فاجعه مرغی در تاجر آباد

«حواستان باشد، دیروز مامور اجراییات شهرداری را با چاقو زده‌اند». این جملات را دم گوشم زمزمه می‌کند و بدون این که منتظر شنیدن جوابم بماند لا به لای جمعیت گم می‌شود. جوانی کنار در قدیمی رنگ و رو رفته‌ای ایستاده است. هنوز آثار برچسب پلمب قبلی که بنا به اعلام مسئولانی که در صحنه حاضر هستند توسط او فک پلمب شده روی در باقی است. بوی تند فضولات مرغ در پیاده رو پیچیده است وارد که می‌شویم، حدود 50 مرغ در شرایط غیر بهداشتی درمحیطی 12 متری نگه داری می‌شود، یک تشت حاوی مقدار زیادی روده مرغ، یک دستگاه برای کندن پر مرغ ها و  چاقویی آغشته به خون تازه در محل به چشم می‌خورد و بوی تند فضولات به مشام می‌رسد. مرد میان سالی که صاحب مرغ هاست می‌گوید، 20 میلیون تومان بدهکار است و از سر اجبار به فروش مرغ زنده مشغول شده است. فروش مرغ زنده در محله‌ای که در شهرک شهید باهنر مشهد به «تاجرآباد» معروف است تبدیل به معضلی بهداشتی شده و مورد گلایه تعداد زیادی از ساکنان این محل قرار گرفته  است. با آن که سال هاست فروش مرغ زنده در شهرهای بالای 50 هزار نفر ممنوع شده اما هنوز در این نقطه از شهر مشهد نه تنها فروش که کشتار در کنار خیابان و کندن پوست به صورت کاملا غیر بهداشتی انجام می‌شود. در محله تاجرآباد (حر 82) بیش از 10 مرکز فروش و کشتار غیرمجاز  مرغ زنده در حال فعالیت هستند و سازمان‌های مختلف بعد از گذشت سال‌ها هنوز موفق به جمع آوری این واحدها نشده‌اند. کشتار با شرایطی کاملا غیر بهداشتی آن هم در روزهایی که کرونا بیداد می‌کند، به موضوعی عادی تبدیل شده است. با آن که بیمارستان‌های شهر از بیماران کرونایی پر شده است اما در این منطقه از شهر تعداد زیادی از مردم بدون پوشیدن ماسک به زندگی آن هم در شلوغی رفت و آمدها مشغول هستند. شاید به نظر تعدادی از ما فعالیت چند محل توزیع فروش مرغ زنده آن هم در حاشیه شهر مشهد، موضوعی عادی به نظر آید اما رعایت نکردن اصول بهداشتی به دلیل بالا بودن قدرت انتشار این بیماری می‌تواند به شدت خطرناک باشد.
زور دستگاه‌های اجرایی به 4 فروشنده مرغ زنده  نمی‌رسد؟
یکی از اهالی که چند بار برای رسیدگی به معضلات بهداشتی کشتار و فروش مرغ در این خیابان با ما تماس گرفته است، می‌گوید: «سر مرغ را می‌گذارند لب جوی آب و می‌برند، بعد مرغ را داخل یک قابلمه آب جوش می‌اندازند تا پرهایش راحت‌تر کنده شود و بعد داخل دستگاهی که پر از فضولات و پر مرغ است می‌اندازند. خونابه و امعا و احشاست که از این مغازه‌ها بیرون ریخته می‌شود، یک نفر نیست جل و پلاس این‌ها را جمع کند از محل زندگی ما ؟ زور دستگاه‌های اجرایی واقعا به چهار تا مرغ فروش نمی‌رسد؟ روز گذشته یکی از ماموران اجراییات شهرداری را با چاقو زدند، هربار این محل‌های فروش مرغ زنده پلمب می‌شود، فردای آن روز برچسب‌ها و پلمب‌ها را باز می‌کنند. امروز هم به محض این که متوجه شدند ماموران دام پزشکی و اجراییات شهرداری آمده‌اند کرکره‌ها را یکی یکی پایین کشیدند و فرار کردند.  بیشتر بعد از ظهرها مغازه هایشان را باز می‌کنند که تمام ادارات تعطیل است».
