نوسازی ناوگان حملونقل برونشهری در سال جهش تولید


گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی، انعقاد قرارداد سهجانبه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برونشهری بخش کالا را گامی بزرگ در جهت نوسازی ناوگان فرسوده دانست و گفت: در قالب این قرارداد پنج هزار دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج و با کامیون نو جایگزین میشود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی در بخشی از آیین امضای قرارداد سهجانبه نوسازی ناوگان حملونقل برونشهری بخش کالا با اشاره به اینکه ۶۵ هزار کامیون برونشهری دارای فرسودگی و مشمول طرح نوسازی هستند، گفت: در سال جهش تولید، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تکیه بر توان داخلی بر میداریم. او با اشاره به اینکه برای نوسازی این ناوگان به ترتیب اولویت کار خواهیم کرد، افزود: در قراردادی که میان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، بانک صادرات و بخش خصوصی به امضاء رسید، اولین قرارداد ساخت داخل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برونشهری در بخش کالا با محوریت کامیونهای بالای۵۰ سال به امضاء رسید.بر اساس این قرارداد، پنج هزار دستگاه کامیون با سیستم قوای محرکه مطلوب برای رانندگان در نظر گرفته شده است که دو هزار و ۴۵۰ دستگاه آن در فاز نخست و باقیمانده در فازهای بعدی اجرا میشود.

تامین ۸۰ درصد قیمت کامیون از محل تسهیلات بانکی

اسلامی عنوان کرد: ۲۰ درصد قیمت کامیون از محل آورده متقاضیان و ۸۰ درصد از محل تسهیلات بانک صادرات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت میشود که ۹ درصد این کارمزد را سازمان راهداری یارانه پرداخت میکند؛ مدت قرارداد نیز ۶ ساله است و اقساط در طول این مدت توسط خریدار پرداخت میشود.او عنوان کرد: متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبتنام و خودروی خود را اسقاط کنند. این فرآیند با یک نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد و کامیون فرسوده باید کارکرد داشته باشد و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم که از ناوگان فعال، کامیون فرسوده خارج و با کامیون نو جایگزین میشود.در قالب این طرح، کامیونهای یخچالدار و نیز کامیونهایی که برای ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی مورد نیاز است، بهصورت ترکیبی قابل خریداری از بخش خصوصی است و با استفاده از تسهیلات مناسب، در طی یک فرآیند مشخص به رانندگان کمک میکنیم تا کامیون خود را نوسازی کنند. انتظار داریم که کیفیت جابهجایی بار با ورود ناوگان جدید افزایش یابد و ضایعات، تلفات و خسارتهای کمتری در این بخش داشته باشیم.

نوسازی ناوگان، ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش میدهد

او افزایش و ارتقای ظرفیت ناوگان حمل بار، بالا رفتن ایمنی و استاندارد در جادهها، کاهش مصرف سوخت و کاهش مخاطرات زیستمحیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان و اعلام کرد: این طرح همچنین کمک میکند که ظرفیت حمل و نقل بینالمللی کشور نیز افزایش یابد. وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد به زودی اولین سری از کامیونهای تولید داخل که شامل ۲۰۰ کامیون میشود در قالب این طرح به متقاضیان تحویل داده شود. او با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به مالکان کامیون های بالای ۵۰ سال برای ثبتنام در این طرح پیام فرستاده است، از رانندگان و مالکان این کامیونها خواست تا از این فرصت مناسب استفاده کنند.اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و نیز از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده میکنیم، ابراز امیدواری کرد، فاز نوسازی دو هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون برونشهری بخش کالا امسال عملیاتی شود تا بتوان به سرعت وارد فاز دوم این طرح شد.

صرفهجویی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتر سوخت با نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه کامیون فرسوده

همچنین در ادامه عبدالهاشم حسننیا، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه ۶۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد، گفت: در راستای سیاستهای دولت و تاکیدات وزیر راه و شهرسازی، نوسازی این ناوگان را در دستور کار خود قرار دادیم.او افزود: در فاز نخست این طرح، تعداد پنج هزار دستگاه کامیون با سرمایهگذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و بهرهگیری از تسهیلات بانک صادرات ایران، نوسازی خواهد شد.حسننیا با بیان اینکه فعالیت کامیونهای فرسوده فعال در شبکه حمل و نقل، پایش شده و موجود است، افزود: بر این اساس، کامیونهایی که فعال نبودهاند، امکان استفاده از تسهیلات این طرح را ندارند.او همچنین عنوان کرد: این طرح، صرفهجویی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتری سوخت را در یک دوره هفت ساله به دنبال خواهد داشت. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه در فاز نخست، نوسازی کامیونهای بالای ۵۰ سال را هدفگذاری کردهایم، خاطرنشان کرد: هر مالکی که ماشین خود را اسقاط کند به شرکت سازنده معرفی میشود تا کامیون جدید را تحویل بگیرد. ضمن اینکه شرکت تولیدکننده نیز افرادی را که ما در قالب این طرح معرفی میکنیم در اولویت تحویل کامیون قرار میدهد.