مشوق های امیرکبیر برای فرزندآوری، میراث برانکو و دلخوری حیایی!


 
 
حیایی تفریح نمی‌کند!


چرا بعضی مخاطبان «عصر جدید» تصور کرده‌اند امین حیایی برای خوشگذرانی به این مسابقه رفته است؟
 
مائده کاشیان - در یکی از قسمت‌های مسابقه «عصر جدید»، احسان علیخانی خطاب به تماشاگران درباره هر یک از داوران مسابقه سوال می‌کرد و تماشاچیان با اعلام رای سفید و قرمز، خود به سوالات پاسخ می‌دادند. علیخانی در آن برنامه راجع به امین حیایی پرسید «آیا امین حیایی صرفا برای خوشگذرانی به عصر جدید آمده است؟» که تعداد زیادی از تماشاچیان در پاسخ به این پرسش رای سفید نشان دادند! امین حیایی که از این اتفاق غافلگیر شده بود، پرسید چرا تعداد زیادی از تماشاگران چنین تصوری دارند! تعداد پاسخ آری به این سوال آن قدر زیاد بود که علت این تصور برایش سوال شود و واکنش او را در برنامه «هشتگ عصر جدید» به دنبال داشته باشد. بریده ویدئوی این بخش از برنامه در روزهای گذشته، در فضای مجازی دست به دست و بارها دیده شده است.
 
مثبت‌نگری در قضاوت
اگر مخاطب همیشگی «عصر جدید» باشید، احتمالا در جریان هستید که امین حیایی معمولا به تعداد زیادی از اجراها، رای مثبت داده است و حتی در بسیاری از اجراهایی که ضعف و مشکلاتی داشته‌اند، نقطه قوتی پیدا کرده و به بهانه آن رای سفید داده است. علاوه بر این، او بسیاری از اوقات خیلی زود و قبل از سه داور دیگر، رای مثبت خود را اعلام کرده و روی هم رفته داور سختگیری محسوب نمی‌شود؛ آن هم در حضور رویا نونهالی و آریا عظیمی‌نژاد. احتمالا خوش‌بینی او به اجرای اکثر شرکت‌کنندگان و تعداد زیاد آرای سفیدش یکی از دلایلی بوده که باعث شده مردم به سوال احسان علیخانی پاسخ مثبت بدهند.
آماده برای رفتن روی صحنه
در میان چهار داور مسابقه، امین حیایی آماده‌ترین فرد برای رفتن به روی صحنه است و معمولا از همکاری با شرکت‌کنندگان استقبال می‌کند، به همین دلیل معمولا استعدادها وقتی در اجرای خود به کمک احتیاج دارند، یکی از داورانی که از او تقاضای کمک می‌کنند، امین حیایی است. این داور معمولا وقتی به روی صحنه می‌رود درباره ابزار و وسایل شرکت‌کنندگان کنجکاوی می‌کند یا حتی گاهی به عنوان مثال وسایل ورزشی را امتحان می‌کند. به نظر می‌رسد آمادگی او برای همکاری با شرکت‌‌کننده‌ها، لحظات بامزه‌ای که با حضورش روی صحنه به وجود می‌آید و جسارت یا ریسک‌پذیری او یکی دیگر از دلایل مهمی است که تصور حضور در مسابقه برای تفریح و خوشگذرانی را در ذهن مردم ایجاد کرده است.
وارد نشدن به بحث و چالش
در حالی که گاهی رویا نونهالی، آریا عظیمی‌نژاد و بشیر حسینی، دو به دو بر سر رای سفید و قرمز خود یا رای طرف مقابل با یکدیگر وارد بحث و چالش می‌شوند، اما امین حیایی کمتر رای بحث‌برانگیزی به شرکت‌کنندگان می‌دهد یا کمتر پیش آمده که سعی کند دیگر داوران را برای تغییر رای قانع و با آن‌ها بحث کند. این داور از ویژگی شوخ‌طبعی خود نیز زیاد استفاده می‌کند و شوخی‌های بامزه‌ای با شرکت‌کنندگان، احسان علیخانی یا دیگر داوران می‌کند. شاید مجموع رفتارها و قضاوت امین حیایی در «عصر جدید» باعث شده باشد که تعداد زیادی از تماشاگران تصور کنند هدف از حضور او در مسابقه به قول خود حیایی تفریح است، اما ناگفته نماند آن چه از واکنش‌های مردم برمی‌آید، اتفاقا امین حیایی نزد مردم محبوب است و در مقایسه با سه داور دیگر کمتر مورد انتقاد بوده است.
دفاع امین حیایی
گذشته از پاسخ آری تماشاگران به سوال احسان علیخانی و تعداد زیاد پاسخ‌ها، اساسا طرح این سوال که البته بیشتر جنبه شوخی و سرگرمی داشته، بدسلیقگی بوده و گلایه امین حیایی را هم به دنبال داشته است. علاوه بر این ممکن است این تصور ناخودآگاه به مخاطبان القا شود، بنابراین بهتر است سوالات و بخش‌های سرگرمی مسابقه با دقت بیشتری طراحی شوند. امین حیایی در برنامه «هشتگ عصر جدید» با گلایه از پاسخ آری اکثریت تماشاگران به سوال احسان علیخانی، گفت که منظور سوال این بوده او برای تفریح به مسابقه آمده. حیایی سعی کرد از خودش دفاع کند و توضیح بدهد که این تصور اشتباه است، بنابراین در بخشی از توضیحات خود درباره حضور در «عصر جدید» گفت: «واقعیتش این طور نیست و من دارم همه انرژی‌ام را می‌گذارم و این بچه‌ها را دوست دارم. ما به عشق بچه‌ها آمدیم که بچه‌ها دیده شوند.»
 