چاقو کشی در راسته مرغ زنده فروش ها


در حال صحبت با این شهروند هستیم که تلفن زنگ می‌خورد و می‌گویند یک نفر از مرغ فروش‌ها مغازه اش را باز کرده است. به همراه بازرسان دام پزشکی مشهد، کارشناسان اداره بهداشت محیط مشهد، اجراییات شهرداری منطقه 6 و واحد تجسس کلانتری شهید باهنر مشهد به محل مراجعه می‌کنیم. ماجرای رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی تکرار می‌شود. جوانی داخل یک واحد فروش مرغ زنده در حال چانه زنی بر سر قیمت مرغ زنده با مشتری است که به سراغ او می‌رویم. این واحد هم در ماه‌های گذشته یک بار پلمب شده و با فک پلمب دوباره  فعالیت غیر قانونی را شروع کرده است. بعد از تنظیم پرونده بنا به دستور مسئولان قضایی هر دو واحد پلمب و مرغ‌های جمع آوری شده به کشتارگاه فرستاده می‌شود. یکی از اهالی که خودش را شاهد عینی چاقوکشی چند روز قبل در این بازار معرفی می‌کند، می‌گوید: «ضارب چشم هایش را بسته بود. فقط چاقو را در هوا بالا و پایین می‌برد و اصلا به این فکر نمی‌کرد که احتمال دارد یک نفر را به کشتن دهد». گروه بازرسی که امروز به این محل آمدند تقریبا یک ساعت و نیم در این محله گشت می‌زدند. تمام فروشندگان مرغ زنده شست‌شان خبردار شد و یکی یکی کرکره مغازه هایشان را پایین کشیدند و رفتند.
فروش مرغ زنده غیر مجاز است
فریبرز ناگهانی کارشناس امور حقوقی شبکه دام پزشکی مشهد که با ما همراه شده است، می‌گوید: «از چهار ماه قبل دام پزشکی مشهد پس از دریافت شکایت‌های مردمی، چند مرحله به این موضوع ورود کرد و با صدور حکمی از سوی دستگاه قضا مجوزهای لازم برای برخورد با این افراد صادر شد. در مرحله اول به این افراد اخطارهایی مبنی بر جمع آوری  مرغ زنده داده شد و پس از بی توجهی این افراد به جمع آوری مرغ‌ها،  برای جمع آوری و ارسال آن‌ها به کشتارگاه اقدامات لازم انجام شد و امروز دو واحد متخلف پلمب شد و در روزهای آینده نیز اقدامات ضربتی برای برخورد با این متخلفان که برای برهم زدن بهداشت و سلامت عمومی اقدام کرده‌اند، انجام می‌شود». او می‌افزاید: اغلب این افراد از مبادی غیرمجاز، مرغ‌های بی نام و نشان را تهیه می‌کنند و به فروش می‌رسانند، مرغ‌هایی که نه سلامت آن‌ها و نه روش عرضه آن‌ها هیچ کدام مورد تایید دام پزشکی نیست. در چند روز گذشته نیز با این افراد برخورد کردیم که متاسفانه یکی از نیروهای اجراییات شهرداری منطقه 6 با سلاح سرد توسط یکی از افرادی که در محل حضور داشت، مجروح شد و با گروهی مجهز از جمله کلانتری شهید باهنر به این محل آمدیم که به پلمب دو واحد انجامید ولی اغلب این افراد وقتی از حضور ما خبردار شدند مرغ‌ها را به محل دیگری منتقل کرده بودند.
ناگهانی تصریح می‌کند: در شهرهای بالای 50 هزار نفر، هر گونه نگهداری، عرضه و کشتار دام ممنوع است و شهرداری ‌ها مکلف به برخورد و جمع آوری این واحدها هستند و دام پزشکی  نیز با این موضوع برخورد می‌کند. ما شغلی به نام مرغ زنده فروشی در شهر مشهد نداریم. این شغل جزو مشاغل غیر مجاز است و هیچ گونه پروانه‌ای به این افراد داده نمی‌شود. مردم هر جا فروش و کشتار مرغ را در شهر به صورت غیر مجاز مشاهده کردند، می‌توانند با دام پزشکی مشهد تماس بگیرند.