جنجال داوری دربی، تحلیل تکنیکال واعظی و قربانی کوچک هوتک !


 
 
 


سوت آغاز حاشیه با انتخاب جنجالی داور دربی
و سرانجام ... دربی به حیدری رسید!
 
فوتبال ایران با اتفاق‌های عجیب و غریب گره خورده و حتی پروسه ساده انتخاب داور هم باید به عجیب‌ترین شکل ممکن صورت بگیرد. روز گذشته همین قانون نانوشته فوتبال ایران باعث شد تا انتخاب داور دربی چهارشنبه به یک سوژه عجیب تبدیل شود. پس از این‌که فدراسیون فوتبال طی خبری از سوی کمیته داوران، محمدحسین زاهدی‌فر را به عنوان داور دربی نیمه‌نهایی جام حذفی معرفی کرد، رضا کرمانشاهی گزینه اول قضاوت در دربی صحبت‌های تندی علیه سهرابی، رئیس دپارتمان داوری مطرح کرد. پس از آن نیز اسماعیل صفیری، رئیس کمیته داوران اعلام کرد که گزینه اول این کمیته برای قضاوت در دربی، کرمانشاهی و گزینه دوم پیام حیدری بوده است. به دنبال این اتفاقات درنهایت بعد از یک جلسه ویژه، پیام حیدری به عنوان داور بازی حساس چهارشنبه انتخاب شد. بعد از انتشار خبر انتخاب زاهدی‌فر به عنوان داور بازی در سایت فدراسیون فوتبال، کرمانشاهی نخستین فردی بود که به آن واکنش نشان داد. این داور در مصاحبه‌ای مدعی شد انتخابش به عنوان داور دربی حتی به تایید مهدی محمدنبی، دبیر کل فدراسیون هم رسیده بود اما سهرابی در دپارتمان داوری زیرآب او را در کمیته اخلاق زده است. سپس نوبت به اسماعیل صفیری، سرپرست کمیته داوران رسید تا علیه تصمیم دپارتمان داوری موضع‌گیری کند. صفیری با تایید انتخاب کرمانشاهی به عنوان داور دربی تاکید کرد گزینه دوم بعد از کرمانشاهی پیام حیدری بوده و نمی‌‌‌داند انتخاب زاهدی‌فر کار چه کسی است. این اتفاقات و اظهارنظرها با واکنش فدراسیون فوتبال مواجه شد. سایت فدراسیون در خبری کوتاه اظهارات رضا کرمانشاهی را کذب دانست و از ارجاع ادعای او به کمیته اخلاق خبر داد. اما درنهایت بعد از جلسه ویژه و عوض شدن دوباره نام داور مشخص شد حواشی به وجودآمده چندان هم بی‌پایه و اساس نبوده است! آتش حاشیه‌هایی که فدراسیون فوتبال خواسته یا ناخواسته 3 روز پیش از دربی ایجاد کرده به احتمال زیاد به داخل این مسابقه و بعد از آن هم کشیده خواهد شد. استقلال و پرسپولیس قرار است در مسابقه‌ای رودرروی هم قرار بگیرند که حتما باید یک طرف برنده باشد و حتی کمترین اشتباه داوری ممکن است به قیمت حذف یک تیم تمام شود.


 
 
قربانی کوچک هوتک   خبر تلخ و ناگوار غرق شدن کودکی دیگر در گودال های آب سیستان و بلوچستان دل کاربران شبکه های اجتماعی را هم به درد آورد. بنا به آن‌چه در خبرها آمده کودکی ۶ ساله به نام علی اکبر بشکار از شهرستان دشتیاری در هوتک غرق شد و جان باخت! به گفته رئیس شورای روستای سند مراد، این کودک ظهر امروز برای بازی و سرگرمی از خانه بیرون می‌رود تا این که مادر علی اکبر متوجه می شود فرزندش در روستا نیست، همه مردم روستا برای یافتن او بسیج می شوند و پس از ساعت ها جست و جو، پیکر بی جان این کودک معصوم در یک هوتک یافت می شود. کاربری نوشت: «وای بر اون مسئولی که کم کاری هاش توی این سال ها باعث شده هنوز بخش بزرگی از سیستان و بلوچستان آب نداشته باشه و این‌جوری بچه ها توی هوتک ها قربانی بشن.»
 
          تحلیل تکنیکال واعظی حاشیه ساز شد!
علاوه بر حمایت های واقعی توسط سازمان و شورای عالی بورس در خصوص حدود اعتباری و ...، حمایت های زبانی دولتی ها هم از بازار ادامه دارد که البته گاهی اثر معکوس دارد. اظهارات شنبه شب رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر پایان یافتن روند نزولی در کانال یک میلیون و 600 تا یک میلیون و700 هزار واحدی حواشی و واکنش های بسیاری بین اهالی بازار برانگیخت که عمدتا از جنس انتقاد و طنز بود. برخی معتقدند اظهارات او منجر به ریزش امروز(دیروز) بازار به کانال مدنظر واعظی شده است. علاوه بر آن تعیین سطح حمایتی از سوی یک مقام رسمی نیز رفتاری غیرحرفه ای و عجیب ارزیابی شد.
در عین حال انتقادات بسیاری نیز مبنی بر رفتار سلیقه ای در اجرای دستورالعمل های بورسی مطرح شد. جایی که طبق قواعد باید سهام شرکت ها بعد از نوسانات 20 تا 50 درصدی مثبت یا منفی در دوره کوتاه مشخصی متوقف شوند. این دستورالعمل در فاز صعودی بازار با دقت اجرا می شد اما در شرایط فعلی با وجود افت بیش از 20 درصدی بسیاری از نمادها، این اتفاق رخ نداده است.
در هر حال آن چه پیداست این که بورس برای پایان دادن به فاز نزولی (اصلاحی یا ریزشی) فعلی نیاز شدید به کنترل عرضه ها دارد و این یک موضوع انتظاراتی است. در حالی که سیاست‌های خوبی برای تقویت تقاضا صورت گرفته است اما تشدید روزافزون عرضه ها مانع از توقف ریزش می شود. بی اعتمادی ایجادشده در خصوص رفتار دولتی ها و هراس ایجادشده در تازه واردها منجر به تشدید مکرر عرضه ها در بورس شده است و مشخص نیست چه زمانی این روند پایان یابد. همان طور که پایان روند صعودی قابل تعیین نبود و همه تحلیل گران در دو سال گذشته با وجود محتوم دانستن پایان آن روند و ورود به فاز اصلاح، قادر به تعیین زمان آن نبودند، اکنون نیز در روند نزولی که مبتنی بر هیجان و ترس سرمایه است، شرایط مشابهی وجود دارد.