صادرات روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز از کشور


گروه انرژی: وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود اما اکنون از عدد ۳۳ هزار روستا عبور کردهایم و ۸۸ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گاز قرار گرفتهاند که این میزان پوشش گازرسانی در هیچ جای دنیا دیده نمیشود گفت: گازرسانی به شهرها و روستاهای و همچنین صادرات گاز کشور به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است و هم اکنون روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز صادر میشود.

به گزارش به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح گازرسانی به ۷۷ روستا در خراسان رضوی اظهار داشت: در سال ۹۲ در بودجه ۹۳ یک بند ق پیشنهاد شد که به تصویب مجلس رسید. البته در سال ۷۷ هم یک ایدهای از سوی بنده مطرح شد و دو طرح بیع متقابل گازی به ارزش ۵ میلیارد برای گازرسانی به روستاها، صنایع و نیروگاهها مطرح و اجرایی شد.

پوشش ۹۵ درصدی شبکه گاز در کشور

وی افزود: تا پیش از آغاز دولت تدبیر و امید، حدود ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود اما از سال ۹۲ تا کنون از ۳۰ هزار روستا عبور کردیم و تا پایان سال به ۳۳ هزار روستا میرسیم.به گفته وزیر نفت، اکنون به طور متوسط ۸۸ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند و کل جمعیت کشور که تحت پوشش گاز قرار دارند، نزدیک به ۹۵ درصد است.

زنگنه تاکید کرد: از ابتدا نیز هدفگذاری برای اتصال ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز انجام شده بود اما تا پایان دولت دوازدهم عدد فراتر خواهد رفت.وی ادامه داد: این سطح از پوشش گسترده گازرسانی را در هیچ کجای دنیا نداریم. این یک زیرساخت مهمی است که مردم به خوبی حس میکنند.

وزیر نفت تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۲، کارگروهی برای مطالعه روشهای مختلف تامین انرژی پایدار و مطمئن تعیین کردیم و مطالعاتی در زمینه اینکه گازرسانی به روستاها به صورت CNG، خط لوله و یا LNG باشد، صورت گرفت. این مطالعات یک سال به طول انجامید و نتیجه این شد که از محل صرفهجویی در مصرف فرآوردههای مایع گازرسانی به روستاها صورت گیرد. عدهای این طرح را نمایشی عنوان کردند اما در واقع ما پولی بابت آن دریافت نکرده بودیم، فقط اجازه گرفتیم آنچه را که میسوزد از محل حاصل از صادرات به نتیجه برسانیم.

وزیر نفت گفت: دولت برنده بود زیرا مقدار زیادی فرآرده مایع برای صادرات به دست آورد و علاوه بر آن رضایتمندی مردم نیز حاصل شد تا با کاهش هزینهها، رفاه بیشتری داشته باشند.وی به آثار زیستمحیطی اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در چند سال آینده آثار زیست محیطی را خواهیم دید.به گفته زنگنه گازرسانی روستایی، صدها هزار اشتغال ایجاد کرد زیرا تمامی تجهیزات ساخت ایران است و پیمانکاران نیز ایرانی هستند.

وی افزود: صنعت نفت در سختترین شرایط ایستاده و طرحهای این صنعت نفت در شرایط تحریم و کرونا نه تنها تعطیل نشده بلکه طرحهای جدید هم شروع شده است.زنگنه ادامه داد: ما با تمام توان، امید و اشتیاق کارهایمان را برای توسعه کشور و خدمت به مردم به انجام میرسانیم.وی گفت: گازرسانی به شهرها و روستاهای و همچنین صادرات گاز کشور به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است و هم اکنون روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز صادر میشود.وزیر نفت تاکیدکرد: ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۱ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا پایان امسال میرسد.

زنگنه با بیان اینکه موضوع صرفه جویی فوق العاده مهم است وگرنه سرمایه هدر می رود، بیان کرد: وزارت نفت برنامه ای را برای افزایش تولید گاز براساس روش های مختلف و تامین انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰ در دست بررسی دارد البته ما ۴ سند هم تهیه کرده و قرار است به کمیسیون انرژی برای بررسی ارائه کنیم.

وی بیان کرد: وزارت نفت دارای یک تجربه طولانی در زمینه مدیریت است که می خواهیم تمامی این تجربیات را به عنوان ۴ سند در زمینه های گازرسانی، تولید نفت تا سال ۱۴۲۰ و پتروشیمی تدوین کنیم تا به عنوان یک ریل گذاری مهم برای صنعت نفت و گاز کشور مورد توجه قرار بگیرد.

صنعت نفت را با وجود کرونا و تحریمهای شدید طی این دو سال زنده نگاه داشتهایم

وزیر نفت تاکید کرد: ما توانسته ایم صنعت نفت را با وجود مشکلات و شیوع کرونا و تحریم های شدید این دو سال اخیر زنده نگاه داریم حتی طرح های جدیدی را آغاز کرده ایم که می تواند یک ریل گذار بسیار خوب برای آینده باشد.زنگنه در پایان گفت: دشمن هر روز یک جنگ روانی برای مردم ما ایجاد می کند اما ما توانسته ایم اعداد بی نظیری را در بحث صادرات به دست بیاوریم که صادرات ما توسط کشتی ها توانسته پول زیادی را برای مردم به ارمغان بیاورد.