2 روش بازپرداخت وام ودیعه مسکن

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات کمکی به مستاجران به محض اعلام مشخصات اشخاص واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی، خبر داد.
عبدالناصر همتی اعلام کرد: تسهیلات کمکی به مستأجران، با عنوان تسهیلات «مرابحه خرید کالا وخدمات» به محض اعلام مشخصات اشخاص واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی، آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: مبالغ این وام براساس طبقه بندی شهرها 15 ، 30 و 50 میلیون تومان و به دو روش قابل پرداخت است. در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و درپایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. وی تصریح کرد: در این وام موجران نقشی نخواهند داشت و کسی که وام را دریافت می‌کند با بانک عامل طرف خواهد بود. همتی افزود: اعتبار تخصیصی برای این وام به صورت کلی 20 هزار میلیارد تومان است. نرخ سود این وام 13 درصد است و براساس اعلام قبلی مسئولان وزارت راه و شهرسازی در روش نخست که بازپرداخت یک ساله سود وام است، اقساط وام ۵۰ میلیونی برای تهرانی ها ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی برای شهرهای بزرگ ۳۲۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان است.