خشم ملی علیه فوتبال

[شهروند] حکم پرونده مارک ویلموتس علیه فدراسیون فوتبال مانند یک بمب اتمی بود که بر سر این فوتبال فرود آمد. عمق فاجعه هنوز برای بسیاری قابل باور نیست. بسیاری از مردم هنوز در شوک این اتفاق تلخ هستند. هیچ تغییری در فدراسیون رخ نداده و مردم خواسته‌های خود را با مسئولان از طریق شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند. اما 24ساعت بعد از افشای جزئیات حکم محکومیت 6.2‌میلیون دلاری فدراسیون به خاطر شکایت ویلموتس‌، در ایران چه گذشت؟ در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟
فدراسیون و وزارت ورزش رودرروی هم
فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان بر سر پرونده ویلموتس در مقابل هم ایستاده‌اند. مهدی تاج که از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود شخص وزیر ورزش به صورت مکتوب عقد قرارداد با ویلموتس را به فدراسیون توصیه و تعهد کرده که مبلغ قرارداد او را هم می‌پردازد. وقتی به خاطر پرونده ویلموتس اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون دادگاهی شدند،‌ درلایحه دفاعیه به صورت رسمی اعلام شد که همه کارها با نظر وزیر ورزش انجام شده و در موضوع پیگیری پرداخت حقوق مربی بلژیکی اما وزیر ورزش مکاتباتی با مسئولان کشور برای استقراض فدراسیون از شرکت شستا داشته است. در چنین وضعیتی یک جریان نزدیک به مدیریت فدراسیون هم شخص مسعود سلطانی‌فر را درشبکه‌های مجازی به‌عنوان مقصر اصلی پرونده ویلموتس معرفی می‌کند. با این حال، مهدی علی‌نژاد معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به صورت رسمی در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر اعلام کرد که مسئولیت اتفاقات و حواشی پرونده ویلموتس برعهده فدراسیون فوتبال است و این مسائل هیچ ارتباطی به وزارت ورزش ندارد. رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته المپیک هم با تأکید روی این مسأله که شفافیت نسخه شفابخش فوتبال است، اعلام کرد از ابتدا در جریان پرونده ویلموتس نبوده است. این جنگ علنی دلخوری‌های زیادی به وجود آورده و عملا این تقابل هزینه‌های سنگینی به فوتبال کشور تحمیل خواهد کرد.
مسدودی حساب‌ها و صدور حکم ممنوع‌الخروجی


ساعاتی بعد از انتشار حکم پرونده محکومیت 6.2‌میلیون یورویی فدراسیون، شایعاتی در محافل فوتبالی شنیده شد مبنی بر اینکه به احتمال زیاد نهادهای نظارتی و قوه‌قضائیه با مسببان این فاجعه برخورد سنگینی خواهند داشت. خبرها حکایت از این مسأله داشت که به احتمال زیاد تمام افراد مرتبط با پرونده ممنوع‌الخروج و حساب‌ها و دارایی‌هایشان نیز مسدود می‌شود. همچنین از قبل برخی از نمایندگان مجلس تأکید کرده بودند که مقصران این فاجعه بزرگ باید جریمه سنگین را از جیب خودشان بپردازند. با وجود این، اخبار غیررسمی در مصاحبه‌ای که احسان قاضی‌زاده‌هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس انجام دادند، شکلی رسمی گرفت. آنها رسما خبر ممنوع‌الخروجی مدیران،‌ توقیف اموال و مسدودی حساب‌ و دارایی و پرداخت جریمه از جیب شخصی را تأیید کردند.
بررسی پرونده در مراجع نظارتی و قضائی
سازمان بازرسی کل کشور رسیدگی به جزئیات پرونده مارک ویلموتس را از مدت‌ها قبل در دستور کار خود قرار داده و تمام اعضای هیأت‌رئیسه که این قرارداد را امضا کرده‌اند را هم به بازپرسی احضار کرده و مدیران فوتبالی لایحه دفاعیه مشترکی برای بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده ارسال کرده‌اند. در این لایحه هم رسما مدیران فدراسیون توپ را به زمین وزیر ورزش انداخته‌اند و طبق اعلام رسمی مسعود طاهری‌جعفری، بازپرس سازمان بازرسی کل کشور در آینده‌ای نزدیک پرونده تکمیل می‌شود و برای رسیدگی قضائی به دادگاه ارجاع داده خواهد شد. گفتنی است؛ دادستان کل کشور هم طبق اعلام منابع رسمی خبری دستور ویژه برای شفاف‌سازی و رسیدگی به ابهامات قرارداد مارک ویلموتس داده است.
