هیچ طرف خارجی نباید از فاجعه لبنان‌ سوءاستفاده کند


 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار با مقامات لبنان و اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان پنجشنبه شب وارد بیروت شد و از سوی
«شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان مورد استقبال قرار گرفت.
ظریف روز جمعه در محل وزارت امور خارجه لبنان با «شربل وهبه» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
وزیر خارجه کشورمان ضمن تأکید بر همدردی ایران با دولت و مردم لبنان در پی فاجعه انفجار بیروت، آمادگی کشورمان برای کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بندر بیروت در حوزه‌های مختلف و با توجه به توانمندی طرف‌های ایرانی، خصوصا در حوزه‌های مربوط به تامین برق، ساخت و ساز،  دارو و درمان را اعلام کرد.


ظریف با اشاره به جایگاه سیاسی لبنان ضرورت کمک به بازسازی این کشور بدون شرط‌گذاری را مورد تاکید قرار داد.
وی در ادامه گفت: شرکت‌های خصوصی ایرانی در ارتباط با مسئله همکاری با لبنان جهت‌گیری مشابه دولت ایران دارند.
ایران بر این باور است این مردم و دولت لبنان هستند که صلاحیت اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز را دارند و ایران در کنار این تصمیمات آزادانه خواهد ایستاد.
ظریف افزود:‌ همانطور که لبنان بر دشمن صهیونیست پیروز شد از این بحران نیز پیروزمندانه بیرون خواهد آمد. هیچ طرف خارجی نباید از فاجعه لبنان سوءاستفاده کند و دیکته‌های خود را به این کشور تحمیل کند.
شربل وهبه نیز در این دیدار از اعلام همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان در لحظات اولیه پس از انفجار قدردانی کرد و در خصوص نیازهای فوری لبنان در شرایط حاضر با ظریف به بحث و تبادل نظر پرداخت.
وزیر خارجه کشورمان، روز جمعه در پیام‌هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی و نیز دبیرکل حزب‌الله لبنان چهاردهمین سالروز پیروزی غرورآفرین مقاومت در جنگ ۳۳ روزه علیه متجاوزان صهیونیست را به دولت و ملت لبنان تبریک گفت.
سالگرد پیروزی مردم لبنان بر دشمن صهیونیستی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه پس از دیدار و گفت‌وگو با «شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بیروت در نشست خبری مشترک درباره علت سفرش به بیروت عنوان کرد:‌ همدردی و همبستگی خودمان را با مردم لبنان در این شرایط بسیار نگران‌کننده و این حادثه بسیار غمبار اعلام کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: حکومت و مردم لبنان هستند که باید برای آینده لبنان و نحوه پیشبرد امور تصمیم بگیرند و جمهوری اسلامی ایران در کنار حکومت و مردم لبنان خواهد بود و کمک می‌کنیم به هر تصمیمی که دولت و مردم لبنان اتخاذ کنند.
وی خطاب به مردم لبنان گفت: می‌خواهم به مردم لبنان تبریک بگویم. امروز سالگرد پیروزی مردم لبنان بر دشمن صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه است همانطور که لبنان بر تجاوزات دشمن صهیونیستی پیروز شد بر این حادثه هم پیروز خواهد شد.
دیدار با «حسان دیاب»
ظریف در ادامه دیدار با مقامات لبنانی، با «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ تسلیت ایران با مردم و دولت لبنان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همیاری در بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بیروت اعلام کرد.
وی افزود: کسانی که از انفجار بندرگاه بیروت سوء‌استفاده می‌کنند، همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.
حسان دیاب نیز در این دیدار ضمن تشکر از اعلام آمادگی ایران، نیازهای ضروری به ویژه در حوزه‌های درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی شهر بیروت را تشریح کرد.
ابراز همبستگی و همدردی
با مردم و دولت لبنان
در ادامه رایزنی‌های وزیر خارجه با مقامات لبنانی، ظریف بعد ازظهر جمعه با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن ابراز همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان در حادثه انفجار در بندر بیروت چهاردهمین سالروز پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه را نیز تبریک گفت.
در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دولت لبنان در رفع نیازهای شرایط حاضر لبنان اعلام و دیدگاه دو طرف در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دیدار ظریف با میشل عون
آخرین دیدار ظریف با مقامات لبنانی، عصر جمعه در قصر بعبدا و با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان انجام شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار علاوه بر اعلام مراتب همدردی و همبستگی رئیس‌جمهور و مردم کشورمان به رئیس جمهور و مردم لبنان، از پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه که امروز چهاردهمین سالروز آن می‌باشد به‌عنوان نشانه‌ای از غلبه مردم لبنان بر سختی‌ها و عبور موفق از شرایط حاضر یاد کرد و این روز را به مردم و دولت لبنان تبریک گفت و آمادگی کشورمان برای ادامه کمک‌ها به لبنان را اعلام کرد. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد با همکاری همه طرف‌های سیاسی در صحنه داخلی و انسجام لبنان شرایط پایداری در فضای سیاسی این کشور شکل گیرد.  میشل عون ر‌ئیس‌جمهور لبنان نیز در این دیدار از اعلام همبستگی رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص انفجار در بندر بیروت قدردانی کرد.