با دلار ٤٢٠٠ تومانی مخالف بودم


رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت نقدینگی گفت: نقدینگی کنترل شده و در ۵ ماهه ابتدایی امسال رشد پایه پولی ۴ درصد و رشد نقدینگی ۱۲ درصد بوده است.

به گزارش مهر، عبدالناصر همتی گفت: حفظ ارزش پول ملی به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور بر میگردد و ما باید اول بر رشد اقتصادی کشور تکیه کنیم. وقتی اقتصاد کشور تقویت شد پول ملی هم تقویت میشود و در کنار گسترش صادرات و کنترل واردات کمک میشود که ارزش پول ملی حفظ شود و همه اینها را از چارچوب کنترل تورم میبینیم که اگر کنترل نشود نمیتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم میتواند به ارز آسیب برساند و هم میتواند موجب فعالیتهای سفته بازانه و غیرمولد باشد و در همه این موارد باید برگردیم به کنترل تورم و به سیاستهای بانک مرکزی که به صورت مستقل تصمیم گیری میکند تا بتواند نقدینگی و تورم را کنترل کند و به رشد اقتصادی کمک شود و اینها جزو مسئولیتهای بانک مرکزی است.

همتی درباره اصلاح نظام بانکی گفت: اصلاح نظام بانکی اقدامی بسیار پیچیده و بلندمدت است. وی با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته شاهد شکل گیری بانکهای ناتراز بودهایم، تصریح کرد: نقدینگی کنترل نشده ناشی از ناترازی بانکهاست که خود را به صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی و معوقات در اقتصاد نشان میدهد.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره طرح اصلاح نظام بانکی گفت: نمایندگان مجلس در حال بررسی طرحی هستند که میتواند مبدا یکسری تحولات باشد و اگر بتوانیم هماهنگ این طرح را پیش ببریم، اتفاقات خوبی در سالهای آینده برای نظام بانکی رخ میدهد.

وی با بیان اینکه در ۴ ماهه اول امسال تسهیلات نسبت به چهار ماهه سال قبل ۶۷ درصد پیشرفت داشته که بیسابقه است، ادامه داد: این میزان رشد نشان میدهد سیستم بانکی به طور تمام قد وارد شده تا آثار کرونا را جمع کند که با خوشحالی میگویم که آثار این اقدامات در حال نمود است و در حال خروج از رکود هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: طبق آمار پایان تیرماه نرخ رشد ماهانه واحدهای صنعتی مثبت بوده که نشان دهنده برگشت به رونق در بخش اقتصاد غیر نفتی است و امیدواریم تا پایان امسال رشد اقتصادی غیر نفتی که در سه ماهه اول سال ۹۹ کاهش یافته بود مثبت شود و بتوانیم این سه ماه را جبران کنیم.

وی در مورد برخی انتقادهای مربوط به کاهش نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه سود بانکی را کاهش نداده است، سود بانکی در سال ۹۶ برای یک سال ۱۵ درصد تعیین شده بود اما چند بانک به دلیل ناترازی که داشتند نرخهای سود بالا پرداخت میکردند که زمانی که طرح اصلاح نظام بانکی را آغاز کردیم، وارد مدار انضباط شدند و دیگر نیازی نبود که سود بالاتر از نرخ شورای پول و اعتبار پرداخت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: در طول دو سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار باز نگشته بود که دلایل مختلفی دارد، مثلاً همین ۲۵۰ نفر اسمی که به قوه قضائیه ارائه شده برخی از آنها افراد ضعیف و حتی کارتنخواب هستند که کارت یکبار مصرف بازرگانی گرفتهاند و افراد دیگری از کارت ملی و کارت بازرگانی آنها استفاده کردند.

وی افزود: از ۶.۸ میلیارد یورو لیستی که به قوه قضائیه دادهایم، در بیشتر آنها مجموعههایی کالاها را میگرفتند و با کارت بازرگانی این افراد صادر میکردند که برای مثال ۷۰ نفر از این ۲۵۰ نفر به چند نفر وصل هستند.

