آغاز بهره‌برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی با دستور روحانی


در این مرحله از این طرح عظیم 23 هزار هکتار از اراضی استان‌های کرمانشاه و ایلام با تلاش وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تجهیز و آماده‌سازی شده است. در این طرح مهم ملی با یک‌هزار و 773 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برای 9240 نفر ‌اشتغال ایجاد می‌شود.
افتتاح سامانه انتقال آب و شبکه‌های اصلی و تأمین آب اراضی استان‌های ایلام و کرمانشاه با اجرای وزارت نیرو، افتتاح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و سامانه‌های نوین آبیاری استان کرمانشاه به مساحت 21 هزار و 590 هکتار و همچنین افتتاح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و پروژه کنجانچم در استان ایلام به مساحت 1500 هکتار، با اجرای وزارت جهاد کشاورزی از جمله طرح‌هایی است که با دستور رئیس‌جمهور در این استان‌های مرزی بهره‌برداری رسمی آن آغاز شد.
افزایش ۴ برابری
محصولات کشاورزی نواحی مرزی


با طرح توسعه منابع آب و خاک
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم افتتاح طرح‌های عظیم ملی در ایران اسلامی در هر پنجشنبه را پیام و علامت بزرگی از قدرت ملت ایران به بدخواهان از جمله آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع دانست و تاکید کرد که افتتاح این طرح‌های عظیم نشان می‌دهد دشمنان با اعمال تحریم‌های سخت نیز قادر نخواهند بود ملت ایران را از مسیر آبادانی و سازندگی کشورشان بازدارد.
رئیس‌جمهور گفت: طرح بهره‌برداری از 23 هزارهکتار اراضی کشاورزی نواحی مرزی با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری، بیش از همه طرح‌ها لذت‌بخش است. در زمان جنگ تحمیلی وقتی از غرب تا جنوب کشور و از پیرانشهر تا خرمشهر عبور می‌کردیم یکی از آرزوهای ما آباد شدن این مناطق و دشت‌های کرمانشاه و ایلام بود.
وی با تشکر از مقام معظم رهبری برای موافقت ایشان با اختصاص 8 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای پیشبرد این پروژه در دولت یازدهم و دوازدهم، خاطرنشان کرد: امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح ملی هستیم و 23 هزار هکتار از اراضی استان‌های ایلام و کرمانشاه به بهره‌برداری می‌رسد که تا پایان امسال به 35 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
روحانی با تاکید بر اینکه دولت به تامین امنیت غذایی و آبادانی مرزها، توجه خاص و ویژه دارد، تأکید کرد: تمام دولت، کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران، تا ساعت آخر فعالیت این دولت، با حساسیت تکمیل این‌گونه طرح‌ها را دنبال می‌کنند و بی‌تردید این روند در دولت‌های بعدی نیز تداوم می‌یابد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: استان‌های کرمانشاه و ایلام که در دوران جنگ با مشکلات زیادی مواجه بودند با اجرای این طرح ملی امروز از نظر کشاورزی و آبادانی اراضی وضعیت خوبی دارند و با اجرای این طرح‌ها محصولات کشاورزی در این منطقه چهار برابر افزایش می‌یابد.
وی با تشکر از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح عظیم ملی، گفت: بالغ بر 200 شرکت پیمانکار از جمله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و بیش از 40 شرکت مهندسی مشاور در این پروژه فعالیت داشتند و همه تلاش کردند تا امروز بخش بزرگی از این پروژه ملی به ثمر برسد و با ادامه تلاش‌ها بخش دیگر آن نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.
مهاجرت معکوس به مناطق مرزی؛
خبر بسیار خوشحال‌کننده برای مردم
 و آبادانی نقاط مرزی
روحانی با بیان اینکه با اجرای این طرح شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم و این بسیار خوشحال‌کننده است، خاطرنشان کرد: آبادانی نقاط مرزی کشور بسیار مهم است و این کار در استان‌های مرزی جنوبی هم با جدیت از سوی دولت پیگیری می‌شود.
رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد خلبانان شهید شیرودی و کشوری که در دفاع مقدس فداکاری کرده و جان خود را برای کشور و نظام فدا کردند، ابراز داشت: به ایام سالگرد بازگشت آزادگان عزیز به کشور نزدیک می‌شویم و به همه آزادگان کشور نیز که برای نظام و انقلاب فداکاری کردند درود می‌فرستیم.
رعایت نکردن اصول بهداشتی،
تجاوز به حقوق شهروندی و مستلزم مجازات است
روحانی همچنین روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: همه باید به روشنی بدانند که جرائم و مجازات‌ها برای حفظ سلامت مردم و رعایت حقوق شهروندان تعیین شده و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها، دقیقاً تجاوز به حقوق شهروندی و مستلزم مجازات و جریمه است.
وی پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تولید دارو و واکسن را در کشور از جمله دستاوردهای مثبت و فرصت ایجاد شده ناشی از تهدید شیوع ویروس کرونا و مشکلات این بیماری عنوان کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌های تولید دارو و واکسن از اولویت‌های این دولت در سال‌های اخیر بوده که در زمان شیوع کرونا سرعت و وسعت بیشتری گرفت و امیدواریم این موفقیت‌ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب و نهایی ادامه یابد.