تداوم طرح‌های ترامپ علیه ایران

مایک پمپئو وزیر خارجه دونالد ترامپ خطاب به «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری خواه مجلس سنا، ادعا کرده است: «تحریم ها علیه ایران به وضوح اثر داشته‫اند. قابلیت برای کمک به حزب الله و شبه نظامیان شیعه در عراق را از بین برده، ولی مشخصا به هدف نهایی خود که تغییر رفتار رژیم ایران بوده، دست نیافته‫اند». هر چند پیش از این، ناکامی آمریکا در رسیدن به هدف نهایی مشخص بود، ولی شنیدن این سخنان از زبان پومپئو، بسیار مهم است. به یاد داریم که ترامپ پس از تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا، اعلام نمود که با هدف وادار کردن ایران به انجام مذاکره‌ای جدید درباره برنامه هسته‌ای، از توافق نامه بین‫المللی برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خارج شده است. او سپس با صدور چندین فرمان و اعمال تحریم‌های سنگین، تروریسم اقتصادی را علیه دولت و ملت ایران آغاز کرد. شنیدن این اظهارات از زبان مایک پمپئو که لقب وزیر امور نفرت پراکنی شایسته اوست، بسیار مهم است. این ابراز عجز پس از گذشت سه سال از زمان خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام و سپس برقراری تروریسم اقتصادی علیه ایران، نشانه شکست استراتژی ایران ستیزی دولت مردانی است که شبانه روز علیه ایران تلاش نموده اند. راهبردی که به سفارش صهیونیست‫ها و برخی رهبران مرتجع عرب پخت و پز شد تا از آن طریق صلح و امنیت منطقه را بر هم زده و ایران را مورد تهدید قرار دهند. ترامپ در حالی از برجام خارج شد که ایران به تمامی تعهدات خود در آن پایبند بود و پس از آن نیز یک سال صبر استراتژیک پیشه کرد. آژانس بین‫المللی انرژی اتمی بر اساس توافق نامه برجام ضمن بازرسی‫های منظم، پانزده بار پایبندی کامل ایران نسبت به تعهدات برجامی را تایید کرده بود‫.
در حالی که ترامپ در واپسین روزهای حضور خود در کاخ سفید بسر می‫برد، ولی افرادی چون پومپئو و بریان هوک مانع از کنار گذشته شدن سیاست شکست خورده او در قبال ایران هستند. پومپئو و بریان هوک در راستای سیاست ایران هراسی، با برگزاری نشست‫های خبری و دوره گردی‫ها در منطقه خلیج فارس و مناطق دیگر جهان، به دنبال همراه‫سازی آنها با خود هستند. آنها تلاش دارند، با تهدید و تطمیع حمایت سایر کشورهای دائمی و غیردائمی عضو شورای امنیت را به دست آورده و با تصویب قطعنامه‫ای در آن شورا، از اجرای مفاد باقی‫مانده برجام چون لغو تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه جلوگیری کنند. این مجموعه ضد ایرانی به طور همزمان با استفاده از تریبون کاخ سفید بیانیه علیه ایران صادر و بر اساس همان منشاء فکری نئوکانیسم متوهمانه، موضوع تروریسم اقتصادی علیه ایران را اینگونه تفسیر می‫کند: «ایران یک خطر علیه صلح و امنیت بین‫المللی است و تحریم‌ها تا زمانی که ایران دست از تهدید امنیت و صلح بین‌الملل برندارد، ادامه خواهد داشت.»
کسانی به دنبال معرفی ایران به عنوان تهدید علیه امنیت و صلح بین‫المللی هستند و از احتمال اجماع علیه ایران در شورای امنیت سخن می‫رانند که خود به هیچ تعهدی پایبند نیستند و با خروج از توافقنامه‫های بین‫المللی و دوجانبه با سایر کشور، امنیت، ثبات و صلح جهانی را به خطر انداخته‫اند. برجام نتیجه موفق دیپلماسی چندجانبه‫گرایی بود و امیدواری بزرگی را برای حل مشکلات و معضلات پیچیده ی دیگر جهانی از طریق دیپلماسی و گفت‫وگو، به وجود آورده بود. از سوی دیگر این توافقنامه، امنیت، صلح و ثبات جهانی را تقویت می‫کرد، ولی ترامپ با خروج خود از آن تمامی دستاورهای آن را به خطر انداخت. ترور غیر قانونی و ناجوانمردانه شهید سردار سلیمانی در خاک کشور ثالت، اقدام دیگری در مسیر بی‫ثباتی و ناامنی بود. حتی شیوع کرونا نیز موجب توقف رفتارهای غیرقانونی و بی‫ثبات کننده ترامپ نشد و خروج از سازمان جهانی بهداشت و تشدید تحریم‫های ایران و ممانعت از واردات اقلام دارویی، درمانی و پزشکی به ایران، نشان از این امر دارد.
