نقش برجسته آیت‌ا... در روابط دیپلماتیک با عراق

آرمان ملي- حميد شجاعي: عصر پنج‌شنبه بود که مراسم گراميداشت سالروز پيروزي ديپلماتيک ايران در مقابل رژيم بعثي عراق در خانه موزه آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني با حضور برخي چهره‌هاي سياسي و فرماندهان دفاع مقدس برگزار شد. در اين مراسم که همزمان با سي‌امين سالروز آخرين نامه صدام حسين به آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و اعلام پيروزي کشورمان در رسيدن به تمام حقوق خود برگزار شد، آيت‌ا... سيدحسن خميني يادگار امام، حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي، حناچي شهردار تهران، محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران، فاطمه هاشمي، بهزاد نبوي، علي مطهري، سردار حسين علايي، محمد فروزنده و... حضور داشتند و برخي از حاضرين به سخنراني پرداختند. در اين مراسم علي مطهري نماينده سابق تهران با انتقاد از صداوسيما بيان کرد: متاسفانه صداوسيما با آقاي هاشمي برخورد بدي دارد. ايشان يک واقعيت است و شما نمي‌توانيد در سالگرد جنگ، سالگرد پيروزي‌ها و همينطور در ايام رحلت ايشان، نامي از او نبريد.»
از تاثير تا تخريب
مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني همواره در مقاطع مختلف انقلاب و پس از انقلاب حضور تاثيرگذاري داشته و توانسته موفقيت‌هاي بسياري را رقم بزند. يکي از اين موفقيت‌ها که بسياري تحت عنوان افتخار از آن ياد مي‌کنند تاثير ايشان در شرايط پس جنگ و پذيرش قطعنامه بود که آيت‌ا... با درايت و هوش بالا در مکاتبات خود با صدام رئيس‌جمهور ديکتاتور رژيم بعث عراق توانست اراضي اشغال‌شده ايران و اسراي ايراني در عراق را آزاد کند و حتي يک وجب از خاک ميهن اسلامي تحت سيطره بعثي‌ها باقي نماند. اين در حالي است که مرحوم آيت‌ا... هاشمي در مقاطع ديگر مثل رياست مجلس، 8 سال حضور در دولت و حضور در مجمع تشخيص نيز نقش‌آفريني‌هاي بسيار داشته‌اند. با اين حال برخي جريانات حتي پس از درگذشت ايشان نيز ترويج انديشه و تفکر آيت‌ا... را برنمي‌تابند و تلاش دارند که به هر طريقي نام، ياد و حتي انديشه هاشمي از جامعه رخت بربندد. هرچند اين جريانات در اين ميان تنها هم نيستند و برخي رويکردهاي صداوسيما در خصوص آيت‌ا... و بي‌مهري‌هاي رسانه‌اي که عليه ايشان صورت مي‌دهد نشان داده که اين رسانه نيز بر مدار همان جريان‌هاي مخالف آيت‌ا... هاشمي عمل مي‌کند. حتي محسن هاشمي فرزند ارشد آيت‌ا... نيز چندي پيش در گفت‌وگويي به اين مساله واکنش نشان داده و گفت: 15 سال است که صداوسيما و برخي رسانه‌هاي رسمي، رويکردي تخريبي عليه آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني در پيش گرفته‌اند و اين رويکرد را حتي 4 سال پس از رحلت ايشان ادامه مي‌دهند. وي افزود: پاسخگويي در برابر تهمت‌ها، تخريب‌ها، تقطيع‌ها و تحريف‌ها حق هر شهروندي است اما اين حق از شخصيتي که شناسنامه انقلاب است دريغ شده است. اگر صداوسيما اختيار دادن فرصت پاسخگويي را ندارد که حرجي بر آن نيست اما اگر اين تصميم و سليقه مديران آن است که جاي گله دارد و اين ظلم دامن‌گير آنها نيز خواهد شد.
مشخص نيست که چرا صداوسيما که واژه رسانه ملي را يدک مي‌کشد چنين برخوردي با يکي از استوانه‌هاي نظام دارد و پس از درگذشت ايشان نيز همچنان بر همان رويکرد سابق استوار است.