نه کسی استعفا کرد، نه عذرخواهی
هیچ‌کدام از مدیران فدراسیون فوتبال تا به این لحظه به خاطر فاجعه رخ‌داده در پرونده ویلموتس از مردم و جامعه فوتبال عذرخواهی نکرده‌اند. هیچ‌کدام از مدیرانی که در این بحران نقش داشتند، از سمت خود استعفا نکرده‌اند و انگار نه انگار که چنین مشکل بزرگی به خاطر اشتباهات مدیریتی فدراسیون به وجود آمده است. برنامه افراد شاغل و تصمیم‌گیر در فدراسیون برای ماندن،‌ هیچ تغییری نکرده است. این درحالی است که وقتی خبر محکومیت فدراسیون به پرداخت 6.2‌میلیون یورو در وجه ویلموتس رسانه‌ای شد،‌ مدیران فدراسیون ابتدا این خبر را در بیانیه‌ای رسمی تکذیب کرده‌ بودند و اطلاعات غلط و غیرواقعی به مردم دادند. حتی منتشرکنندگان این بیانیه نیز با قدرت درحال ادامه‌دادن به کار خود هستند و کسی بابت دروغی که گفته شد هم عذرخواهی نکرده است.
می‌شد با حقوق ویلموتس چه کارهایی کرد؟
ویلموتس برای چهار بازی رسمی و یک بازی دوستانه که روی نیمکت تیم‌ملی ایران نشسته است، با اعلام رسمی بازپرس سازمان بازرسی نزدیک به دو‌میلیون و 300‌هزار یورو تاکنون از فدراسیون فوتبال پول گرفته است. او حالا با گرفتن حکم از فیفا باید 6.2‌میلیون یورو دیگر هم دریافت کند. پس رقم پرداختی به این مربی قطعا باید بیشتر از 230‌میلیارد تومان از سوی فدراسیون باشد و این عدد هنگفت که بودجه چند‌سال فدراسیون است،‌ حسابی مورد توجه مردم قرار گرفته است. مردم در شبکه‌های اجتماعی درحال حساب و کتاب هستند که با این پول چه اتفاقات مثبتی درکشور می‌توانست رخ دهد. مثلا چند خانه می‌شد ساخت و به چند‌هزار نفر عروس و داماد کمک‌هزینه ازدواج داد. مردم با منتشرکردن وضع سخت کارگران و ساکنان نقاط محروم تلنگری جدی به مسئولان زدند. فقط کافی است هشتگ ویلموتس را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید، آن‌وقت می‌بینید که نوشته شده است در بسیاری از نقاط کشور آب آشامیدنی لوله‌کشی برای مردم وجود ندارد و با این پول به بسیاری از روستاها می‌توان آب رساند. ‌می‌توان حقوق عقب‌افتاده کارگران بسیاری از شرکت‌ها و شهرها که تبدیل به بحران درکشور شده را پرداخت کرد. چندین‌ هزارنفر زندانی مالی با این پول آزاد می‌شوند و به آغوش خانواده بازمی‌گردند. چندین مدرسه استاندارد می‌توان ساخت. برخی کارگران و مردم عادی با اشاره به درآمد بسیار کم ماهیانه خود با ضرب و تقسیم به این نکته اشاره می‌کردند که اگر با همین سیستم تا آخر عمرشان کار کنند هم، درآمدشان به این رقم هنگفتی که به ویلموتس داده می‌شود، نمی‌رسد. در فضای مجازی تا دلتان بخواهد صحبت از این مقایسه‌های تلخ است. نمایندگان مجلس هم تأکید کرده‌اند دو‌میلیون یورویی که شستا به فدراسیون از طریق پتروشیمی فناوران پرداخت کرد،‌ غیرقانونی بوده و این رقم باید برای مردم خرج می‌شده است، نه یک مربی خارجی که کمتر از یک‌ماه در ایران حضور داشته و آن نتایج تأسفبار را کسب کرده است. گفتنی است بسیاری از کاربران فضای مجازی با استفاده از هشتگ «من که راضی نیستم» و هشتگ ویلموتس این مطالب تلخ را منتشر می‌کنند.
