پرهیز از پیشداوری و گمانه زنی درباره پرونده های قضایی


رییس قوه قضاییه به صاحبان قلم و تریبون و چهره های متنفذ سیاسی و اجتماعی توصیه کرد که از پیشداوری و گمانه زنی درباره پرونده های قضایی پرهیز کرده و حوصله به خرج داده و اجازه دهند گزارش هایی که به دستگاه قضایی می رسد، بر اساس عدالت مورد رسیدگی قرار گیرد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه برکات و دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب و افول قدرتهای بزرگ را محصول ایستادگی و مقاومت رهبران نظام اسلامی و ملت ایران دانست و افزود: امروز آمریکاییها حقیقتاً در منطقه و سطح جهان در حال افول هستند و شرایط اقتصادی و سیاسی آنها بیانگر شکست سیاست هایشان است.

رئیس قوه قضاییه، بدهی ۲۶ هزار میلیارد دلاری آمریکا و اعتراضات عدالت خواهانه در این کشور، مرگ و میر و ابتلای بیش از یک پنجم آمریکاییها به کرونا، بیکاری بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی به خاطر سوءمدیریت و شکست فضاحت بار و تنها ماندن آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را از نشانههای افول اقتصادی و سیاسی سردمداران کاخ سفید دانست.

آیت الله رئیسی با تأکید بر این که ایستادگی و مقاومت، یک راهبرد کاملاً اثربخش و پر ثمر است، تصریح کرد: عزت، افتخار و اقتدار جمهوری اسلامی در سایه راهبرد ایستادگی و مقاومت به دست آمده و هر ملتی که این راهبرد را سرلوحه خود قرار دهد، زندگی عزتمندانه، افتخارآمیز و مقتدرانه خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای توسعه روابط شان را نتیجه فریب خوردن اماراتیها دانست و با خائنانه خواندن این توافقنامه نسبت به اسلام و قدس شریف و آرمانهای فلسطین، به حاکمان این کشور که در برجهای شیشهای نشسته اند هشدار داد که منتظر واکنش مردم با غیرت امارات و دیگر کشورهای جهان باشند.رئیسی افزود: خیانت حاکمان امارات قابل گذشت نیست و با گذشت زمان هم پاک نخواهد شد و همدستی و همراهی و همکاری امارات با رژیم کودک کُش و متجاوز اسراییل از چشم آزادگان جهان مخفی نمیماند و در یاد ملتها خواهد ماند.

رئیس قوه قضاییه گفت: پروندههایی که در قوه قضاییه تشکیل میشود و یا گزارشهایی که به این قوه میرسد، با دقت و حوصله و بر اساس قانون و عدالت مورد رسیدگی قرار میگیرند.

رئیسی با بیان این که قضات متعهد و پر تلاش دستگاه قضا تحت تأثیر جوسازیها و فشارها قرار نگرفته و دین خود را به دنیای دیگران نمیفروشند و ملاک آنها در دادرسی ها، حقیقت و اجرای عدالت است، به صاحبان قلم و تریبون و چهرههای متنفذ سیاسی و اجتماعی توصیه کرد که از پیشداوری و گمانه زنی پرهیز کرده و حوصله به خرج داده و اجازه دهند گزارشهایی که به قوه قضاییه میرسد، بر اساس عدالت مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که مردم خواستار رسیدگی به کاستی ها، نارساییها و برخورد متناسب با خیانت ها، تخلفات و مفاسد هستند، خاطر نشان کرد: افشاگریها درباره تخلفات و مفاسد هم اگر به اقدام و عمل مورد انتظار مردم منتهی نشود، برای جامعه اعتمادآفرین و مؤثر نخواهد بود.

رئیسی با اشاره به طرح نفتی دولت گفت که این طرح در شورای هماهنگی سران قوا مطرح شده و قوه قضاییه هم مانند دیگر قوا نظراتش را پس از هم اندیشی با کارشناسان اقتصادی اعلام و به دولت منتقل کرده است.رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که دولت شرایط اعلام شده از سوی نخبگان اقتصادی و دستگاه قضایی را به صورت جامع در طرح نفتی خود لحاظ نماید تا اجرای آن گره گشای مسائل و مشکلات کشور و مردم باشد.

