آغاز فعالیت نسل پنجم اینترنت از روزهای آینده

خبر خوش رئيس‌جمهور برای تهرانی‌ها آغاز فعالیت نسل پنجم اینترنت از روزهای آینده ایرنا: رئیس‌جمهور روز گذشته از ورود نسل پنجم اینترنت به ایران خبر داد و گفت در روزهای آینده این نسل جدید در تهران آغاز به کار خواهد کرد. حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: «همان‌طور که در این شرایط سخت ما باید از لحاظ بهداشتی و درمانی شرایط مناسب و فعالی داشته باشیم، همچنین باید از لحاظ نحوه ارتباطات هم شرایط مناسبی داشته باشیم؛ توانمندی دولت ما امروز در سایه دو اقدام «تحول سلامت و تقویت ارتباطات» است که از سال‌ها پیش این دولت آن را دنبال کرده است». حسن روحانی افزود: «امروز اگر می‌توانیم در آموزش برای سال تحصیلی آینده راحت حرف بزنیم، اگر می‌توانیم در بهداشت راحت حرف بزنیم، اگر می‌توانیم در کسب‌وکار و در ارتباطات بین خودمان راحت حرف بزنیم، به خاطر این است که فضای مجازی آماده و شبکه ملی اطلاعات در اختیار داریم».
او گفت: «اگر امروز نسل سه و نسل چهار (اینترنت) که تا روستاها هم امتداد پیدا کرده، نبود، امروز فوق‌العاده در مضیقه بودیم و حالا می‌خواهم این خبر خوش را به مردم بدهم که داریم وارد نسل پنجم می‌شویم؛ ان‌شاءالله از روزهای آینده نسل پنجم اینترنت فعالیت خود را در تهران آغاز می‌کند و به‌تدریج گسترش پیدا می‌کند. این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است. نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است». رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تحت عنوان مرکز ۱۷۶ تشکیل دادیم و افتتاح شد که البته یاد شهدای هواپیما بود و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم که از وزارت ارتباطات می‌خواهم در روزهای آینده برای مردم در این زمینه توضیحات لازم را بدهد».
وام اجاره ٥٠‌میلیون‌تومانی برای مستأجران تهرانی
روحانی همچنین با بیان اینکه مسئله ازدواج و تشکیل خانواده و نهاد خانواده برای دولت بسیار مهم است، گفت: «در سال گذشته و امسال در مسئله وام ازدواج تسهیلات بهتری را در اختیار خانه‌اولی‌ها قرار دادیم و آنهایی که زندگی را تشکیل می‌دهند، ۳۰ هزار میلیارد تومان وام در اختیار این عزیزان قرار گرفت، امسال هم به همین صورت این روند ادامه خواهد داشت». او با اشاره به مسائل و مشکلات اجاره‌نشین‌ها و مستأجران، افزود: «معمولا آنهایی که در آغاز زندگی هستند، ناچارند که مسکن مورد نیاز خود را اجاره کنند. ما در هفته‌های اخیر در موضوع مستأجران دو گام مهم برداشتیم؛ اول آنکه نسبت به اضافه اجاره‌بها بود که یک روند صعودی و غیرمنطقی پیدا کرده بود، در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که مال‌الاجاره نباید حداکثر برای تهران ۲۵ درصد، شهرهای بزرگ ۲۰ درصد و در بقیه شهرها ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند». رئیس‌جمهوری درباره پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن، گفت: «مستأجران در تهران یا شهرستان‌ها معمولا وقتی خانه‌ای را اجاره می‌کنند، یک‌ پولی را به‌عنوان اجاره می‌دهند، یک‌ پولی هم به‌عنوان ودیعه نزد مالک می‌سپارند. حال این مقدار در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است که به‌زودی پرداخت تسهیلات ودیعه از طرف بانک به مستأجران اجرائی و عملیاتی می‌شود». او افزود: «دولت تصمیم گرفت آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند - کارمند یا کارگر - که یک حقوق ثابت و معین دارند و همچنین برای خانواده‌هایی که توسط کمیته امداد یا بهزیستی تحت حمایت هستند، این خانواده‌ها در تهران برای خانه‌ای که اجاره‌ می‌کنند، بتوانند ۵۰ میلیون تومان از بانک پول بگیرند، در شهرهای بزرگ این رقم ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان می‌شود». روحانی گفت: «افرادی که در تهران خانه‌ اجاره می‌کنند تا ۵۰ میلیون تومان آن را می‌توانند با سود و بهره ۱۳ درصد از بانک وام بگیرند؛ بنابراین کمک بسیار خوبی برای مستأجران است؛ اینها در تهران می‌توانند تا ۵۰ میلیون تومان از بانک قرض بگیرند برای همان مدت اجاره یک‌ساله‌ای که اجاره‌نامه آنها گواه خواهد بود و سود را به بانک پرداخت کنند، سود ۱۳ درصد را به بانک پرداخت کنند، پایان کار هم وقتی زمان اجاره تمام می‌شود، اصل پول را باید به بانک برگردانند، آن بهره ۱۳ درصد هم که به صورت ماهانه مستأجران به بانک پرداخت می‌کنند». رئیس‌جمهور عنوان کرد: «این تسهیلات می‌تواند به مستأجرانی که کارمند، کارگر یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و تحت فشار قرار دارند، بسیار کمک کند و از هفته آینده وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ویژگی‌های این تسهیلات بانکی را اعلام و مقررات آن را به همه بانک‌ها ابلاغ کنند و از طریق صداوسیما هم مردم را مطلع و موضوع را برای مردم تشریح کنند. پرداخت تسهیلات ودیعه به مستأجران گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای آنها برمی‌دارد به خاطر فشاری که از لحاظ اقتصادی بر آنها قرار گرفته است».


قیمت متعادل  از  هفته‌های  آینده
روحانی همچنین با اشاره به شرایط بازار و گرانی‌ها، گفت: «باید بتوانیم کاری کنیم از ارزی که امروز در کشورهای دیگر به‌عنوان ذخیره داریم، استفاده کنیم و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده و حداقل با سه کشور در این روزهای اخیر اقدامات خوبی انجام دادند و امیدواریم ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار گیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند».