خاموشی های اخیر ارتباطی با صادرات برق ندارد


 

گروه انرژی: وزیر نیرو گفت: این مساله که گفته می شود اعمال خاموشی ها برای اجرای تعهد در صادرات برق بوده کاملا کذب بوده چراکه اولویت ما در ابتدا تامین مصارف داخلی است.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان با بیان اینکه تعهداتی را که برای صادرات داریم بخشی از محل واردات تامین می شود، اظهار کرد: در حال حاضر با تمام کشورهای همسایه امکان تبادل انرژی داریم، از برخی انرژی می خریم و به برخی انرژی می فروشیم و اینکه ایران می خواهد به عنوان هاب منطقه ظاهر شود یعنی هدفگذاری ما این است که از سرمایه گذاری ده ها ساله خود در شبکه های انتقال استفاده کنیم و به هیچ وجه موضوع برخی اختلالات فنی در شبکه ۸۳ هزار مگاواتی کشور ارتباطی با بحث صادرات ندارد.

وی با بیان اینکه گرمای مستمر و بالا موجب این می شود که در برخی نقاط ضعف شبکه ما اختلالاتی را ایجاد کند و در پی آن قطعی های محدود را شاهد باشیم، گفت: به عنوان مثال در یکی از استان های جنوبی اوج بار حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ مگاوات است، در یک منطقه حدود هشت مگاوات کمبود داشتیم که در سریع ترین زمان نیز سعی می شود که آن مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه موارد این چنینی در تهران نیز رخ داده و زود برطرف شده است، تصریح کرد: به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا نه سال گذشته و نه امسال نداشته ایم اما در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلالاتی می شود و مشکلاتی به وجود می آید که سریعا برطرف می شود.

هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید برق داریم

اردکانیان گفت: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به اینها برق بدهیم. سال جهش تولید است و طبیعتا واحدهای تولیدی کشور فعالتر به میدان میآید، شرایط تحریم است و همه به دنبال فعال سازی همه ظرفیت های کشور هستیم که این نیازمند انرژی است که هدف نخست ما افزایش عرضه انرژی و در قبال آن امکان صادرات و انجام تعهداتی است که در قراردادهای تبادل انرژی داریم
و منبع ارزی برای صنعت برقی است که در شرایط تحریم بخش عمده ای از نیازهای ارزی خود را باید از این
راه تامین کند و کاهش اوج بار یعنی به گونه ای
که در تابستان نه تنها خاموشی ندهیم بلکه بتوانیم بدون لطمه به تولید با افزایش عرضه انرژی، برقراری صادرات با اوج بار کمتری داشته باشیم وزیر نیرو گفت: امسال به نقطهای



نرسیدیم که رسما اعلام کنم اوج بار ۹۹ سپری شد
اما با احتمال بسیار بالا، امسال هم افزایش اوج بار ما نسبت به سال قبل از یک درصد
تجاوز نخواهد کرد، در حالی که به صنایع بزرگ بیش از ۱۰ درصد انرژی بیشتری دادیم.

وقتی که صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی ما درخواست انرژی دارند به این معناست که خط های تولید اضافه شده و واحدها فعال شده اند.

وزیر نیرو با بیان این که به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا در سال گذشته و امسال نداشتیم گفت: در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلال میشود و مشکلاتی پیش میآید که سریعا رفع میشود.

یارانهها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی شود

وزیر نیرو تاکید کرد: یارانهها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی در مصرف کنندگان شود.

مجلس سرحال و پرانگیزهای اکنون در کنار دولت است و صحبتهایی با اعضای کمیسیون انرژی داشتیم و فکر میکنم یکی دو ماه آینده که کم کم به سمت تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰ برویم، فرصت خوبی است که با همفکری نزدیک با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ساز و کارهایی برای قانون بودجه ۱۴۰۰ در نظر بگیریم و در آن یکی از جدیترین اولویتها حمایت واقعی از بخشهای ضعیف و نیازمند و رعایت اصول کمک و پرداخت یارانه
منطقی به آنها است، اما بخشهایی که جزو صادرکنندگان هستند و وظیفه خودمان میدانیم که انرژی مورد نیاز آنها را تولید کنیم که چرخ تولید و اشتغال کشور متوقف نشود و توسعه هم پیدا کند بپذیرند که باید به فکر پایداری این صنعت هم باشند تا سرمایهگذاری های خودشان در معرض خطر و تهدید قرار نگیرد.

وزیر نیرو همچنین درباره پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: ما به اتکای عملکرد سال گذشته که این پویش موفق شد به وعده خود وفا کند و ۲۲۷ پروژه بزرگ آب و برق را در نیمه دوم سال با بیش از ۳۳ هزار میلیارد
تومان بهرهبرداری شد امسال برنامه بزرگتری تدارک دیده شده است.وی افزود: بنای ما امسال بهرهبرداری از ۲۵۰ پروژه تا پایان سال با سرمایهگذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

ایران در جایگاه نخست منطقه است

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به جایگاه نخست کشور در منطقه و ۱۴ دنیا از حیث ظرفیت نصب شده نیروگاهی گفت: آنچه مهم است حرکت ما به سمت تنوعبخشی به منابع انرژی است. فقط در دولت حاضر تاکنون حدود ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که تا پایان دولت به حدود ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

حدود ۲۵ درصد مجموع انرژی تولیدی ما از سوختهای غیر فسیلی اعم از آب و منابع تجدیدپذیر چون خورشید و باد است و این نشان میدهد که صنعت برق ایران صنعت قابل عرضه در جهان و قابل رقابت است و در بازارهای منطقه حضور دارد.وی از بهرهبرداری بیش از ۴۰ پروژه با سرمایهگذاری ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

وزیر نیرو همچنین گفت: علیرغم اینکه درآمدمان نسبت به دوره قبل از محل نفت کاهش پیدا کرده اما تا پایان همین دولت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار میکنیم.

وزیر نیرو همچنین وضعیت بارشهای امسال در کشور را مناسب خواندو گفت: با توجه به ضرورت پیشبینی تمهیدات ویژه برای کنترل سیلابهای احتمالی آتی گفت: آنچه مهم است این که باید در سالهای تر هم ظرفیتهای لازم برای نگهداشت سیلابها را فراهم و رودخانهها را لایروبی و مهندسی رودخانه کنیم. وی درباره وضعیت بارشها اظهار کرد: امسال در سال آبی ۹۹-۹۸ شرایط خوبی حاکم بود و حدود ۳۱۱ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به متوسط ۵۰ ساله ۲۸ درصد بیشتر است، اما نسبت به سال قبل که سال تری بود حدود ۸ درصد کمتر بوده است.