نکوداشت آزادگان عرصه ایثار اجتماعی در کنگره ملی «الماس‌های درخشان»

به گزارش «ایثار»، رئیس‌دفتر رهبر انقلاب در این مراسم با ابلاغ سلام گرم رهبری به اعضا و شرکت‌کنندگان در کنگره ملی الماس‌های درخشان، گفت: در آستانه عاشورای حسینی و اسارت اهل بیت امام حسین(ع) هستیم و شما آزادگان محترم با درک دوران اسارت، بیشتر و بهتر از همه ما، با گوشت و پوست خود درک کردید که بر اهل بیت امام حسین علیه‌السلام در دوران اسارت چه گذشت.
آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی، روحیه، صبر و استقامت آزادگان را بی‌نظیر و زبان‌زد خواند و افزود: در هیچ کشور و ملتی چنین مقاومتی پیدا نمی‌شود. پاسداشت و بزرگداشت این مقاومت‌ها در قالب برنامه‌هایی مثل کنگره ملی الماس‌های درخشان لازم و ضروری است. ما باید با افتخارات خودمان زندگی کنیم و نه‌تنها ما، که نسل‌های آینده ما هم نباید این افتخارات را فراموش کنند.
محمدی گلپایگانی ادامه داد: باید مقاومت و رشادت‌های رزمندگان و آزادگان غیور، مخصوصاً در این دوران خلأ، حفظ و در کتاب‌های درسی، منابر، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها وارد شود و به نسل‌های آینده گفته شود که ما چه افتخاراتی داشتیم.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این کنگره ضمن گرامیداشت سی‌امین سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری درباره آزادگان فرموده‌اند «دوران پُررنج اسارت، آزادگان ما را به الماس‌هایی درخشان تبدیل کرده است».


سعید اوحدی افزود: پس از آن که رهبر انقلاب این تعبیر را به کار بردند برای ما سؤال شد که چرا ایشان از واژه الماس درخشان برای آزادگان استفاده کردند. مقاوم‌ترین، درخشان‌ترین و خالص‌ترین عنصری که تا به امروز در عالم خلقت شناسایی شده، الماس است و چه وجه تسمیه زیبایی که ایشان برای تعبیر و قرائت از آزادگان عزیز استفاده کردند همچنین ایشان آزادگان را ذخایر و گنجینه بزرگ انقلاب خوانده‌اند.
اوحدی در ادامه پیام رییس جمهوری خطاب به کنگره ملی الماس‌های درخشان را قرائت کرد.
در بخشی از پیام حجت‌الاسلام روحانی به این کنگره آمده است: «بیست‌وششم مردادماه یادآور بازگشت غرورآفرین آزادگان همیشه سرافراز به میهن اسلامی، فرصت مغتنمی است تا به یاد بیاوریم که استقلال و امنیت امروز کشور، مرهون پایمردی و مجاهدت‌های خاموش راست قامتانی است که در سنگر دفاع از نظام و کشور شجاعانه جنگیدند و شب‌های تلخ و پُردرد اسارت در اردوگاه‌های مخوف رژیم بعثی را مردانه تاب آوردند، تا به «الماس‌های درخشان» آزادگی و پایداری تبدیل شده و جهانی را مبهوت خویش کنند. ملت قدرشناس ایران که سال‌های زیادی را در کنار خانواده‌های این عزیزان در چشم انتظاری سپری کرد، به ولایتمداری، استواری و صلابت آزادگان گرانقدر خود می‌بالد و به مقام صبر و استقامت این اسوه‌های پایداری درود می‌فرستد.»
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز در این کنگره گفت: آزادگان عزیز در دوران اسارت خود افتخارات ماندگار و بی‌نظیری خلق کرده‌اند که قطعا در تاریخ آینده بشر تکرار نخواهد شد.
وی ضمن نقل روایت برادر آزاده خود مرحوم علی‌اکبر ابوترابی فرد از سوال نماینده صلیب سرخ، اظهار داشت: برای نماینده صلیب سرخ جای تعجب و سوال بوده که در زندان‌های کشورهای غربی با وجود امکانات رفاهی فراوان، ناهنجاری‌های اخلاقی، افسردگی و اقدام به خودکشی بسیار بالا بوده، اما در اردوگاه‌های اسرای ایرانی در عراق، با آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا این مسائل نیست. لذا باید اقرار کرد که آزادگان واقعاً کار بزرگی خلق کردند و به همین دلیل است که رهبر انقلاب آن‌ها را الماس‌های درخشان نامیدند.
گفتنی است در این مراسم از دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی به نمایندگی از همه فعالان عرصه ایثار اجتماعی تجلیل شد.