در این نشست، دکتر زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به دستور هفته گذشته رئیس دستگاه قضا برای ساماندهی استعلامات از وضعیت حسابهای بانکی افراد در جریان دادرسی که باعث دشواریهایی برای مردم شده بود، اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته با بانک مرکزی برای حل این مشکل، امکان استعلام از طریق کد ملی افراد برای اطلاع از فهرست بانکهایی که در آنها حساب دارند، از میان ۳۵ بانک و مؤسسه اعتباری کشور فراهم شده است و به زودی امکان استعلام برخط وضعیت حسابها نیز برای محاکم فراهم خواهد شد تا مردم برای استعلامها مجبور به مراجعه حضوری به بانکها نباشند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز در گزارشی با اشاره به برگزاری مراسم ششمین دوره اهدای جایزه حقوق بشر اسلامی گفت: ترکیب مهمانان این مراسم به گونهای بود تا اعلام کنیم موضوع حقوق بشر اسلامی صرفاً محدود به ایران و جهان اسلام نیست و حقوق همه انسانها را در نظر میگیرد. علی باقری افزود: در این همایش وجوه متفاوتی از حقوق بشر، همچون حق سلامت، حقوق عامه و حق حیات اقتصادی به عنوان موضوعات ملموس حقوق بشر اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفت و تأکید شد حقوق بشر اسلامی فقط به دنبال حقوق افراد نیست بلکه حقوق ملتها را هم در نظر میگیرد که بر همین اساس اولین نشان بین المللی سردار سلیمانی طراحی و به ۳ تن از مدافعان حقوق ملتها اهدا شد.

در ادامه رئیس سازمان بازرسی به ارائه گزارشی از پیگیریهای این سازمان برای حل مشکلات مربوط به واردات نهادههای دامی پرداخت و گفت: با پیگیریهای صورت گرفته سازمان بازرسی، ارز مورد نیاز برای ۳۵۰ هزار تُن نهاده دامی از سوی بانک مرکزی تخصیص یافته و نسبت به ترخیص ۴ کشتی به ظرفیت ۱۵۰ هزار تُن نهاده دامی نیز اقدام شده است.درویشیان گزارشی از پیگیریهای این سازمان برای بررسی وضعیت بازار فولاد ارائه کرد و گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸، بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن محصولات شرکتهای فولادی در خارج از شبکه بورس کالا عرضه شده که در این راستا ۲ نفر از مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان به دلیل ترک فعل به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ریاست جمهوری معرفی شدند. درویشیان اعلام کرد: ۶۴۰ پرونده تعزیراتی به ارزش ۳۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ بابت تخلفات شرکتها در عرضه محصولات فولادی به سازمان تعزیرات ارسال شده که بنا بر گزارش وزارت صمت و شرکتهای تولیدکننده، در نتیجه این اقدامات تاکنون قیمت هر کیلو فولاد به میزان ۲ هزار تومان در بازار کاهش داشته که این روند هنوز مطلوب ما نیست و پیگیریها را برای عرضه همه محصولات در بورس کالا ادامه خواهیم داد.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش اظهار داشت: من نیز گزارش مربوط به وضعیت بازار فولاد را در رسانه ملّی دیدم که بسیار تأسف برانگیز بود. سازمان بازرسی مطابق قانون اختیار دارد که اگر در نتیجه تحقیقات متقن خود به ادلهای برای فساد رسید، اقدام قانونی لازم را انجام دهد و آن را به اطلاع مردم برساند.رئیسی تصریح کرد: برای مردم این سؤال پیش میآید که تولیدات دستگاههایی که تولیدکننده هستند به کجا میرود که مجبورند آن را از بازار سیاه تهیه کنند؟ یک خبرنگار از روی حس مسئولیت خود این مسائل را پیگیری میکند و به نتیجه هم میرسد، اما سازمان بازرسی باید بر اساس وظیفه قانونی خود با این مسائل برخورد کند.