نقش ويژه آيت‌ا... هاشمي
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم گراميداشت سالروز پيروزي ديپلماتيک ايران در مقابل رژيم بعثي عراق که در خانه موزه آيت‌ا... هاشمي برگزار شد با ياد امام و شهيدان، اظهار داشت: تلخي جام زهر پذيرش قطعنامه با پيروزي و صلحي که اين تصميم براي ايران و نسل‌هاي آينده به همراه آورد، تبديل به شيرين‌ترين شهدها براي امام و ملت ايران شد. جماران نوشت، محسن هاشمي با اشاره به فرايند پايان جنگ تحميلي گفت: پس از پذيرش قطعنامه 598 توسط ايران در 26 تير 1367 و برقراري آتش‌بس در 29 مرداد همين سال، يک وضعيت ناپايدار نه جنگ و نه صلح بين ايران و عراق ايجاد شد که هزينه سنگيني به کشور تحميل مي‌کرد، اما از ابتداي ارديبهشت سال 1369، مکاتباتي بين صدام و آيت‌‌ا... هاشمي رفسنجاني شکل گرفت که در نهايت در 23 مرداد سال 1369، منجر به پذيرش تمامي خواسته‌هاي ايران توسط عراق به‌ويژه آزاد شدن همه اراضي اشغال‌شده، آزادي بدون قيد و شرط اسراي ايراني و بازگشت به قطعنامه 1975 الجزاير گرديد که بزرگ‌ترين موفقيت براي ديپلماسي ايران محسوب مي‌شد. وي نکته مهم اين اتفاق را نقش ويژه آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني خواند که با مشورت مستمر با رهبر معظم انقلاب و استفاده از توان کارشناسي وزارت خارجه و شوراي عالي امنيت ملي، اين مذاکرات را راهبري کرده و با اشراف به روانشناسي صدام، در پيش‌نويس‌هاي تهيه شده، تغييرات جدي ايجاد کردند و با استفاده از شرايط بحراني عراق که با اشغال کويت نياز به ايجاد امنيت از ناحيه ايران داشت، توانست اهداف ايران را بدون واگذاري هيچ امتيازي از عراق به‌دست آورد.
قوه عاقله نظام در کنار رهبري
يک نماينده سابق تهران با انتقاد از رويکرد صداوسيما در مواجهه با واقعيات تاريخي گفت: متاسفانه صداوسيما با آيت‌ا...هاشمي برخورد بدي دارد. ايشان يک واقعيت است و شما نمي‌توانيد در سالگرد جنگ، سالگرد پيروزي‌ها و همينطور در ايام رحلت ايشان، نامي از او نبريد. علي مطهري اظهار داشت: ديکتاتورها روحيات خاصي دارند و عموما در زندگي شخصي دچار عقده‌هاي زيادي هستند. اگر زندگي صدام را بخوانيد خواهيد ديد که آقاي هاشمي در برخورد با او چگونه متوجه اين عقده‌ها بوده و او را درک کرده است. ايشان در روابط با عربستان نيز همين درک را داشت و همين باعث شد روابط ما با عربستان در دوران آقاي هاشمي، متفاوت باشد. وي با اشاره به تعبير شهيد محلاتي درباره شهيد مطهري که او را قوه عاقله انقلاب خوانده بود، افزود: آيت‌‌ا... هاشمي رفسنجاني نيز قوه عاقله نظام در کنار مقام رهبري بود. مطهري با انتقاد از رويکرد رسانه ملي در کتمان واقعيات تاريخي کشور گفت: زماني قرار بود سريالي درباره شهيد مطهري بسازند که يکباره متوقف شد. علت را جويا شديم گفتند در روند زندگي ايشان به آقاي منتظري و بازرگان و شريعتي که رسيديم، به مشکل خورديم. به هر حال شهيد مطهري، 11 سال با آقاي منتظري هم‌مباحثه بوداين برخورد با واقعيات تاريخي واقعا غلط است.