انبوه سازی تنها راهکار مدیریت بازار مسکن است


گروه راه و مسکن: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تنها راه کار مدیریت بازار مسکن، متعادل کردن نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن است که این مسئله تنها با تولید انبوه مسکن اتفاق می افتد، وزارت راه و شهرسازی می تواند مکانیزمی را برای شناسایی افراد فاقد مسکن طراحی کند تا بر اساس آمارهای حاصله نسبت به تولید مسکن اقدام کند.

رحمت الله فیروزی پوربادی در گفتوگو با خانهملت، با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: در شرایط کنونی شاهد افزایش تدریجی قیمت در بازار مسکن هستیم، وضعیت فعلی موجب شده که خانوارها برای تأمین مسکن با مشکلات بسیاری مواجه شوند. نماینده مردم قمصر، بادرود و نطنز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم راه کارهای بسیاری برای مدیریت بازار مسکن وجود دارد که در سال های اخیر به آن توجه نشده است، در شرایط فعلی به دلیل بر هم خورد نظام عرضه و تقاضا، بازار مسکن دچار تلاطم شده و کمبود مسکن قیمت ها را بالا برده است. وی افزود: برخی کارشناسان معتقدند که برای بازار مسکن متناسب با منطقه قرار گرفتن واحد مسکونی، کیفیت و عمر ساختمان باید حداقل و حداکثر قیمت در نظر گرفته شود تا مالکان نتوانند خارج از این محدوده قیمت تعیین کنند. اما به نظر من این راه کار اثرگذار نخواهد بود.

تنها راه کار مدیریت بازار مسکن، متعادل کردن نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن است

فیروزی پوربادی ادامه داد: به نظر من تنها راه کار مدیریت بازار مسکن، متعادل کردن نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن است که این مسئله تنها با تولید انبوه مسکن اتفاق می افتد، وزارت راه و شهرسازی می تواند مکانیزمی را برای شناسایی افراد فاقد مسکن طراحی کند تا بر اساس آمارهای حاصله نسبت به تولید مسکن اقدام کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: قطعا با تولید مناسب مسکن بسیاری از مشکلات بازار رفع خواهد شد و نیازی به اقدامات دستوری از جمله قیمت گذاری منطقه ای وجود نخواهد داشت.

راه حل کاهش قیمت مسکن، فقط تولید و افزایش عرضه

پیش از این رامین گوران دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران گفته بود: ساخت و تکمیل و واگذاری پروژههای اقدام ملی مسکن میتواند با تولید مسکن جدید در کاهش قیمت اثر گذار باشد و جلوی این قیمتهای فزاینده را بگیرد. وی افزود: دولت باید زمینهای خود را در اختیار انبوه سازان قرار دهد و با مشارکت در این زمینه میتوانیم قیمتها را کنترل کنیم و باید بدانیم که تا وقتی مسکن تولید نشود و تقاضا زیاد باشد همین مشکل را در بخش مسکن خواهیم داشت.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اضافه کرد: مسکن در حال حاضر کالایی سرمایهای در کشور ما محسوب میشود که باید از این وضعیت خارج شود.

گوران در خصوص همکاری سایر دستگاههای اجرایی با انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: متاسفانه در مواردی از جمله پروژه تهرانسر، شهرداری همکاری خوبی با ما نداشته است و همکاری بانکها و سایر ادارات نظیر آب و برق و گاز نیز منوط به مجوزهای شهرداری است و در نتیجه این دستگاهها نیز با ما همکاری نمیکنند. مطابق آمار، طی ۷ سال اخیر سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده، یعنی حدود ۲ میلیون واحد.این در حالی بوده که نیاز کشور به مسکن سالانه حدود ۹۰۰ هزار واحد است، یعنی حدود ۶.۳ میلیون واحد طی ۷ سال گذشته. فاصله ۴ میلیون واحدی بین عرضه و تقاضای مسکن شرایطی را به وجود آورده تا مانند سال های قبل از ۹۷ شاهد دوره های ۴ تا ۵ ساله رونق و رکود مسکن نباشیم. طی ۲ سال اخیر درچهار مرحله بازار مسکن دستخوش تغییرات قیمتی بوده است. در جدیدترین نمونه طی تیرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران کمی بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و به مرز ۲۱ میلیون تومان نزدیک شده است. بررسی روند تصاعدی افزایش قیمت می توان پیش بینی کرد طی ماه جاری (مرداد ۹۹) متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

در این شرایط دولت و وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح ملی مسکن را در دستور کار دارند و مسئولان این وزارتخانه بر این باورند واحدهای طرح مذکور می تواند تا حدودی تعادل را به بازار مسکن باز گرداند. طرحی که قرار است در قالب آن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود. در این بین بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه مسکن نیز برنامه جدیدی را برای رونق تولید در سال جهش تولید تدوین کرده است. برنامه ای که به جای تحریک تقاضا، بر تحرک بخش تولید و عرضه مسکن کشور متمرکز شده است.