به اسم ضدعفونی اما ضدسلامت!

نوید زنده روحیان-طبق اطلاعات دریافتی از یک فروشنده تجهیزات پزشکی در مشهد ماده ضدعفونی کننده « ...»   تقلبی است و اگرچه رئیس اتحادیه لوازم و تجهیزات پزشکی وجود آن  را در بازار تایید کرد اما با گذشت یک هفته از این ماجرا نه تنها هیچ برخوردی با متخلف نشده و اطلاع رسانی عمومی نیز انجام نگرفته است بلکه این مقام مسئول از تشکیل پرونده و ارسال به تعزیرات حکومتی در آینده خبر می دهد! به گزارش خراسان رضوی، برای بررسی صحت ماجرای تقلبی بودن مایع ضدعفونی  کننده «...» که در بازار تجهیزات پزشکی مشهد فروخته می شد و همچنین تایید ادعای فردی که این اطلاعات را داد، بطری 4 لیتری این محلول را از همان فرد گرفتیم و از رئیس اتحادیه صحت این ادعا را سوال کردیم.
مرتضی مقدم رئیس اتحادیه لوازم و تجهیزات پزشکی مشهد در این خصوص گفت: ماده ضدعفونی کننده با نام «... » توسط یک شرکت تولید کننده مواد شوینده در واحدهای صنفی تجهیزات پزشکی مشهد توزیع شده است که پس از بررسی های آزمایشگاهی این محصول، مشخص شد پایه تشکیل شده این ماده ضدعفونی کننده از ماده سمی متانول بوده است. وی افزود: پس از شناسایی این محصول تقلبی و خطرناک توسط اتحادیه نامه ای به واحدهای صنفی تجهیزات پزشکی ارسال و اعلام شده است که از فروش این کالا خودداری کنند.
مقدم همچنین توضیح داد: شرکتی که تولید کننده این محصول است دارای استانداردهای ایزو و سیب سلامت و استاندارد اروپا برای تولید مواد شوینده است همه این استانداردها را هم روی ماده ضدعفونی کننده خود درج کرده بود و هر بطری4 لیتری آن  را با قیمت 85 هزار تومان در واحدهای صنفی تجهیزات پزشکی توزیع کرده است.
وی افزود: مردم عادی و حتی داروخانه ها و افرادی که تجهیزات آزمایشگاهی ندارند اگر از الکل سنج نیز استفاده می کردند، وجود 70 درصد الکل در این محصول تایید می شد و آزمایش دقیق و آنالیز آزمایشگاهی در آزمایشگاه کنترل کیفی نشان داد که پایه تشکیل دهنده این ماده ضدعفونی کننده ماده سمی متانول است در حالی که پایه های تشکیل دهنده این مواد برای استفاده های سطوح و دست ، اتانول و آب اکسیژنه است و استفاده از متانول در هر دوی این مصارف ممنوع است .
مرتضی مقدم در تشریح اقدامات انجام شده برای برخورد جدی با متخلفان این موضوع نیز از آماده سازی پرونده برای ارسال به تعزیرات حکومتی خبر می دهد و می افزاید: نمونه هایی از  این ماده به همراه آنالیز آزمایشگاه کنترل کیفی و تشکیل پرونده ای به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد و همچنین با پخش کننده آن نیز جلسه ای داشتیم و از این فرد خواستیم تا محصولات را جمع آوری کند و آن فرد نیز اعلام کرده هنوز پول شرکت تولیدکننده را پرداخت نکرده است که مواد را جمع آوری می کند و عودت می دهد.
وی درباره اقدامات این اتحادیه  برای جلوگیری از فروش بیشتر این محصول سمی در اظهار نظری عجیب بیان می کند: ما طی نامه ای به واحدهای صنفی خودمان دستور دادیم که این ماده را از همه فروشگاه ها جمع آوری کنند و هیچ کس حق فروش آن را ندارد، حالا از واحدهای ما جمع شده و رفته در بقالی ها، بروید و از آن جا پیدایشان کنید، این ها را چطور جمع می کنید، بگویید آن ها هم جمع آوری کنند و پیگیر آن ها باشید. من که نمی توانم هر روز صبح سوار یک وانت شوم و بروم کالاهای تقلبی بازار را جمع آوری کنم .
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی همچنین با اظهار بی اطلاعی از میزان مواد ضدعفونی کننده تولید و توزیع شده در واحدهای صنفی تحت پوشش خود می گوید: سوال شما مثل این است که یک توزیع کننده مواد مخدر را  بگیرید و بپرسید چقدر مواد توزیع کردی، ما که اطلاعی نداریم. ما فقط اعلام کردیم هرچه در بازار از این ماده ضدعفونی کننده بوده جمع آوری کنند و هیچ قدرت اجرایی و قضایی نداریم و فقط دستور دادیم تا جمع کنند بقیه آن را دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، سازمان صمت ، ستاد مبارزه با کالای قاچاق و نهادهای نظارتی پاسخ دهند، ما گروه تجسس و نظامی و قضایی برای بازرسی و جمع آوری نداریم و فقط بخشنامه می کنیم که جمع کنند و اگر بفروشند برخورد می کنیم این که چقدر رعایت و جمع آوری شده وظیفه من نیست، شما خیلی آرمانی فکر می کنید، ما یک متخلف را به تعزیرات حکومتی معرفی کردیم بعد از شش ماه هنوز پاسخش را ندادند.
 
 
خبر مرتبط
اقداماتی که باید انجام می شد


برخلاف آن چه رئیس اتحادیه لوازم و تجهیزات پزشکی مطرح می کند، انتظار عکس العمل بهتر و شدیدتر در این باره نه تنها آرمانی نیست  بلکه کاملا به جا و منطقی است. باتوجه به اهمیت حفظ سلامت عمومی شهروندان این مقام مسئول نباید به نامه نگاری با واحدهای فروش بسنده کند، اطلاع نهادهای نظارتی از وجود این محلول تقلبی که صدماتی به شهروندان وارد می کند و احتمالا در صورت مصرف بار مضاعفی بر کادر درمان که این روزها به شدت درگیر کرونا هستند می افزاید، حداقل کاری است که باید فوری انجام می شد تا از توان این نهادها برای جمع آوری این محصول استفاده شود. حتی انتظار دیگر این است  که در صورت فراگیر بودن توزیع و خطرناک بودن مصرف، اطلاع رسانی این موضوع از طریق رسانه های جمعی صورت گیرد. به طور قطع تذکر و جمع آوری محصول قلابی کافی نیست و باید با شرکت تولید کننده و توزیع کننده (در صورت اطلاع از تقلبی بودن محصول)برخوردهای لازم برای بازدارندگی بیشتر انجام شود.