نجات اقتصاد با نسخه بومی


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، همواره با معضل تحریم و تهدید رو به رو بودیم که خوشبختانه توانسته ایم از این تهدیدها باتحمل مشکلات و سختی ها عبور کنیم که البته مردم درتحمل این شرایط در صف اول بوده اند. اما اینکه تا چه اندازه توانسته ایم در عبور از این مسیر موفق باشیم و تا چه اندازه دشمنان توانسته اند به اهداف خود برسند، نیازمند بررسی های دقیق است. بی شک در شرایط کنونی با انواع مشکلات ناشی از محدودیتهای ناشی از تحریم رو به رو هستیم که سالها از آن رنج می بریم اما سوال اینجاست که تا چه اندازه باید در انتظار گوشه چشم خارجی ها باشیم و آیا در داخل به اندازه ای مشکل داریم که ناچار هستیم دست به دامان غربی ها بشویم. آنچه تاکنون بارها تاکید شده توسل به توان داخلی و استفاده از ظرفیت های بومی است. اگر بخواهیم این توان را نادیده بگیریم و بدتر آنکه برای بزرگ نمایی توان خارجی، توان داخلی را تضعیف و حتی تخریب کنیم، پاسخگو نیست. هنگامی که کشور در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و ... توانایی های موثری دارد، دلیلی بر وابستگی وجود ندارد.

چرخه معیوب بی تدبیری و ناتوانی

در این رابطه وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ زمانی امکان ندارد که تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شود گفت: دولت بی تدبیری و ناتوانیهای خود را با فرافکنی به مذاکره (جدید) موکول میکند. صادق خلیلیان درباره گره زدن حل مشکلات کشور به لغو تحریم گفت: بر اساس تفکراتی که بر دولت حاکم بود در سالهای گذشته مذاکراتی با غرب از جمله آمریکا انجام شد و این تصور وجود داشت که مشکلات کشور از این مسیر حل میشود.وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: اینکه برخی از افراد مسائل را تحریف میکنند، باید جدی گرفته شود و موضوع مهمی به حساب می آید، نباید اجازه داد کشورمان در دام جدیدی قرار بگیرد و آسیبهای بیشتری به آن وارد شود.وی با طرح این سوال که چرا آمریکا توافقات قبلی خود را با کشورمان در قالب برجام اجرا نکرده است، گفت: واضح است که اگر آمریکا مجددا مذاکره و توافقی با ایران داشته باشد آن را اجرا نخواهند کرد زیرا هنوز توافقات قبلی خود را نیز اجرا نکرده است.وی گفت: مردم ایران روی پای خود می ایستند و لازم است که دولتی داشته باشیم که مبتنی بر اراده داخلی و عزت ملی فعالیت کند و مسائل را با تکیه بر توانمندی های داخلی به جلو ببرد.وی اظهار اضافه کرد: تجربه نشان داده که ما در هر مقطعی که بر اساس توانمندی های خودمان فعالیت کردیم مسائل پیش رفته و بر مشکلات غلبه کرده ایم.وی اظهار داشت: در شرایط فعلی می توانیم در فعالیت های اقتصادی کوچک و متوسط و زودبازده فعالیت بیشتری داشته باشیم تا پیشرفت و بازده بیشتری را برای کشور به دست آوریم. وی همچنین تاکید کرد: کشورمان در حال حاضر در بخش های اقتصادی نیز مانند پتروشیمی و پالایشگاه دارای فناوری است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

