آمريكا و رژيم صهيونيستي سر امارات كلاه گذاشتند

آرمان مــلي- روابـط کــشورهاي عــربي مــنطقه با رژيم‌صهيونيستي طي دهه‌هاي گذشته بارها دستخوش تغيير و تحول شده است. جنگ‌هاي متداول اعراب با رژيم‌صهيونيستي در مقاطع مختلف به‌خصوص سال‌هاي 1967 و 1973 نشان از اتحاد کشورهاي منطقه براي مقابله جدي با اين رژيم جعلي داشت. اين در حالي است که هر چه به جلوتر آمديم اين روابط خصمانه جاي خود را به روابطي عادي و بعضا دوستانه داد. چنانکه مصر، عربستان و برخي ديگر از کشورها به سمت به رسميت شناختن رژيم‌صهيونيستي حرکت کردند. از طرف ديگر، چند سالي مي‌شد که کشورهاي عربي منطقه نسبت به رژيم‌صهيونيستي و ارتباط با آن روي خوشي نشان نمي‌دادند اما توافق پنج‌شنبه امارات با اين رژيم که با ميانجي‌گري ترامپ صورت گرفت بازگشتي بود به رويکرد نزديکي اعراب با صهيونيست‌ها که از قبل آن منافع اقتصادي ببرند. غافل از اينکه رژيم‌صهيونيستي و آمريکا درصدد رسيدن به مقاصد ديگري هستند. تعجب‌آور اينکه ترامپ اين توافق را تاريخي و مهم‌ترين دستاورد 25 سال اخير خوانده که در نوع خود جاي تامل دارد. هر چند که برخي معتقدند او براي پيروزي در انتخابات نوامبر به هر ريسماني چنگ مي‌زند.
اهداف آمريکا از توافق امارات و رژيم‌صهيونيستي
سخنگوي سابق وزارت امور خارجه درخصوص توافق امارات و رژيم‌صهيونيستي اظهار داشت: توافق دولت امارات با رژيم‌صهيونيستي خيلي غيرقابل پيش‌بيني نبود. به خاطر اينکه از چند ماه پيش تحرکات مخفيانه و محرمانه‌اي بين دو کشور صورت گرفته بود. مواضع دوپهلويي از طرف مسئولان رژيم‌صهيونيستي و دولت امارات به عمل آمده بود. همچنين بعضي پروازهاي مشکوک بين تل‌آويو و ابوظبي گزارش شده بود. جماران نوشت، حميدرضا آصفي گفت: اما خطاي استراتژيک و کُشنده‌اي که دولت امارات مرتکب شده باعث تعجب است. به نظرم بعد از کمپ ديويد، اين بزرگ‌ترين خطاي جهان عرب بوده و روشن هم هست که با واسطه‌گري کوشنر داماد يهودي ترامپ صورت گرفته است. وي درخصوص اهداف آمريکا براي اين واسطه‌گري بيان کرد: اظهاراتي که ترامپ ظرف 48 ساعت گذشته داشت همه نشان مي‌دهد که آمريکا با چند هدف اين کار را کرد؛ يکي ايجاد شکاف در جهان عرب، ديگري محکم کردن موقعيت رژيم‌صهيونيستي و سوم اينکه چون ترامپ در دوران رياست‌جمهوري هيچ دستاورد سياسي نداشت و موضوعات ونزوئلا، کره، ايران، روسيه، چين و هرجايي را که ببينيد يک شکست افتضاح براي ترامپ بود، قبل از انتخابات دوست داشت که يک دستاورد را به مردم کشورش نشان دهد. از اين موضوع به‌عنوان يک دستاورد ياد خواهد کرد. اين تحليلگر مسائل بين‌الملل افزود: اين موضوع دستاورد نيست ولي ترامپ آن را به عنوان دستاورد بزک خواهد کرد. به همين دليل اعلام کرده‌اند که در کاخ سفيد امضا صورت مي‌گيرد. آصفي در اين خصوص که اماراتي‌ها چقدر مي‌توانند به اين توافق خوشبين باشند عنوان کرد: همين ابتداي کار نشان داد که رژيم‌صهيونيستي زياده‌خواه است چون وليعهد امارات توئيت کرده بود که بعد از اين توافق رژيم‌صهيونيستي از الحاق بخش‌هايي از سرزمين فلسطين که مخالف منشور سازمان ملل و افکار عمومي دنيا است صرف‌نظر و آن را متوقف خواهد کرد؛ ولي بلافاصله نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي اعلام موضع کرد که آن طرح متوقف نشده و بلکه چند ماه به درخواست ترامپ عقب افتاده است! يعني رژيم‌صهيونيستي حتي حاضر نشد اين حداقل امتياز را به ازاي شرافت عربي دولت امارات بدهد. حتي اگر آن کار را مي‌کرد جبران به حراج گذاشتن شرافت عربي يک کشور عرب نبود. ولي رژيم‌صهيونيستي آن را هم نپذيرفت. وي ادامه داد: اين مي‌تواند نشانه خيلي چيزها باشد. مي‌تواند نشانه اين باشد که دولت امارات به‌شدت در مقابل اين خوش‌خدمتي به رژيم‌صهيونيستي و دولت آمريکا، بازنده هست و کلاه بر سرش رفته است. زياده‌خواهي‌هاي رژيم‌صهيونيستي بيشتر خواهد شد.