 
 
مشوق‌های امیر کبیر برای حمایت از «فرزند آوری»
میرزا تقی‌خان افزون بر تمهیدات بهداشتی برای تقویت جمعیت کشور، تسهیلات ویژه‌ای برای خانواده‌های پرجمعیت در نظر می‌گرفت
 
جواد نوائیان رودسری – یکی از مهم‌ترین عوامل رشد همه‌جانبه کشور، وجود نیروی انسانی کافی در زمینه‌های مختلف است. ازاین‌رو، کاهش جمعیت می‌تواند آسیب سختی به ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک مملکت وارد کند. سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و ترقی در جوامع مختلف بشری است؛ به شرط آن‌که مدیریت صحیح بتواند استعدادها را کشف و در مسیر درست هدایت کند. یکی از دغدغه‌های همیشگی امیرکبیر، پایین‌بودن نرخ رشد جمعیت در ایران، به واسطه عوامل مختلف بود. نفوس ایران، به دلیل درگیری با مصائب متعدد، سطح پایینی داشت و به ویژه بعد از شکست ایران در جنگ با روسیه تزاری، بخش زیادی از جمعیت کشور از دست رفته‌بود. تقویت نظامی ایران و نیز، راه انداختن چرخ اقتصاد و صنعت کشور، بدون وجود نیروی کار امکان نداشت و این مسئله با توجه به نرخ پایین رشد جمعیت ایران در آن زمان، در حال تبدیل‌شدن به یک بحران تمام‌عیار بود. امیر برای ترقی نرخ رشد جمعیت و افزایش نفوس ایران، تمهیداتی اندیشید که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.
حمایت از فرزندآوری
امیر مردم را به داشتن فرزندان بیشتر تشویق می‌کرد. او در میان کارکنان دولتی، افرادی را که دارای فرزند بیشتر بودند، برای دریافت مواجب و کمک‌های بیشتر، ارجح می‌دانست. وی در سطح جامعه نیز، خانواده‌های پرجمعیت، اما فقیر را زیرپوشش می‌گرفت و سرمایه‌داران را به حمایت از آن‌ها وامی‌داشت. در گزارشی از کارمندان سفارت انگلیس در تهران، آمده‌است که امیرکبیر، بسیاری از ثروتمندان جامعه را مسئول رسیدگی به وضعیت خانواده‌های پرجمعیت و فقیر کرده بود. او تجار و صنعتگران را به استخدام افرادی که دارای فرزند بیشتر بودند، تشویق می‌کرد و تأکید داشت که فرزندان این افراد نیز، می‌توانند در آینده راه پدران خود را ادامه دهند و به توسعه صنعت و هنر صاحبان کسب، کمک کنند؛ اما در واقع، امیر به تربیت بیشتر نیروی متخصص در کشور می‌اندیشید. طرح وی برای مبارزه با فقر و حمایت از کسانی که به تکدی‌گری رو آورده بودند، با محوریت خانواده‌های پرجمعیت آغاز ‌شد؛ روزنامه وقایع اتفاقیه، شماره 32، گزارشی از این اقدام امیر را منتشر کرده‌است. افرادی که برای کار در قورخانه برگزیده می‌شدند، در صورت داشتن فرزند بیشتر، از اولویت برخوردار بودند. امیر در مورد خانواده‌های پرجمعیت و معیشت آن‌ها، بسیار