یک گام مهم به نام کاهش تصدیگری دولت

در همین رابطه عضو مجمع تشخبص مصلحت نظام با بیان اینکه ظرفیت هایی که به صورت بالقوه و بالفعل در ایران وجود دارد، ظرفیت های غنی و گسترده ای است، گفت: از نظر نیروی انسانی شرایط خوبی داریم و در زمینه معادن نیز از معادن نفتی و گازی گرفته تا سنگ آهن، مس، روی، اورانیوم و .. . شرایط بسیار مطلوبی داریم. در بخش کشاورزی نیز از نظر زمینهای حاصلخیز و محصولات باغی نیز جزو ۱۰ کشور تولیدکننده این محصولات هستیم. بنابراین باید از این همه منابع و ظرفیت ها درست استفاده کنیم. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با تسنیم با تأکید بر اینکه باید از همه این ظرفیت ها حداکثر بهره برداری را ببریم، ادامه داد: در کنار همه این مسائل باید هزینه های زائد کاهش یافته و دولت نیز تصدی گری خود را کاهش دهد تا بخش خصوصی و تعاونی وارد میدان شوند زیرا با این کار می تواند مالیات بیشتری نیز دریافت کند. بنابراین درامد مالیاتی نیز افزایش می یافت.مصباحی مقدم افزود: اگر ارزش پول ملی را ثابت نگه داریم، خدمت بزرگی به ملت ایران کرده ایم، زیرا مدتی است ارزش پول ما دچار کاهش شده و در مقابل شاهد تورم بالا و دورقمی هستیم. تورم ما با وضعیت اقتصادی کشور تناسب نداشته و سالها است که شاهد نرخ تورم دو رقمی هستیم و باید آن را مهار کنیم.وی گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که باید نقدینگی متناسب با تولید رشد کند، نباید رشد تولید صفر باشد ولی در مقابل نقدینگی ۳۴ درصد افزایش یابد. نباید تصور کنیم که هر چه نقدینگی بیشتر شود اقتصاد بهتر می شود، زیرا این شرایط به اقتصاد آسیب می زند و این شرایط باعث شده قیمت سکه، ارز، خودرو، مسکن و زمین افزایش یابد.مصباحی مقدم با بیان اینکه بر اینکه کشوری مثل آمریکا ما را تحریم کرده و به سایر کشورها نیز اجازه نمی دهد با ما ارتباط داشته باشند، اظهار داشت: این وضعیت تمام خواهد شد و نباید خسته شویم بلکه باید آنها را خسته کنیم. اینکه برخی می گویند با آمریکای لجوج، جنایتکار و جانی مذاکره کنیم، حرفی احمقانه است زیرا این کشور که در شرایط کرونا هنوز تحریم ها را ادامه می دهد نشان دهنده این است که هیچ چیز برایش مهم نبوده و تنها منافع خود را در نظر می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اقتصاد ما نداشتن مدیریت اقتصادی و ضعف در این بخش است گفت: در همین شرایط نیز برخی از بخش های کشور از جمله وزارت نیرو و صنعت در حوزه قطعه سازی حرکت نسبتا خوبی در مدیریت اقتصادی داشته اند.همچنین شرکتهای دانش بنیان نیز در این شرایط توانسته اند کشور را از برخی نیازها، بی نیاز کنند.

بهره گیری از ظرفیت داخلی

همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لازمه حل مشکلات اقتصادی کشور را بهرهگیری از ظرفیتهای ارزشمند داخلی عنوان کرد. سید شمسالدین حسینی گفت: همواره و همیشه حتی در شکلگیری همین دولت تأکید میشد یکی از بخشهایی که در اقتصاد اگر حرکت کند و بخشهای دیگر را به حرکت در میآورد «بخش مسکن» است که با کمال تأسف اقدامات خاصی طی سالهای اخیر در این عرصه صورت نگرفته است.حسینی یادآور شد: پروژه مسکن مهر یک کارگاه و حجم بزرگی از فعالیت ساختمانسازی و مسکنسازی را در سراسر کشور بهراه انداخته بود.وی ادامه داد: چرخ بخشهای مختلف از مصالح ساختمانی تا لوازم خانگی در کشور به حرکت در آمده بود که متأسفانه این پروژه بهدلائل مختلف تعطیل شد و هیچ چیزی جای آن گذاشته نشد.نماینده تنکابن افزود: توسعه بخش مسکن نه بهمفهوم سفتهبازی بلکه باید در این قالب مدلهایی را معرفی کرد که نیاز مردم به مسکن بهدست خود مردم اعم از پیمانکاران بخش خصوصی و خود مالکها برطرف شود.نماینده تنکابن گفت: نباید متکی به درآمدهای نفتی برای تأمین مالی دولت و اقتصاد کشور باشیم حتماً چنین روند و رویکردی دردسرساز است ولی میتوان از این مزیت و انرژی بهاحسنوجه استفاده کرد.حسینی تصریح کرد: توسعه پایدار هیچ وقت نمیگوید "برای صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست منابع خود را استحصال نکنید"، بلکه میگوید


"اگر آن را بهکار میگیرید و استفاده میکنید ثروت را به ثروت و ارزش بالاتر تبدیل کنید نه اینکه ثروت خود را بفروشید و صرف مخارج جاری خود کنید."وی گفت: یکی از مباحث و موضوعاتی که در کشور وجود داشته و دارد همین امکان تبدیل نفت خام و گاز به ارزش افزوده بالاتر از طریق تکمیل زنجیره است.نماینده تنکابن گفت: کشور همچنان بهخاطر فروش نفت خام تحریمپذیر است چرا که عمده فروش و صادرات کشور در حوزه انرژی پس از سالها همچنان «نفت خام» است.وی افزود: اتفاقی که در سال ۹۱ بهواسطه تحریم افتاد و کشور توانست کمتر از یکمیلیون بشکه نفت بفروشد این اتفاق دوباره در سال ۹۷ و ۹۸ تکرار شد.حسینی بیان داشت: یکی از پیشرفتهایی که در دوران تحریم اتفاق افتاد احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود.وی تأکید کرد: اگر همین الآن هم اراده کنیم با استفاده از ظرفیتهای داخلی به این سمت برویم که شش پالایشگاه ۴۰۰هزار بشکهای یا تعدادی پالایشگاه و پتروپالایشگاههای کوچک بسازیم بهراحتی میتوان نفت خام تولید داخل را به فرآوردههای با ارزش افزوده بالا تبدیل کرد