عدم تاثير بر جبهه مقاومت


حميدرضا آصفي در مورد احتمال الحاق ساير کشورهاي عربي به اين توافق اظهار کرد: برخي کشورهاي عربي مثل عمان، بحرين و مصر مواضع مثبتي گرفته‌اند و برخي نويسنده‌هاي نزديک به رژيم سعودي هم در نوشته‌هاي خود استقبال کرده‌اند. اين امر نشان مي‌دهد اين دسته از کشور صحبت‌هايي کرده‌اند و ممکن است در آينده دور يا نزديک به اين دو کشور ملحق شوند. بايد ديد که آيا اين اتفاق مي‌افتد يا نه. ما در جمهوري اسلامي بايد هوشيارتر مي‌بوديم و بايد هوشيارتر باشيم. سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه در ارتباط با تاثير اين توافق در آينده محور مقاومت تاکيد کرد: اين اتفاق در جبهه مقاومت تاثير منفي نخواهد داشت. تصور من اين است که صفوف گروه‌هاي ناب پايبند به اصول در جبهه مقاومت محکم‌تر خواهد شد. جبهه مقاومت نشان داده که با خطا و انحراف يک يا دو کشور راهشان عوض نمي‌شود. ما کمپ ديويد و سرنوشت دولتمردان مصر را ديده‌ايم. وي گفت: اشتباه مي‌کند کشوري که فکر کند اگر با رژيم‌صهيونيستي رابطه برقرار کند مي‌تواند منافع اقتصادي، تکنولوژي، امنيت يا موضوعاتي از اين دست را به ارمغان بياورد. به‌هرحال آينده نشان مي‌دهد که امارات چه اشتباه بزرگي را مرتکب شده است. آصفي درباره اميد رژيم‌صهيونيستي به عادي‌سازي روابط با کشورهاي عربي تصريح کرد: اشاره داشتم که برخي کشورها ابراز خوشحالي کرده‌اند و ممکن است برخي کشورها بخواهند اضافه شوند؛ بايد صبر کرد و ديد. البته بايد به آن دسته از کشورها هشدار داد که اين راه خطا است. رژيم‌صهيونيستي به دنبال تضعيف جبهه مقاومت و انشقاق در کشورهاي اسلامي، براي پيشبرد اهداف نامشروع خودش است. از طرف ديگر به حمايت‌هاي آمريکا و حماقت‌هاي ترامپ متکي است. اين تحليلگر مسائل بين‌الملل در خصوص جايگاه امارات در منطقه خاطرنشان کرد: امارات نمي‌تواند جايگاه بزرگي در منطقه داشته باشد. هر کشوري که بخواهد در دنيا جايگاه رفيع داشته باشد بايد ابزارهاي سياسي، اقتصادي، امنيتي، نظامي، دموکراسي، نفوذ بين‌المللي و اعتماد‌به‌نفس را داشته باشد؛ امارات فاقد اينها است. ممکن است براي خودش جاه‌طلبي‌هايي تعريف کرده باشد ولي به لحاظ اين عواملي که من گفتم، نمي‌تواند از جايگاهي که الان دارد فراتر برود و بلکه با اين پيمان موقعيتش بين کشورهاي اسلامي حتما تضعيف مي‌شود.