مردم خواستار استعفای مدیران
مردم ایران از اتفاقات رخ‌داده در پرونده ویلموتس و محکومیت فدراسیون عصبانی هستند. کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مدیران که عملا از ورشکستگی فدراسیون فوتبال صحبت می‌کنند، همه عصبانی هستند و شوک‌زده و واکنش‌ها درچنین شرایطی طبیعی است. مدیران فدراسیون فوتبال ایران به خاطر عملکرد ضعیف بدون هیچ تعارفی باید نوشت که نزد مردم محبوب نبوده و نیستند. حالا حسابش را بکنید که در مهم‌ترین پرونده حقوقی تاریخ فوتبال کشور هم در مقابل ویلموتس به 6.2‌میلیون یورو جریمه محکوم شده‌ایم. پس طبیعی است که می‌بینیم مردم در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌های بزرگی برای استعفای جمعی مدیران فوتبال ایران به راه انداخته‌اند. مردم خواهان برخورد شدید و محاکمه عاملان این پرونده از سوی نهادهای نظارتی و قوه‌قضائیه هستند. این کمپین بزرگ مردمی علیه مدیریت فدراسیون بی‌سابقه بوده و به خوبی نشان می‌دهد که خواسته مردم تغییر در رأس مدیریت فوتبال کشور است.
احضار وزیر ورزش به مجلس
خبر احضار وزیر ورزش به مجلس شورای اسلامی به خاطر شرایط بحرانی ورزش و فوتبال کشور به‌ویژه پرسپولیس،‌ استقلال و فدراسیون فوتبال از روزهای قبل در رسانه‌‌ها مطرح شده بود. نمایندگان مجلس مصاحبه‌های مختلفی درباره مشکلات مدیریتی وزارت ورزش انجام داده‌اند و دادستان کل کشور هم به صورت رسمی اعلام کرده که وزارت ورزش برای جلوگیری از این اتفاقات نقش نظارتی خود را درست انجام می‌داد و درصورت وجود مشکل و بحران به قوه‌قضائیه گزارش می‌داد که این اتفاق رخ نداده است. به همین ترتیب یک کمپین هم برای استیضاح مسعود سلطانی‌فر در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. از آنجایی که نمایندگان مجلس به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با وزیر ورزش به‌عنوان متولی ورزش کشور طرف هستند،‌ باید دید نتیجه رسیدگی صورت‌گرفته به استیضاح وزیر در آینده‌ای نزدیک ختم می‌شود یا خیر.
بازنشر وعده‌های دروغ و حمایت از علی کریمی
حالا که تمام حقایق پرونده مارک ویلموتس برای مردم ایران روشن شده است،‌ در اتفاقی جالب تمام اتفاقات و وعده‌های مدیریتی که مدیران ورزش و فوتبال ایران داده‌اند، توسط مردم مرور می‌شود. از هشتگ معروف طلوع می‌کنیم؛ از مازیار ناظمی مدیرکل سابق روابط عمومی وزارت ورزش گرفته تا توییت‌های او درباره آمدن مربیان بزرگ به ایران و این خبر که گنجاندن بند فسخ قرارداد سه‌ماهه به‌عنوان یک خدمت بزرگ به فوتبال کشور! مصاحبه‌های مهدی تاج که تأکید کرده بود قرارداد خوبی امضا کرده‌اند و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد و محکوم نمی‌شویم هم، به شکلی گسترده بازنشر می‌شود و مردم این وعده‌های دروغین و غلط را با حقیقت تلخی که امروز اتفاق افتاده، مقایسه می‌کنند و به یک ناامیدی مطلق رسیده‌اند. چهره برنده این داستان اما علی کریمی اسطوره فوتبال ایران است که از سال‌ها قبل افشاگری‌هایی جنجالی علیه مدیریت فدراسیون فوتبال انجام داده بود و درباره اتفاقات تلخی که در فوتبال کشور در آینده رخ خواهد داد، به صورت رسمی اخطار داده بود. حالا با فجایعی که در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاده، تمام صحبت‌های کریمی درست از آب درآمد و ویدیو جمله معروف او به محمدرضا ساکت در مناظره برنامه نود دوباره به سوژه‌ای داغ تبدیل شده است. همان‌جایی که به ساکت دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال می‌‌گوید: «تا وقتی شما باشید،‌ ما رنگ خوشی را توی فوتبال نمی‌بینیم»!