پیشنهاد باید از طریق دانشگاه یا مؤسسه به هیئت امنا برده‌شود و در این هیئت در خصوص شهریه تصمیم‌گیری صورت گیرد.
دهن‌کجی دانشگاه‌ها به وزارت
در مقابل این سخنان و دستورالعمل‌ها، اما واکنش دانشگاه‌ها هم قابل‌توجه بود. دانشگاه تهران اعلام کرده که دانشجویان باید شهریه کامل را پرداخت کنند. محمود نیلی‌احمدآبادی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر که کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، شهریه دانشجویان شبانه و سنواتی چگونه دریافت می‌شود، به خبرگزاری ایرنا گفته «شهریه‌ها به طور کامل دریافت می‌شود؛ زیرا هزینه‌های دانشگاه تغییر نکرده‌است، همچنین تصمیم‌گیری درباره دریافت هزینه‌های تغذیه و خوابگاه‌ها با صندوق رفاه دانشجویان است.»
دانشجویان دانشگاه آزاد هم‌پویشی برای پس گرفتن نصف هزینه‌های پرداختی‌شان راه انداختند، اما دانشگاه آزاد اعلام کرده که هیچ خبری از بخشش شهریه نخواهد بود. محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد درباره بازگشت شهریه دانشجویان به باشگاه خبرنگاران «جوان» گفت: «شهریه‌ای که دانشگاه آزاد از دانشجو می‌گیرد، برای شرایط عادی است، اما در شرایط بحرانی کنونی، این دانشگاه خدمات را به صورت مسئولیت‌پذیرانه و با انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، به منظور متوقف‌نشدن نظام آموزشی، به صورت مجازی ارائه می‌کند.»
شرط و شروط‌های دولتی
دانشگاه شریف هم شرط و شروط مختلفی گذاشته و خبر داده که دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۱۳۹۶ اگر حداکثر تا پایان تیرماه از پایان نامه خود دفاع کنند، مشمول تخفیف می‌شوند. دانشجویان دکتری که فقط امتحان جامع نداده‌اند می‌توانند در صورت داشتن دلایل موجه از تخفیفاتی استفاده کنند.
دانشگاه‌های پلی تکنیک، شهید بهشتی، خوارزمی، پیام نور و علامه طباطبایی هم با شرط و شروط‌هایی تخفیف در شهریه را به هیئت امنای دانشگاه واگذار کرده‌اند. جالب اینکه اعضای هیئت امنای تمام این دانشگاه‌ها از منصوبان دولت یا دولتمردان کشورند.
مهم‌ترین اعتراض دانشجویان هم این است که کلاس‌های دانشگاه غیر‌حضوری برگزار شده و خدمات خاصی چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه‌های دیگر از سوی دانشگاه به دانشجویان ارائه نمی‌شود که دانشجویان قرار باشد برای این منظور هزینه‌ای را پرداخت کنند.