نه مجلس به مدرس خیابانی


گروه سیاسی : مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت را در دستور کار نمایندگان قرار داد، اما پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، مجلس به مدرس رای اعتماد نداد. این اولین آزمون تعامل مجلس یازدهم با دولت دوازدهم بود که توفیقی برای دولت نداشت. در این جلسه که بدون حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس به حضور نیافتن روحانی انتقاد کرد که قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشت و هم نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شد که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آنها حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم. پس از آنکه مجلس وارد دستور رای اعتماد شد، موافقان و مخالفان به اظهار نظر پرداختند.

مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

ابتدا نماینده تربت حیدریه با بیان اینکه اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد. محسن زنگنه گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.در ادامه عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که عدم توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهمترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد. حسینعلی حاجی دلیگانی بیان کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازهها و نسل نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است. همچنین نماینده بروجرد با بیان اینکه مدرس خیابانی ۱۵ ماه بالاترین اختیارات را در وزارت صنعت داشته گفت: مدرس خیابانی به جای اینکه کاندیدای اخذ رأی برای وزارت باشد باید در جایگاه پاسخگو قرار گیرد. عباس گودرزی گفت: امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. ما هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور نداریم بلکه شاخص ما انقلاب، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. ما دلسوز دولت هستیم. پس از آن نماینده سبزوار گفت: اقای مدرس خیابانی با یک تیر سه نشان میزند هم تنظیم بازار را خراب کرده و هم قیمتها دو برابر افزایش یافته و صادرات نیز کاهش یافته است. علی اصغر عنابستانی گفت: استخوانهای مردم مظلوم و بی پناه زیر چرخ گرانی، تورم و بی ثباتی ناشی از سیاستهای غلط دولت خرد شده است. آقای مدرس خیابانی سوابق طولانی در وزارت بازرگانی و خارج از دولت دارد. ایشان ۱۰ الی ۱۵ سال در شرکتهای مختلف بودهاند. از آن جا که رئیس جمهور با تشکیل وزارت صمت مخالف بود و مدام به ایجاد وزارت بازرگانی تاکید میکرد در عمل وزارت صمت ایجاد نشد و معرفی آقای مدرس خیابانی به همین منظور است.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

نماینده ارومیه به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی صمت، مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویتهای کاری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان و اظهار کرد: یکی از ویژگیهای آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است.مبارزه با فساد هم یکی از ویژگیهای مدرس خیابانی است. سید سلمان ذاکر گفت: نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن آقای مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیبها را به ایشان منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما این که بعد از معرفی آقای خیابانی، ایشان در کمیسیونها و فراکسیونها به سوالات متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کردند. در ادامه رییس فراکسیون کارگری تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم. علی بابایی کارنامی گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، ولی چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟همچنین نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد که مدرس خیابانی مدیری شجاع، مدبر، توانمند و متعهد بوده و کارآمدی خود را در پستهای متعددی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است به اثبات رسانده است. محمد خدابخشی بیان کرد: سمت مدیریت و وزارت امانت الهی است که به وزیر سپرده میشود و باید از این امانت الهی مراقبت کنند. بنده قصد دارم به معیارهای انتخاب مدیران و وزیران در چند سال اخیر نگاهی داشته باشم. ویژگیهای شخصیتی، سوابق اجرایی و مرتبط با حوزه کاری ویژگیهای علمی و تخصصی، مسئولیت پذیری اجتماعی، توجه به شایسته سالاری، تواناییهای جسمی و ذهنی، مهارت ارتباط انسانی، آگاهی و توانمندی در انجام وظایف از جمله معیارهایی است که در انتخاب مدیران و وزیران باید مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر نماینده دماوند سلامت و دیانت را به عنوان ویژگیهای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برشمرد و گفت: نباید تمام مشکلات ۷ سال دولت را برگردن آقای خیابانی انداخت. احمد رسولینژاد گفت: بنده در دورههای قبلی کمتر به عنوان موافق وزیر صحبت کردم و عمدتا مخالف بودم. در دولتهای سازندگی و اصلاحات در مجلس حضور داشتم و آقای جهانگیری هم خاطرش است که در آن زمان به عنوان مخالف وزیر صنایع صحبت کردم.

دفاعیات وزیر صمت

در ادامه وزیر پیشنهادی صمت به تشریح و دفاع از برنامه های خود پرداخت و گفت: اطمینان می دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی گفت: امیدوارم به یاری خداوند و با کمک نمایندگان و همت مردم به ویژه صنعت گران، تولید کنندگان برای خدمتگذاری و برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در این شرایط کوشا باشم.وی افزود: شرایط کنونی کشور سخت و البته اعتلابخش، سخت به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم و همراه شدن شیوع کرونا ویروس با آن که بی سابقه ترین فشار اقتصادی را در پی آن شاهد هستیم و اعتلابخش از جهت فرصت هایی که این شرایط برای خودکفایی و بلوغ توانمندی های تولید و صادرات ایجاد می کند،در کنار هم قرار گرفتن حاکمیت، مردم و نهاد های انقلابی در مدیریت شیوع کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است.مدرس خیابانی عنوان کرد: از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی،حضور میدانی در بازدید از واحد ها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخش های صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان دو موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغه های نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالا دستی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد.

مدرس خیابانی وزیر نشد

بعد از توضیح وزیر و اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأیگیری آغاز شد و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند. نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ با انتخاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند.قالیباف رییس مجلس پس از اعلام رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی گفت: از رییس جمهور می خواهیم هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت را به مجلس معرفی کند.