حساس بود. گام مؤثری که وی برای رفع دغدغه معیشت آن‌ها برداشت، ایجاد شغل و تثبیت وضعیت اقتصادی بود. امیر در تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران در فضای کسب و کار، اصرار فراوانی داشت؛ بر همین اساس، کسانی که در برخی رشته‌های جدید، مانند معدن، سرمایه‌گذاری می‌کردند، از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شدند. برنامه اصلی این بود که مردان عیالوار و متأهل، کمتر بدون شغل بمانند و این از مسئولیت‌های والیان بود که با ایجاد رونق اقتصادی، فضا را برای ایجاد شغل فراهم کنند؛ طبیعی بود که در چنین وضعیتی، اقبال به تشکیل خانواده بیشتر می‌شد و فرزندآوری افزایش می‌یافت. گزارش‌هایی که فریدون آدمیت در کتاب «امیرکبیر و ایران» ارائه کرده‌است، نشان می‌دهد که امیر در پی توسعه فضای کسب و کار در کنار توسعه جمعیت و تقویت فرزندآوری و حفظ نفوس کشور بوده‌است.
گزارش‌های ماهانه و به‌روز
در کنار حمایت از فرزندآوری، امیر زمینه بهبود بهداشت عمومی را هم، برای حفظ کودکان فراهم کرد. واکسیناسیون علیه آبله، یکی از مهم‌ترینِ این اقدامات بود و باعث جلوگیری از مرگ‌ومیر کودکان شد. میرزاتقی‌خان، درخصوص سلامت فرزندان این آب و خاک، حساسیتی فراوان داشت و در بازدیدهایش از مناطق مختلف پایتخت، پرجمعیت‌بودن خانواده‌ها را نشانه‌ای از آینده پربار می‌دانست. اعتضادالسلطنه گزارش داده‌است که امیرکبیر در سفر اصفهان، نسبت به خانواده‌هایی که به دلیل ابتلا به آبله فرزندان خود را از دست داده‌بودند، به شدت واکنش نشان داد و آن‌ها را جریمه کرد. اعتضادالسلطنه می‌نویسد که از باب «آرام‌کردن» اوضاع، به امیر گفته‌است: «این مطلبی نیست که این‌قدر شما را مشتعل کند!» ولی امیر در پاسخ به وی، با عتاب گفته بود: «شاهزاده! تعجب دارم که دو نفر از نفوس این مملکت بی‌جهت تلف شده‌اند و به شما تأثیر نکرده است!» دکتر «پلاک» اتریشی می‌نویسد: «چون امیر به افزایش جمعیت کشور علاقه‌مند بود، علیه بیماری آبله کارها کرد؛ آبله‌کوبی را در سراسر ایران مرسوم ساخت.» قانون آبله‌کوبی، همگانی و اجباری بود. اما تنها وظیفه آبله‌کوب‌ها، واکسن زدن به اطفال نبود. آن‌ها موظف بودند درباره وضعیت خانواده‌ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن‌ها نیز، گزارش‌های منظمی برای امیرکبیر ارسال کنند و همین گزارش‌ها می‌توانست نقش مهمی در تنظیم برنامه‌های دولت برای افزایش فرزندآوری و حفظ نفوس ایران داشته باشد. به این ترتیب، شبکه‌ای گسترده در تمام ایران، وظیفه هدایت این طرح را در کنار ده‌ها طرح مشابه و غیر آن، برعهده داشت.
 