البته این مقامات جنگ‫طلب راه‫کارهای دیگری هم برای تخریب روابط میان ایران، آمریکا و جامعه جهانی دنبال می‫کنند. ماپک پمپئو در جلسه سنا راه کارش را اینگونه ارائه داد: «چنانچه نتوانیم تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را از طریق اجماع سازی در شورای امنیت تمدید کنیم، برای بازگرداندن کلیه تحریم‌های بین‌المللی از طریق رجوع به «سازوکار حل و فصل اختلافات» تلاش خواهیم کرد. پمپئو این اظهارات را ضمن لاپوشانی واقعیت ها و بدون اشاره به اینکه آمریکا از توافق برجام خارج شده و هیچ گونه حقی برای استفاده از سازوکارهای مرتبط با این توافق بین‫المللی ندارد، ایراد کرد و افزود: «ما توانایی استفاده از بند بازگشت خودکار تحریم‌ها (سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام) را داریم و از آن به هر طریقی استفاده خواهیم کرد که از امریکا محافظت کند.»


با ادامه این وضع در دولت ترامپ هیچ گاه امید به تغییر نگاه نسبت به تحولات خاورمیانه، جهان اسلام و حتی دیگر مردمان عقب نگاه داشته شده در این کره خاکی نیست. زمانی باید امید به تغییر وضعیت داشت که کشورهای تحت تاثیر تبلیغات دروغین آمریکا، پی به ذات جنایتکار آمریکا برده و تسلیم خواست آنها نشوند. آمریکا سال‫ها است که سیاست ایران هراسی را دنبال می‫کند و با گمراه سازی برخی از کشورهای منطقه و به بهانه تامین امنیت آنها، ضمن حضور بی‫ثبات کننده در منطقه و فروش تسلیحات نظامی، سود سرشاری را نصیب خود می‫کند. البته ترامپ پس از عقد قراردادهای تسلیحاتی صدها میلیارد دلاری با ریاض، بی‫پرده به این موضوع اشاره کرد و دولتمردان ریاض را به گاوهای شیرده تشبیه کرد.‫
متاسفانه برخی از سران کشورهای منطقه چنان مسحور تبلیغات سوء رژیم آمریکا شده‫اند که برخی مواقع در ضدیت با ایران، از آمریکا هم پیشی می‫گیرند. این در حالی است که ایران با ارائه طرح‫های صلح جویانه چون ابتکار صلح هرمز یا طرح صلح امید، راه درست را در جهت تامین امنیت، ثبات و صلح و در نتیجه پیشرفت منطقه نشان داده است. امید است که برای رسیدن به صلح، ثبات و امنیت واقعی، دست از دامن تهدید‫کنندگان آنها برداشته شده و زمینه ی پیشرفت و انتفاع هر چه بیشتر مردم منطقه فراهم شود.
سعید محمدی، کارشناس روابط بین‫الملل
سایر اخبار این روزنامه
طرح ادعاهای عجیب و نامعتبر درباره درمان ویروس کرونا از رسانه‌های رسمی چقدر آسیب‌زا است؟ علیرضا صدقی انبان خالی از نخبگان کنکور چالشی فراتر از دوران کرونا اهداف بلندمدت ایران، مذاکره با آمریکا را به محاق می‌برد؟ چالش‫های بایدن درباره روابط تهران و واشنگتن سراسرنمای مقاومت سردار سلیمانی، سقوط داعش و اقتدار جبهه مقاومت افتتاح شد نمایش فصل جدید مقاومت در چهلمین سالگرد دفاع مقدس با وجود اجرای سایر برنامه‌های کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شد تعویق دوباره برگزاری اجلاس خبرگان رهبری به دلیل شیوع کرونا «ابتکار» اهمیت مرزهای تجاری در اقتصاد را بررسی کرد تجارت پشت مرز کرونا آیا ماجرای اپلیکیشن چینی به چالش جدید واشنگتن و پکن تبدیل می‌شود؟ ترامپ علیه تیک‌تاک رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: القای ناکارآمدی دولت، محور اصلی جنگ روانی دشمن است برای برگزاری جلسه رای اعتماد در تاریخ ۲۲ مرداد مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی شد امضای سند همکاری بین معاونت اجتماعی قوه قضائیه و معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات تداوم طرح‌های ترامپ علیه ایران کنکور چالشی فراتر از دوران کرونا