انفجار لبنان: اقدام پيشدستانه رژيم صهيونيستي؟

انفجار هولناك انبار نيترات آمونيوم در بندر لبنان درعين حال كه ناكارآمدي حاكميت این کشور در رعايت جنبه‌هاي ايمني و حفاظتي و ديگر احتمالات را نشان مي‌دهد؛ مي‌تواند يك اقدام پيشدستانه رژيم صهيونيستي نيز باشد. دور از ذهن نيست كه رژيم صهيونيستي با استفاده از بحران سياسي داخلي لبنان و اعتراضات اقتصادي، سياسي مردم؛ بستر نا امني و تشديد بدبيني را دامن زده و هم مخزن انبار نيترات را به‌منظور پيشگيري از هر نوع استفاده غير معمول توسط عوامل خود معدوم نمايد. 
در يك تحليل خوش بينانه تنها ده درصد مي‌توان اين انفجار را يك حادثه و اتفاق ناشی از اتصال برق يا شدت گرما و غيره دانست اما بنا به يك تحليل واقع بينانه 90 درصد مي‌تواند يك اقدام پيشدستانه براي معدوم کردن اين مواد منفجره باشد. نبايد فراموش كرد كه عمليات پيشدستانه از دير باز توسط اسرائيل عليه اعراب اتفاق افتاده؛ از بمباران فرودگاه‌ها و انبارهاي مهمات مصر در زمان ناصر تا رآكتور هسته‌اي عراق. همچنین این رژیم به كرات تهدیداتی در سوريه و عليه فلسطينيان و حتی درباره حمله به رآكتور هسته‌اي ايران داشته است. با این وصف می‌توان اينگونه عمليات را يك شيوه آسيب‌پذير نمودن طرف مقابل قبل از هرگونه احتمال آسيب ديدن دانست.
متاسفانه اين گونه عمليات كه حتي ‌آمريكا نيز به عنوان عمليات پيشگيرانه به كرات به ويژه بعد از پايان جنگ سرد در يوگوسلاوي سابق و افغانستان و حتي به بهانه مبارزه با تروريسم و توليد و تكثير سلاح هسته‌اي استفاده كرده، از اين جهت كه در حقوق بين الملل سازوكارهاي بازدارندگي پيش بيني نشده؛ به رويه‌ای دائمي برای رژيم صهيونيستي درآمده است. 
‎میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، اعلام كرده اين «پذیرفته شده» که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم (کود شیمیایی) بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انبار شده باشد. اين سخن درستي است كه بدون اطمینان نمي‌توان از دخالت خارجي نام برد حتي اسرائيل! اما علاوه بر احتمال سانحه غيرمترقبه بايد بررسي شود چه عواملي توانسته‌اند با نفوذ يا عمليات سايبري و يا ايجاد سانحه چنين فاجعه‌اي را بيافرينند؟


هيچ دليل و پاسخ منطقي وجود ندارد كه عاملين اين انفجار لبناني و حتي عرب از هر قوم و عقيده‌اي بوده باشند، مگر اين كه بعدها مشخص شود كه سانحه‌اي بدون دخالت انسان بوده باشد. 
بنابراين اگر چه هنوز زود است به وضوح علت و عاملين اين انفجار را مشخص كرد ليكن از آنجا كه اسرائيل براي انجام اينگونه عمليات مسبوق به سابقه است و بلكه رويه عمليات پيشگيرانه و پيشدستانه يك شيوه آسيب‌پذير نمودن دشمن درخانه‌اش توسط وزارت جنگ و نظام امنيتي رژيم صهيونيستي مي‌باشد، حتي اگر صادقانه يا براي ردگم كردن نيز از آن تبري جسته؛ مي‌توان بر اين نظريه و احتمال قوي تاكيد داشت كه اسرائيل در اين انفجار دست داشته است!
*سخنگوی اسبق وزارت خارجه