 
 
 
نگاهی به تـاریــخ‌ســـازی پـــرسپـــولیــس در فــوتبــال ایـــران
میراث برانکو، امانتداری کالدرون و یحیی
 

 
 تکلیف قهرمان نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران جمعه شب مشخص شد و پرسپولیس توانست در فاصله 4 هفته مانده به اتمام فصل، جام قهرمانی را از آن خود کند و برای چهارمین بار متوالی جام طلایی را به نام خود سند بزند. پرسپولیس در مجموع ۶ بار در تاریخ لیگ برتر و ۱۳ بار در لیگ‌های سراسری به عنوان قهرمانی رسیده است. این قهرمانی از جهات زیادی قابل بررسی است چراکه تا پیش از این سابقه نداشت که یک تیم بتواند برای 4 بار متوالی قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مسیر 4 ساله پرسپولیس که به یک تاریخ‌سازی بزرگ ختم شد.
 ثبات در 4 سال
هرچند پرسپولیس هم مثل استقلال در این سال‌ها بارها و بارها در بدنه مدیریت خود با تغییرات متعدد مواجه شد اما برخلاف بدنه مدیریتی، سرخ‌ها در ترکیب خود ثبات قابل قبولی داشتند. پرسپولیسی‌ها در طول ۴ سال گذشته نسبت به سایر تیم‌ها کمترین تغییر را در ترکیب خود داشته‌اند. در تیم‌های باشگاهی ایران معمولا این اتفاق به ندرت می‌افتد اما پرسپولیس در پایان هر فصل تنها چند بازیکن محدود را از دست می‌داد و برای فصل بعدی لیگ شاکله تیم حفظ می‌شد.
 یک بنای بی‌نقص
برانکو یک بنای بی‌نقص از خود در فوتبال ایران به جای گذاشت و رفت. برانکو نقش غیرقابل‌انکاری در قهرمانی‌های پرسپولیس داشت. او معمار اصلی پرسپولیس است و تا سال‌ها رد پای او در پرسپولیس دیده خواهد شد. او در شرایطی سرمربی پرسپولیس شد که این تیم مدت‌ها بود که قهرمانی در لیگ برتر را تجربه نکرده بود اما الان به یک رکورد دست‌نیافتنی رسیده است. مهمترین اقدام برانکو دور کردن بازیکنان حاشیه‌ساز از پرسپولیس و پررنگ کردن نقش چهره‌هایی مثل کریم باقری و سیدجلال حسینی به عنوان بزرگتر تیم بود. به لطف تصمیمات برانکو و مدیریت او، پرسپولیس در این 4 سال با کمترین حاشیه ممکن در مسیر تاریخ‌سازی حرکت کرد.
 کالدرون و یحیی در مسیر درست
انتخاب کالدرون به عنوان جانشین برانکو انتخاب درستی بود. در ابتدا که این مربی به ایران آمد انتقاد‌هایی از او شد اما کالدرون توانست با عملکردش پاسخ این انتقاد‌ها را بدهد. انتخاب یحیی هم به عنوان یک مربی جوان اما باتجربه درست بود. یحیی و کالدرون در دوران پسابرانکو به بهترین شکل ممکن راه برانکو را ادامه دادند. نقش گل‌محمدی در چهارمین قهرمانی پرسپولیس کاملا محسوس بود. او در دومین تجربه سرمربیگری خود در پرسپولیس تلاش کرد اشتباهات گذشته خود را تکرار نکند. رفتار منطقی او و عدم تغییرات در تاکتیک‌های پرسپولیس سبب شد برد‌های این تیم همچنان ادامه‌دار باشد.
 هوشیاری پرسپولیس و خواب رقبا
عملکرد ضعیف سایر تیم‌های مدعی باعث شد پرسپولیس کار آسان‌تری نسبت به ۳ سال گذشته برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشد. استقلال، تراکتور و سپاهان در حد و اندازه‌های قهرمانی در لیگ نبودند. استقلال و تراکتور آنقدر درگیر تغییر در کادر فنی خود بودند که امتیازات زیادی را از دست دادند. تعداد پیروزی‌های سپاهان به عنوان تیم دوم جدول کمتر از ۵۰درصد تعداد کل بازی‌های این تیم است و این آمار مشخص می‌کند که هیچ تیمی در حد و اندازه رقابت با پرسپولیس نبوده است.
 نقش ستاره‌ها
حضور چند بازیکن کلیدی و تاثیرگذار همچون علیرضا بیرانوند، علی علیپور، شجاع خلیل‌زاده، احمد نوراللهی، مهدی ترابی و کمال کامیابی‌نیا در هر تیمی می‌تواند یک امتیاز ویژه باشد؛ امتیازی که پرسپولیسی‌ها از آن برخوردار بودند و وقتی اسکلت اصلی تیم از این بازیکنان تشکیل شود آن وقت است که هر بازیکن جدید که به ترکیب پرسپولیس اضافه می‌شود تغییری در روند این تیم ایجاد نمی‌‌شود.
 حالا نوبت رکوردهاست
با شکست طلسم نفت مسجدسلیمان و کسب رکوردهایی چون سریع‌ترین قهرمانی(4 هفته به پایان)، بیشترین قهرمانی لیگ برتر(6 جام)، اولین پوکر تاریخ لیگ ایران، بیشترین برد در لیگ(تاکنون ۲۰)، عبور از هزار امتیاز در مجموع لیگ کشور، بیشترین برد متوالی خارج از خانه(۱۰ برد، سپاهان و تراکتور و استقلال با ۵ برد پیشتاز بودند)، پرسپولیسی‌ها چشمشان به دستیابی یا شکست رکوردهای دیگر لیگ است؛ رکوردهایی نظیر دبل قهرمانی در یک فصل (همچون پروین و برانکو)، بیشترین امتیاز، بیشترین اختلاف با تیم دوم، بیشترین گل و بهترین خط دفاع.
 