وی عنوان کرد: از صادرکنندگان بالای یک میلیون دلار هنوز ۲۰ میلیون دلار ارز بازنگشته، که به دلیل خروج سرمایه بوده یا کالاهای خاصی را به صورت قاچاق و بدون ثبت سفارش وارد کردهاند.

رئیس کل بانک مرکزی، درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و نگاههای متفاوت در این زمینه، توضیح داد: از ابتدا با ارز ۴,۲۰۰ تومان مخالف بودم و هستم اما تابع سیاستهای دولت هستم زیرا قصد دولت دستیابی اقشار پایین جامعه به کالاهای اساسی است.

به گفته وی، سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار کالا اساسی با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد شد و دولت نیز معتقد به حذف این ارز است، اما به آثار اجتماعی دقت میکند و با تدابیر اتخاذ شده به تدریج حل میشود.

همتی درباره آرامش بازار ارز نیز اظهار داشت: الان بازار آرام است. تهاجمی که به ایران شد با هدف برهم زدم بازارهای پولی ما بود. این نرخ ارز بازار، مطلوب و واقعی نیست، اما فشار بسیار زیاد است. سیاستهای جدید ارزی را آغاز کردیم و شاهد نتایج آن هستیم و توازنی که مدنظر داریم ایجاد شده و آثار آن را در بازار آزاد شاهد هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ثبات ایجاد شده و امکان مدیریت به تدریج را به ما میدهد، گفت: از این به بعد هم تلاش میکنیم تا ثبات بیشتری ایجاد شود. ایران در مقابل تحریمها ایستاده و پیروز شده و تلاش دشمنان به نتیجه نرسیده که این موفقیتی بزرگ است. مردم تحت فشار هستند اما اگر مقاومت نشده بود، آینده بدتری برای ایران در نظر گرفته شده بود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره تک نرخی شدن ارز نیز توضیح داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حل شود سیاست ما نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار است که به تدریج نزدیک میشود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقدمه تکنرخی شدن ارز ایجاد میشود.

همتی با اشاره به اینکه بعد از فرمان مقام معظم رهبری از اوسط سال ۹۷ کمیتهای را تشکیل دادیم و تاکنون نیز ۸۵ جلسه برگزار شده است افزود: خیلی از سیاستهای کنترل نقدینگی و اصلاح نظام بانکی و طرح گام در همین کمیته تصویب شده و این اطمینان را خدمت مقام معظم رهبری میدهیم که منظم هر هفته جلسه داریم و با تلاش این کمیته امیدواریم بتوانیم در کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه رمزارزها حجم بالایی ندارند و حتی ارقام غیررسمیها و غیرمجازها در طول یکسال تا ۲۵۰ میلیون دلار است که معامله میشود،
بیان داشت: این رقم در مقابل ۴۰ میلیارد دلار واردات و صادرات کشور کوچک است ولی برای کسانی که در داخل ماینینگ میکنند ظرف یک دو هفته آینده ضوابطی را ابلاغ میکنیم.

همتی ادامه داد: حداقل ۷ سامانه پایش و کنترل و مدیریت خدمات نوین بانکی را تا آخر سال خواهم داشت و برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و سفته بازی، به مردم اطمینان میدهیم که کارهای بزرگی در بانک مرکزی شده است.

ممکن است برخی بگویند قیمت ارز الان مناسب نیست ولی میتوانم بگویم که خیلی میتوانست بدتر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یک هدفگذاری تورمی کردیم که در یکسال آینده از خردادماه تا خرداد سال آینده هدف تورم ۲۲ درصدی را خواهیم داشت با یک دو درصد بالا و پایین و این مهمترین وظیفه بانک مرکزی است و الان پایش میکنیم. در رفع موانع تولید نیز بانک مرکزی میتواند نقش داشته باشد و محدودشدن کارهای سفته بازی در کشور را داریم که بازدهی تولید از این طریق دیده میشود و علاوه بر آن بحث زنحیره تولید را در بانک مرکزی شروع کردیم