خراسان رضوی مستعد اتفاقات ناگوار کرونایی

وضعیت مشهد و خراسان رضوی برای چندمین هفته متوالی همچنان قرمز است؛ پس از هشدارهای چندباره معاونان وزیر بهداشت، این بار معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت استان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد این استان مستعد اتفاقات ناگوار کرونایی است. دکتر علی اکبر حق‌دوست در گفت و گویی  تلویزیونی با تاکید بر این که باید توجه همه به خراسان رضوی به لحاظ بیماری کرونا باشد،افزود: خراسان رضوی نقطه ای است که همه باید به آن توجه کنند چرا که مستعد این است که خدای ناکرده اتفاقات ناگواری بیفتد. وی با اشاره به وضعیت کرونا در استان های مختلف کشور اظهار کرد: بعضی از شهرهایی که در پنج یا شش هفته اخیر آلودگی هایی داشتند اپیدمی آن ها اندک اندک در حال کم شدن و ان شاءا... رو به کاهش است. وی افزود: در استان های جنوبی مثل بوشهر و بندرعباس با وجود این که هنوز تعداد بیمارهای آی سی یو و فوتی های آن ادامه دارد اما تعداد مبتلایان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و به لطف خدا در حد قابل قبولی در حال کاهش است. وی ادامه داد: دراستان های غربی کرمانشاه ، کردستان و همدان  نیزتقریبا رو به کاهش، جمع شدن و محدود شدن است، همچنین حواسمان باید به استان های آذری زبان نیز باشد، تهران هم همیشه همانند شهرهای بزرگ ابتدا اپیدمی در آن اتفاق می افتد و همیشه در حالت هشدار یا قرمز بوده است، خراسان رضوی نیز نقطه ای است که همه باید به آن توجه کنیم.
به مشهد سفر نکنید
دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاکیدی مجدد به مردم کشور اعلام کرد که از سفر به مشهد خودداری کنند. دبیر اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که هم اکنون مشهد در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد، از تمامی هموطنان خواست در این شرایط به این شهر سفر نکنند. دکتر حمید رضا رحیمی در گفت و گو با وب دا با بیان این که هم اینک حدود ۲۰ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی غیر بومی هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخی از این بیماران در مشهد به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می دهند که پیکر آن ها با تدابیر خاص و آمبولانس های ویژه به زادگاه شان ارسال می شود. وی با تاکید بر این که این دسته از بیماران یا در زمان ورود مبتلا بوده یا در شهر مشهد به بیماری مبتلا شده اند؛ تصریح کرد: در شرایط حاضر بهترین اقدام رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از سفرهای غیر ضروری است. رحیمی افزود: تمام مسئولان و خادمان سلامت به طور شبانه روزی تلاش می کنند با برنامه ریزی و خدمات رسانی مناسب برای کاهش آمار های مرتبط به ابتلا یا فوت بیماران کرونایی اقدام کنند تا شرایط برای حضور زائران بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به شکل ایمن و مطمئن فراهم شود. وی افزود: شرط موفقیت خادمان سلامت در جبهه مبارزه با کرونا همکاری و همراهی مستمر مردم در رعایت توصیه های بهداشتی است.
استفاده از ظرفیت بیمارستان های دیگر مشهد برای بستری بیماران کرونایی


افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد باعث شد استفاده از ظرفیت بیمارستان های غیر دانشگاهی نیز برای بستری بیماران کرونایی در دستور کار قرار گیرد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه، از استفاده از ظرفیت بیمارستان های خارج دانشگاهی به منظور بستری و خدمات رسانی به بیماران کرونایی خبر داد و گفت:هم اکنون بیمارستان های زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شامل فارابی و هفده شهریور به پذیرش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می پردازند و تعدادی از تخت های خود را به این امر اختصاص داده اند. دکتر شاپور بدیعی تصریح کرد: دراین مراکز درمانی بیشتر به بیمارانی که زیر پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند، خدمات رسانی می شود. وی افزود:  همچنین با هماهنگی نیروهای مسلح، بیمارستان های ثامن الائمه(ع) و امام حسین(ع) به پذیرش و بستری کادر و سربازان مبتلا به کووید-۱۹ اختصاص یافته است و دراین زمینه در بخش های بستری و مراقبت های ویژه به بیماران خدمات رسانی می شود. وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه قرارگاه مبارزه با کرونا، از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز استفاده خواهد شد که هم اکنون در مرحله رایزنی و انتخاب مرکز درمانی و برنامه ریزی برای آموزش پرسنل قرار دارد. بدیعی اظهار کرد: به منظور برنامه ریزی برای خدمات رسانی به بیماران در ماه های آینده، رده بندی بیمارستان های غیر دانشگاهی در دستور کار قرار گرفته است تا در زمان مناسب و بر اساس اولویت به خدمات رسانی به بیماران کرونایی اختصاص یابد.
 
بی توجهی برخی شهروندان به ممنوعیت ورود به بوستان ها
ایسنا/ با توجه به اعلام وضعیت قرمز در مشهد، از شنبه ۱۱ مرداد تمامی بوستان‌های شهر تا اطلاع ثانوی بسته شد و طبق اعلام شهرداری مشهد در همه بوستان‌ها، محوطه بازی کودکان، وسایل بدنسازی، سرویس‌های بهداشتی، مصلی‌ها و آبخوری‌ها غیر فعال و با نوار زرد خطر محصور شده است. با این همه  برخی شهروندان بی توجه به ممنوعیت حضور در بوستان ها و بدون توجه به احتمال خطر ابتلا به کرونا، در برخی بوستان های شهر حضور یافتند.