 
 
پرسپولیسی‌ها بعد از پوکر قهرمانی چه گفتند؟
 
گل‌محمدی: قهرمانی تقدیم به خانواده نوروزی
به بازیکنان تیمم ایمان داشتم. می‌دانستم آن‌ها در شرایط سختی که چند بازیکن را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتیم می‌توانند قابلیت‌های خود را به خوبی به نمایش بگذارند. آن‌ها بردن را یاد گرفته بودند و توانستند عملکردی قابل قبول داشته باشند. هرگز نگفتم از پرسپولیس می‌روم. سوءتفاهمی در یک مصاحبه بود که حل شد. برای موفقیت در آسیا باید ابزاری فراهم باشد. در پایان می‌خواهم این قهرمانی را به خانواده مرحوم نوروزی تقدیم کنم.
 
جلال حسینی: نگه داشتن جام سخت‌تر از قهرمانی است
خیلی خوشحالم توانستیم دعای خیر هوادارانمان را با قهرمانی اجابت کنیم. خیلی تلاش کردیم. سختی‌های زیادی هم کشیدیم اما نشان دادیم که این بازیکنان می‌توانند همچنان از اسم پرسپولیس که هواداران میلیونی دارد به خوبی دفاع کنند. شاید اولین قهرمانی سخت بود اما نگه داشتن جام در باشگاه سخت‌تر است. واقعا همدل بودیم. محیط تیم با وجود تمام مشکلات، بدون حاشیه بود. خیلی خوشحالم و واقعا احساس خوبی دارم .
 
