ارتقای تاب‌آوری اقتصاد سرلوحه تلاش‌های دولت است


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت که به‌صورت ویدئوکنفرانس در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر، گفت: دولت تدبیر و امید همواره رهنمودهای مقام معظم رهبری را وجه همت خود برای رفع مشکلات و عمران و آبادانی کشور قرار داده است.
وی، ارتقای تاب‌آوری اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و گفت: در همین راستا ارتقای تاب‌آوری اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سرلوحه و محور همه فعالیت‌ها و تلاش‌های دولت قرار گرفت که آثار مثبت آن در مواجهه با تکانه‌های بیرونی به اقتصاد کشور در سال‌های اخیر آشکارا قابل مشاهده
است.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به همه‌گیری کرونا که از اواخر سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را نیز مانند دیگر کشورهای دنیا تحت تأثیر قرار داده است، گفت: پیش از شیوع کرونا نیز کشور در دوره دولت تدبیر و امید با دو تکانه بیرونی جدی دیگر مواجه شده بود که یکی سقوط قیمت نفت در اوایل سال ۹۳ و دومی تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا از سال ۹۷ بود.


روحانی تصریح کرد: اگرچه سقوط قیمت نفت و به‌ویژه تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه آمریکا مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرد اما دولت در مواجهه با این مشکلات، کشور را به خوبی اداره کرد و با بهره‌گیری از تجربه مواجهه موفق با این دو تکانه، توانست کشور را در برابر مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا نیز به خوبی مدیریت کند.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تا ۲۰ درصد کوچک شد اما اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها ۳ درصد آسیب دید که این نشان توانمندی دولت در ایستادگی در برابر این مشکل و مدیریت آن است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: البته دولت از پیش و در راستای عمل به تأکیدات حضرتعالی برای کاهش اتکاء بودجه به نفت در طول سال‌های گذشته اتکاء بودجه به نفت را به ۹/۹ دهم درصد در سال ۹۸ رسانده بود که امسال این اتکاء از این هم کمتر شد.
روحانی در توضیح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در ۷ سال گذشته، گفت: در حالی که شیوع کرونا در همه کشورها باعث افزایش بیکاری شد، در ایران در طول مدتی که با همه‌گیری کرونا مواجه بوده‌ایم، بیکاری در مجموع ۱/۱ دهم درصد کاهش هم یافته است که این دستاورد به خودی خود حاصل نشده بلکه در سایه تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته تحت رهنمودهای حضرتعالی به دست آمده است.
وی با‌ اشاره به ۲ برابر شدن تخت‌های بیمارستانی در طول مدت سپری شده از دولت تدبیر و امید نسبت به تمام سال‌های پیش از این دولت تا پیروزی انقلاب اسلامی، کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان مردم، افزایش قابل توجه تجهیزات پزشکی و نرخ دسترسی مردم به پزشک و امکانات پزشکی به شکلی برابر در سراسر کشور، اضافه کرد: دولت برغم مشکلات فراوان اقتصادی، تحولی بزرگ را در بخش درمانی و سلامت کشور ایجاد کرده که حاصل آن را در پایین ‌بودن تعداد جانباختگان ناشی از کرونا در کشورمان نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته مشاهده کردیم.
رئیس‌جمهور به گسترش چشمگیر زیرساخت‌های ارتباطی در دولت تدبیر و امید و ۳۳ برابر شدن ظرفیت تبادل اطلاعات در عرصه فضای مجازی‌ اشاره کرد و اظهار داشت: در عرصه دولت الکترونیک از رتبه ۱۰۶ به رتبه ۸۶ ارتقاء یافتیم و اقدامات دولت در این عرصه در ایام شیوع کرونا کمک بسیاری به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و صیانت از جان مردم کرده است.
روحانی افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور از ۵۵ به ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت در طول دولت تدبیر و امید را دستاورد مهم دیگری عنوان کرد که علاوه ‌بر یاری به رونق اقتصادی در کشور در ایام شیوع کرونا نیز در زمینه تأمین داروها و تجهیزات مورد نیاز کمک بزرگی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور کردند.
وی اظهار داشت: امروز در دولت مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون جمعیت ایرانی که مصرف برق‌شان زیاد نیست و جز لیست کم‌مصرف‌ها هستند، پولی برای برق پرداخت نکنند به شرط آنکه در همان رده کم‌مصرف باقی بمانند.