متخلفانی که درآمد ارزی را بازنگردانده‌اند به قوه قضائیه معرفی شدند

 موضوع بازگشت ارزهای صادراتی که مدت‌هاست از سوی مسئولان دولتی دنبال می‌شود، به ایستگاه آخر رسید. بانک مرکزی از اوایل تیر ماه چندین بار اعلام کرد کسانی که ارز صادراتی خود را در سال‌های 97 و 98 برنگردانده‌اند (رقمی در حدود 27 میلیارد دلار) تنها تا پایان تیر ماه وقت دارند این کار را انجام دهند وگرنه با واکنش قضایی رو به رو خواهند شد.
بر همین اساس، بانک مرکزی با اتمام تیر ما و مهلت یاد شده، اعلام کرد: «عده‌ای در شرایط جنگ تمام عیار بر علیه کشور، بدون توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی با بهره‌مندی از منابع و امکانات کشور مبادرت به صادرات کالا از کشور کرده و هیچ‌گونه مدارک و مستنداتی درخصوص برگشت ارز حاصله به چرخه اقتصادی ارائه نکرده‌اند.  بانک مرکزی در مرحله اول اطلاعات مربوط به ۲۵۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی، که بخشی از مجموع ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی را برنگردانده‌اند، را به مرجع محترم قضایی ارسال کرده و حتی بعد از شکایت نیز به منظور مساعدت، جلسات متعدد به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات با آنها برگزار کرده، لیکن متأسفانه کماکان از برگشت ارز اجتناب کرده‌اند.» در این باره، ولی اسماعیلی، نایب رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پیامی در صفحه مجازی خود اعلام کرد: «پیگیر قاطعانه بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خواهیم بود و بانک مرکزی مکلف به این امر است.‏ مجلس انقلابی برای تعادل و آرامش بازار لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.»
عدم بازگشت ارزهای صادراتی که رقم درخور توجهی است - با وجود تمام تلاش ها- منجر به تدوین یکسری دستورالعمل‌ها برای برخورد با متخلفان شد. چنانچه علاوه بر برخورد قضایی، اقداماتی نظیر توقف تسهیلات صادراتی و توقف صدور کارت‌های بازرگانی برای مقابله با عدم بازگشت ارز به کشور اجرایی شد.
در همین زمینه، مهرداد ارونقی معاون گمرک ایران اظهار داشت: طبق بسته سیاستی بانک مرکزی تمامی تسهیلات صادرات صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند متوقف می‌شود و صادرات کالای آنها در مسیر قرمز قرار می‌گیرد که برخی کالاها فسادپذیر هستند و گمرک سعی بر رفع مشکل این نوع کالاها و صادرات آنها قبل از فاسد شدن دارد.


همچنین، حمید زادبوم، رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: بیش از ۱۳۰۰ صادرکننده در کشور با میزان صادرات حدود هشت میلیارد دلار در سال ۹۷، ارز صادراتی خود را به صورت صد در صد بازگردانده‌اند که در صورت اجرای برنامه‌های تشویقی، پیش‌بینی می‌شود تعداد صادرکنندگان از نظر تعداد و ارزش صادرات افزایش خواهد یافت.
گفتنی است، وی طی نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور اعلام کرد: عملیات صدور کارت بازرگانی از یک مرداد امسال در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفا در سامانه یکپارچه اعتبار سنجی انجام می‌شود.