هیچ رسانه‌ای در یک سال گذشته از سوی قوه قضائیه توقیف نشده است

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در یکسال اخیر هیچ روزنامه، رسانه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضائیه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلا با محکومیت‌هایی مواجه شده بودند در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری، آزادی مشروط، تعلیق مجازات و سایر ارفاق‌های قانونی برخوردار شدند. وی تاکید کرد: جامعه رسانه‌ای و مطبوعاتی ما، حوزه مسائل امنیتی کشور و نظام و خط قرمز‌ها را مراعات می‌کنند؛ اما اگر جرم و تخلفی انجام شد و بویژه در حوزه امنیت و عبور از خطوط قرمز، رسیدگی، ماموریت اصلی ما به این موضوع است.
به گزارش میزان، او در پاسخ به این سوال که دستگاه قضائی در خصوص متهمان متواری پرونده پتروشیمی، مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی و علی اشرف ریاحی و مهدی شریفی نیک‌نفس چه اقداماتی انجام داده است، گفت: این افراد همانطور که اشاره کردید در خارج از کشور به سر می‌برند و لازم به توضیح می‌دانم که
سه نفر از این‌ها قبل از تشکیل پرونده در خارج از کشور بودند و زمانی که پرونده تشکیل شد و به دادگاه آمد اصلا در ایران حضور نداشتند.
سخنگوی دستگاه قضائی ادامه داد: شریفی نیک نفس در زمانی که پرونده در دادسرا مطرح بوده از کشور خارج شده است. در آن زمان پرونده در مراحل تحقیقات مقدماتی بوده و قرار مجرمیت، جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر نشده بود و وی ممنوع الخروج نبوده و از کشور خارج شده و نفر دیگر آقای ریاحی هم اخیرا از کشور خارج شده و ممنوع الخروج بوده است و ظاهرا با اسناد جعلی و پاسپورت دیگری غیر از پاسپورت خودش از کشور خارج شده است؛ اما بار‌ها اعلام کردیم برای یکایک افرادی که تحت تعقیب نظام قضائی هستند، به ویژه در جرایم مالی و اقتصادی از طریق پلیس بین‌الملل و اینترپل اقدامات لازم برای بازگشت آن‌ها به کشور انجام شده و امیدواریم که با همکاری پلیس بین‌الملل در اسرع وقت به کشور برگردند و به پرونده اتهامی آن‌ها با حضور خودشان رسیدگی شود.اسماعیلی اظهار کرد: فعلا عدم حضور آن‌ها مانع رسیدگی نیست و دادگاه حسب مستندات و محتویات پرونده حکم خود را صادر خواهد کرد. اگر حکم محکومیتی به ویژه در حوزه موضوعات مربوط به استرداد، جزای نقدی و رد مال صادر شد، از اموال داخل کشور آنها، این بخش از احکام در صورت صدور حکم محکومیت اجرا و استیفا خواهد شد.


> تشریح نحوه عفو محکومان در دوران تحول
اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خصوص عفو محکومان امنیتی خبر‌های جدیدی مطرح است، گفت: به مناسبت‌های گذشته درخواست‌های عفوی محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد و مورد عنایت ایشان قرار گرفت و جمعی از محکومان مورد عفو قرار گرفتند. اعلام کردیم که در بین لیست پیشنهادی عفو قوه قضائیه چه در عفو‌های موردی و چه معیاری، همیشه گروه‌های مختلفی از محکومان که شرایط استحقاق عفو را داشته‌اند در لیست قرار گرفتند.
> بررسی ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی توسط دستگاه قضائی
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو سه ماه گذشته آقای میرسلیم در خصوص بحث اخذ رشوه ۶۵ میلیاردی از سوی یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس مطالبی گفت و بعد ادعا کرد که اسناد و مدارکی را به قوه قضائیه ارائه کرده؛ اما متاسفانه قوه قضائیه در این خصوص هیچ اطلاع‌رسانی نمی‌کند، اگر واقعا اسناد و مدارکی ارائه شده چرا رسیدگی نشده و اگر ادعای این فرد کذب بوده چرا برای وی پرونده‌ای تشکیل نشده و اگر شده در چه مرحله‌ای قرار دارد، عنوان کرد: این ادعایی که مطرح شده از حیث ادعا مطرح شده و گزارشی به قوه قضائیه واصل شده است. ما داریم این ادعا را بررسی می‌کنیم و رسیدگی‌ها نسبت به این موضوع شروع شده است. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: یکی از نمایندگان سابق مجلس در این ارتباط بازداشت شده و در بازداشت است؛ اما آغاز کار است و هنوز ماهیت و جزییات موضوع روشن نشده است و نمی‌شود تا زمانی که ما به جمع‌بندی کافی در ارتباط با این موضوع نرسیدیم، اطلاع‌رسانی در این حوزه داشته باشیم.