نوراللهی: این قهرمانی تقدیم به همه پرسپولیسی‌ها
خوشحالم توانستیم بار دیگر صاحب جام شویم و دل هواداران را شاد کنیم. این قهرمانی و رسیدن به رکورد پوکر، تقدیم به هر کسی که پرسپولیسی است. امیدوارم با روحیه خوب به جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا برویم. قطعا اکثر بازیکنان پیشنهاد دارند. وقتی 4 سال قهرمان می‌شوید و فینال آسیا را تجربه کرده باشید پیشنهاد هم هست. بشار رسن هم از لیگ ستارگان قطر پیشنهاد دارد و امیدوارم مدیریت بتواند همه را حفظ کند.
 
کامیابی‌نیا: بدون هوادار جشن گرفتن سخت است
کار سختی داشتیم اما توانستیم با یک بازی خوب به برد برسیم و قهرمان شویم. پوکر نوش جان هواداران پرسپولیس ولی واقعا جشن قهرمانی بدون حضور آن‌ها هیچ لذتی ندارد. نمی‌‌شود جشن قهرمانی باشکوه گرفت اما همین که توانستیم آن‌ها را خوشحال کنیم جای امید دارد. امیدوارم قهرمانی‌ها را باز هم بتوانیم ادامه دهیم. مطمئن باشید 4 قهرمانی متوالی چیزی از ‌انگیزه‌های ما برای روزهای آینده کم نخواهد کرد.
 
کنعانی‌زادگان: حالا خیالم راحت شد
وقتی در ابتدای فصل تصمیم گرفتم به پرسولیس برگردم مدام پیش خودم می‌گفتم امیدوارم بتوانم بازی‌های خوبی انجام دهم و یکسری اشتباهات را برای هواداران جبران کنم. فکر می‌کنم حالا خیالم راحت‌تر از قبل است. خیلی حس خوبی دارم که با تیم محبوبم به این عنوان مهم رسیدم. امیدوارم قهرمانی‌ها ادامه‌دار باشد و هواداران از ما راضی بمانند. ما فصل آینده هم برای پنجمین قهرمانی متوالی تمام تلاشمان را خواهیم کرد.
 
وحید امیری: قهرمانی را تکرار می‌کنیم
به هواداران تبریک می‌گویم. خدا را شکر می‌کنم پس از یک فصل طولانی توانستیم در گرمای طاقت‌فرسای نفت مسجدسلیمان 3 امتیاز بگیریم و خیلی زود قهرمان شویم. جای هواداران خالی است و بدون آن‌ها کار سختی داریم. سال بعد هم در پرسپولیس می‌مانم و امیدوارم بتوانیم باز هم قهرمانی را تبریک بگوییم. ما 4 فصل است که نشان دادیم بهترین تیم ایرانیم و برای ادامه این مسیر باید سال بعد هم قهرمان شویم.
 
شیری: ۴ بار قهرمانی پیاپی کار هر تیمی نیست
واقعا هر بازیکن و هر تیمی نمی‌‌تواند به این موفقیت دست یابد. موفقیت بزرگی برای پرسپولیس است. جای هواداران واقعا خالی بود. امیدوارم سازمان لیگ شرایطی را ایجاد کند که با حضور هواداران بتوانیم قهرمانی تیم‌مان را جشن بگیریم. جشن قهرمانی بدون هواداران هیچ مزه‌ای ندارد. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با بلیت‌فروشی مناسب فکر می‌کنم حضور هواداران در ورزشگاه شدنی باشد. مسلما جشن قهرمانی با هواداران بسیار به یادماندنی‌تر خواهد بود.