برگزاری آئین‌های شکوهمند سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت قطعی است

 حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از اعتماد، همراهی و همکاری مردم با اقدامات و برنامه‌های مقابله‌ای دولت در برابر شیوع کرونا، افزود: همکاری و همراهی مطلوب مردم به ویژه در جریان موج اول فراگیری کرونا در ایران، تحسین مجامع بین‌المللی را به دنبال داشت.
روحانی اظهار داشت: نکته مهمی که در نتیجه ارزیابی‌ها و برآوردهای دقیق به دست آمده این است که علت موج دوباره شیوع کرونا در برخی مناطق کشور فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده، بلکه عدم رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌ها در نتیجه ایجاد این تصور که ویروس ضعیف شده و به خاطر برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و محافلی مثل مراسم ازدواج و مجالس ختم و عزاداری‌ها بوده است.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به شروع موج دوم شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا، تصریح کرد: ستاد ملی مقابله کرونا برای مبارزه با موج دوم شیوع کرونا در کشورمان دو سیاست کلان را طراحی کرد که اساس این دو سیاست اصلی استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده عمومی و پرخطر از جمله محل‌های کسب و کار با نظارت دقیق بر اجرای این دستورالعمل‌‌ها و همچنین ممنوعیت اجتماعات و تجمع‌ها و برگزاری مراسم شادی و عزا و مهمانی‌ها است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بعد از گذشت یکی دو هفته، ارزیابی‌ها، حکایت از شیب نزولی شیوع در بسیاری از استان‌های کشور دارد که این کاهش نتیجه اجرای گسترده‌تر پروتکل‌ها و استفاده تعداد بیشتر مردم از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات بوده است.


وی با تاکید بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) و بهره‌های فراوان معنوی آن برای جامعه که نمی‌توان از آن چشم پوشید، اظهار داشت: توسل به ائمه اطهار(ع) و بخصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است.
روحانی تاکید کرد: بر همین اساس می‌بایست با توجه به تجربه موثر و قابل تقدیر همکاری و همراهی مردم متدین، روحانیت معزز و نهادهای مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان، دستورالعمل‌های مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ایام محرم و صفر طراحی شود. قطعا اطلاع‌رسانی و اقناع مردم بر اساس پیوست رسانه‌ای که کمیته اطلاع‌رسانی در این زمینه تهیه می‌کند، موثر خواهد بود.
رئیس‌جمهور همچنین با‌ اشاره به مسئله کنکور در نظام آموزشی کشور، گفت: برگزاری کنکور با حفظ سلامت جوانان کشور، مورد نظر سیستم آموزشی است و با طراحی و اجرای دقیق پروتکل‌های مربوطه، کنکور در کمال امنیت روانی و جسمی جوانان و خانواده‌های آنان برگزار خواهد شد.
بهره‌برداری از ۳ طرح بزرگ
 و ملی وزارت جهادکشاورزی
حجت‌الاسلام روحانی همچنین در پانزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، دستور آغاز سه پروژه بزرگ و ملی وزارت جهادکشاورزی را با سرمایه‌گذاری 3 هزار و 400 میلیارد تومان از طریق ویدئوکنفرانس صادر کرد.
در این راستا بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.
این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر ‌اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.
رئیس‌جمهور در آئین افتتاح این طرح‌های ملی با ‌اشاره به آمارهای افزایش تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن، ارتقای راندمان آب از 30 درصد به 45 درصد، افزایش تولید محصول با یک مترمکعب آب از حدود 920 گرم به 1450 گرم، ارتقای صرفه‌جویی در مجموع آب مصرفی کشاورزی از 8.6 میلیارد مترمکعب به 14 میلیارد مترمکعب، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور از 8 هزار هکتار به حدود 19هزار هکتار و افزایش اراضی دیم در مناطق شیب‌دار از 16میلیون هکتار دیم به 61 میلیون هکتار تصریح کرد: این دستاوردها در مردم این احساس را ایجاد می‌کند که دولت برای حیات و سلامت غذایی آنان اهمیت قائل است.
تاکید بر ضرورت استفاده
 از کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی
روحانی همچنین بهینه کردن الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری صحیح از آب و خاک و توجه به برنامه‌ریزی برای کشت فراسرزمینی را مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی دانست و گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به 23 هزار هکتار برسد و این در حالی است که با تلاش دولت در طول 7 سال، بیش از آنچه که در 30 سال گذشته بوده، گلخانه ایجاد کردیم. رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه بسیار از کشورها به دنبال همه‌گیری کرونا عمده محصولات کشاورزی و غذایی تولیدی خود را ذخیره کرده و از فروش آن امتناع می‌کنند، اظهار داشت: به لطف خدا امسال نیز همچون سال‌های گذشته وضعیت کشت و برداشت محصولات استراتژیک و غذایی در کشور بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم استان‌های کویری و کم‌آب به خوبی مزیت‌های استفاده از طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای را درک می‌کنند، اظهار داشت: مردم استان یزد و هرمزگان علی‌رغم خشکی و کم بارانی با تلاش و فعالیت از طریق سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی موفق به تولید محصولات بسیار خوبی شده‌اند و تحولات خوبی را در این مناطق در بخش کشاورزی شاهد هستیم.
روحانی ابراز امیدواری کرد بهره‌برداری از این پروژه‌ها که با همکاری بخش خصوصی و دولت به انجام رسیده است، موجب شکوفایی بیشتر ایران عزیز باشد.