اندر احوالات روز شمار بورس!

امین ابوعلی‪-‬ روزی که عزم حضور در بازار سرمایه کردیم به توصیه بزرگان به سراغ فراگیری تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی رفتیم! بگذریم از ساعت‌ها مطالعه و ویدیو دیدن! بگذریم از ساعت‌ها وقت گذاشتن و تحلیل‌ها رو بررسی کردن! بگذریم از نحوه ورود به بورس و خریدن و نخریدن سهام چالشی و برسیم به دوشنبه 20 مرداد 1399!
مرور اخبار طی این روزها از این قرار بود؛ آغاز پذیره نویسی صندوق دارایی دوم دولت از 2 شهریور ( سازمان بورس و اوراق بهادار-
10 مرداد 99)
عرضه بلوکی شرکت‌های پالایشی (13 مرداد99)


هجوم مردم برای خرید سهام پالایشی (چهارشنبه 15 مرداد)
آغاز پذیره نویسی صندوق دارایی دوم دولت از 2شهریور (یکشنبه 19 مرداد- صدا و سیما)
و اما مرور اخبار روز دوشبه از این قرار بود؛ هجوم مردم و صف خرید بالای شرکت‌های پالایشی (9 صبح دوشنبه) سازمان بورس: صندوق دارایی دوم به دلیل عدم همکاری وزارت نفت لغو شد (ساعت 10 صبح) صف فروش میلیونی سهام پالایشی (10:30) تکذیب خبر توسط معاون بورس (10:40) تایید خبر لغو توسط رئیس سازمان خصوصی سازی (ساعت 11) اخبار ضد و نقیض از تایید و لغو در کانال‌های مختلف (12:30) تایید خبر لغو توسط وزیر اقتصاد و دارایی ( 13)
و این داستان ادامه دارد...
و حالا ماحصل مطالب بالا را بدون توجه به نتیجه نهایی با چند نتیجه‌گیری ساده بیان می‌کنم:
1- تایید نگرانی و دلهره مردم و کارشناسان از خبر گشایش اقتصادی رئیس جمهور که نتیجه آن افزایش بی‌اعتمادی به صحبت‌های آینده مسئولین کشور و بالاخص عدم نتیجه‌گیری طرح گشایش اقتصادی دولت است.
2- نگرانی و سردرگمی شدید مردم در گروه‌های مختلف و نشان دادن وضعیت آشفته بورس ایران است!
3- مشاهده حرکات کاملا احساسی و هیجانی مردم در بازار سرمایه و قرار گرفتن در دام حقوقی‌های سهام و حقیقی‌های حقوقی است!!
4- افراد مسئول به صورت مشهود ضعف مفرط در حیطه تصمیم‌گیری دارند.
5- روز دوشنبه صفحه سبز بورس ایران به صفحه‌ای تماما قرمز تبدیل شد ( حدود 250 سهم بورسی ایران امروز به حالت منفی
درآمدند.)
6- سهم‌های خوب از دست مردم خارج شد و یا به تعبیری آن‌ها را از دست مردم خارج کردند!
در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر چنین خبری صحت داشته باشد یعنی سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس از قبل اطلاع داشته و در این روز آشفته،سرمایه عظیمی از محل تبادل سهام مردم بدست آورده است! کسی قصد تحقیق و تفحص از این سازمان در این موضوع را ندارد؟ آقای رئیس جمهور بعنوان مجری قانون اساسی برای حفظ بازار سرمایه و اعتبار خود قصد ورود ندارند؟ وقت آن نرسیده که مردم از این حرکات هیجانی دست بردارند؟ اما در پایان باید گفت 20 مرداد 99 در تاریخ بورس ایران به یادگار خواهد ماند و به گنجینه یادگاری‌های ملت افزوده خواهد شد.