وی تاکید کرد: مطمئن باشید ما در رسیدگی‌ها آنچه که از گزارشات و تخلفات به قوه قضائیه منعکس شود این اطمینان را داده‌ایم و باز هم تاکید می‌کنیم که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ریاست قوه قضائیه اعلام کرده که ما پرونده زیر میزی نداریم و همه پرونده‌هایی که به ما اعلام می‌شود روی میز است و در حال رسیدگی است؛ اما نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی‌های قضائی است و بعد از رسیدگی‌های قضائی نتیجه اعلام خواهد شد.اسماعیلی بیان کرد: در موضوعی که هنوز رسیدگی نشده افراد به جای اینکه در رسانه به آن بپردازند به قوه قضائیه اعتماد کنند و مطمئن باشند که مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
> بازداشت تعدادی از جاسوسان و قطعیت حکم دو جاسوس
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازداشت تعدادی از جاسوسان گفت: تعدادی از جاسوسان و عناصر خودفروخته و کسانی که مرتکب جنایاتی در کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) تحت تعقیب قرار گرفتند و دستگیر شدند که من همین جا از تلاش‌های این عزیزان تشکر می‌کنم و اخیرا چهار پنج مورد دستگیری داشتیم که هم در وزارت امور خارجه بوده و هم در برخی از صنایع خرد و شرکت‌های دیگر و شرکت‌های تامین‌کننده قطعات و پشتیبانی‌کننده مربوط به حوزه انرژی، وزارت دفاع و انرژی هسته‌ای که افراد در مردادماه امسال شناسایی و دستگیر شدند. وی اظهار کرد: یکی از کسانی که دستگیری او خیلی خوب بود، دستگیری آقای شارمهد، سرکرده گروه تندر بود که اقدام تروریستی انجام داده بود و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را در حال عزادارای و در حسینیه شیراز به شهادت رسانده بود که الحمدلله دستگیر شد. اسماعیلی اذعان کرد: عجیب این است که کشور‌های مدعی حقوق بشر و بویژه آمریکا مامن تروریست‌ها شده‌اند و کسانی که انفجار و خرابکاری انجام می‌دهند و اشخاص بی‌گناه را در حال برگزاری مراسم دینی و مذهبی به شهادت می‌رسانند
نه‌تنها مامن این‌ها می‌شوند بلکه امکانات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و این‌ها را پرورش می‌دهند و موجبات انحراف اذهان عمومی را به‌وجود می‌آورند.
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: ما خوشحالیم از اینکه این اتفاق افتاده؛ البته اضافه می‌کنم که در همین ایام دو نفر از جاسوسان دیگر هم حکم محکومیتشان صادر شد و قطعیت پیدا کرد و در حال اجراست. آقای مسعود مصاحب فرزند محمود که در قالب دبیرکل انجمن دوستی اتریش و ایران از طریق اقدام علیه امنیت و همکاری با رژیم اشغالگر قدس و همچنین سرویس آلمان مبادرت به جاسوسی می‌کرد و اطلاعات مختلفی را در حوزه‌های گوناگون از جمله حوزه‌های زیربنایی، نظامی، هسته ای، موشکی، نانو و درمانی را در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار می‌داد، محاکمه و محکوم به ۱۰ سال حبس شد و حکم وی نیز قطعی شده است.
وی عنوان کرد: محکوم دیگری هم در همین ایام داشتیم آقای شهرام شیرخانی از جواسیس بود که شناسایی شد و جاسوس انگلیس در حوزه‌های مختلف بود و به ویژه در حوزه‌های حساس کشور اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کرد و به دنبال آلوده‌سازی برخی از مدیران و جذب عناصر برای سرویس بود و نه تنها خودش همکاری می‌کرد بلکه عناصر دیگری را هم جذب می‌کرد و اطلاعات قرارداد‌های ما را در حوزه بانک مرکزی، بانک ملی و وزارت دفاع به دشمن داده بود که شناسایی و دستگیر و محاکمه شد و به ۱۰ سال حبس محکوم شده و حکم قطعی او در حال اجراست.