صدا و سیما واقعیت ها را به مردم بگوید


رییس جمهوری خطاب به مدیران ارشد صداوسیما تصریح کرد: شما از دولت نقد نکنید از چه کسی میخواهید نقد کنید؟ جز دولت چه کسی را اصلأ میتوان نقد کرد؟ سخت است از قوای دیگر یا مثلاً نیروهای مسلح که باید به خاطر جایگاهشان، ابهتشان حفظ شود، نقد کنید.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در نشست مدیران ارشد رسانه ملی با طرح این سوال که اگر شرایطی که دشمن میخواست به ما تحمیل کند، انجام میشد چه وضعی پیش میآمد؟ اظهار کرد: در همان کشورهای اروپایی مواد غذایی و بهداشتی در ابتدای شیوع کرونا اگر ساعت ده صبح به بعد دنبالش میگشتی دیگر معلوم نبود چیزی پیدا کنی یا نه، اما در کشور ما چنین نشد و الان هم چنین نمیشود.

وی با اشاره به در پیش رو بودن هفته دولت گفت: رسانه ملی باید دولت را نقد کند و این حق رسانههاست، اما نقد نمک طعام است اگر دائم به طعام اضافهاش کنیم دیگر آن غذا را نمیشود خورد. شما مدام که نه بیاورید و نمیشود بگویید دیگر کار پیش نمیرود.

روحانی ادامه داد: نقد کردن باید مثل قول سدید باشد. و صداوسیما باید در راس رسانهها چنین عمل کند. یعنی با قول سدید موجب اصلاح کشور و جلوگیری از خطاهای ما باشد. واقعیت را و شرایط دولت را باید مردم بدانند و بدانند ما با چه شرایطی کشور را تحویل گرفتیم و در شرایطی هستیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: من وقتی اوایل کرونا گفتم ما باید خود را با آن سازگار کنیم و زندگی را ادامه دهیم، برخی به من گفتند چرا این حرف را زدی؟ چند هفتهای بعد درست میشود اما میدانیم که چنین نیست و حتی تا پایان امسال و یا سال بعد ممکن است ادامه یابد و اصلأ واکسنی اگر پیدا شود در چه زمانی در دسترس است و اگر هم باشد چقدر ماندگاری دارد و تاثیر میگذارد.

وی یادآور شد: ما در شرایط تحریمی هستیم که در تاریخ کشور سابقه نداشته است. من نمیخواهم بگویم که تحریم همهچیز را درگیر کرده، نه مشکلات دیگر هم وجود دارد ولی تحریم خیلی تاثیرگذار است. گفتوگوهای من با سران کشورهای اروپایی هست که در آن میپرسیدند با وجود این تحریم و شیوع کرونا چطور کشور را اداره میکنید؟

روحانی ادامه داد: از اواخر سال ۹۴ تا آخر سال ۹۶ که تنفسی پیش آمد و تحریمها کاسته شد فضا تغییر پیدا کرد ولی باز از آن روز تا الان در سختترین تحریم ها قرار گرفتیم و حالا در مورد آینده هم وضعیت هنوز قابل پیشبینی نیست.

رییس جمهوری گفت: من از رسانه ملی میخواهم به مردم بگویند که دولت در چه شرایطی قرار دارد و بگویند که در این شرایط چه کارهایی از سوی دولت انجام شده است. خدمات دولت را هم بگویند. وضعیت ما را هم بگویند. واقعیت را به مردم بگوییم، هم مثبتش را بگوییم هم اگر جایی اشکالی است به مردم بگوییم.

وی تاکید کرد: یکی از آثار کرونا که شر زیادی برای ما داشت اما این بود که خیری هم داشت و صداوسیما و دولت را مقداری به هم نزدیک کرد. این نزدیکی میتواند به ما کمک کند. معنای این رفاقت و نزدیکی این نیست که صداوسیما دولت را نقد نکند نه! اصلا برای نقدکردن از این دولت نقدتر نداریم!

رییس جمهوری افزود: پس من هیچ انتظاری ندارم که صداوسیما از دولت نقد نکند یا کسی در آن از وزرا نقد نکند اما بگوییم که شرایط دولت چگونه است و خدمات دولت را هم بگویید. شما باید نقد کنید که کارتان پیش برود وگرنه که بدون نقد نمیشود.

وی یادآور شد: آرامش، امید و نشاط برای مردم بسیار مهم است. معنی اصلی امنیت همان آرامش است. اگر مردم آرامش داشتند آنوقت امنیت معنا پیدا میکند وگرنه این امنیت نظامی و انتظامی هم که میگوییم همه برای همان آرامش داشتن مردم است.