سرگردانی مستأجران برای دریافت وام ودیعه مسکن


گروه راه و مسکن: درحالیکه قرار بود کمک ودیعه مسکن تا پایان مردادماه به حساب متقاضیان واریز شود اما وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به عنوان متولیان این امر پرداخت این کمک به مستاجران را بین خود پاسکاری میکنند و از آماده نبودن سازمان مقابل خود میگویند.

به گزارش ایسنا، کمک ودیعه مسکن طرحی است که دولت برای حمایت از مستاجران درنظر گرفته و با وجود انتقاداتی که از سوی برخی کارشناسان مبنی براینکه با وجود تورم بالا در اقتصاد، ودیعه مسکن نمیتواند کمک قابل توجهی به این قشر کند، به آن وارد شد، سرانجام به مرحله پرداخت نزدیک شد.

مبلغ پرداختی به متقاضیان این وام به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و در شهرهای کوچکتر معادل ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان است که ۲۰ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته و نرخ بازپرداخت این کمک ۱۳ درصد است. همچنین، طبق گفته همتی، رییس کل بانک مرکزی، کسانی که توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، میتوانند با انتخاب خود این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

گروهی از مستاجران در اولویت پرداخت کمک ودیعه مسکن هستند که شامل افراد تازه ازدواج کرده، کسانی که سه فرزند و بیشتر دارند، خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی میشوند. علاوه براین، مستاجران حتماً باید اجاره نامه دارای کدرهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امکانات یارانهای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچگونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. ضمن این که باید سرپرست خانوار باشند و شهری را که تقاضا میکنند در آن ۵ سال سابقه سکونت داشته باشند و همه این مولفهها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشند.

برای پرداخت ودیعه مسکن ابتدا باید وزارت راه و شهرسازی اطلاعات متقاضیان ثبت نام کرده در سایت مربوطه را در اختیار بانکها ذی ربط قرار بدهد تا بانکها به واریز مبلغ تعیین شده اقدام کنند. در این بین با توجه به اینکه قرار بود تا پایان مردادماه این وام به حساب متقاضیان واریز شود، تاکنون واریز نشده و وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به عنوان متولیان این امر تنها به این استناد میکنند که آمادگی لازم را برای اجرای طرح کمک ودیعه مسکن دارند اما بانکها میگویند که هنوز دسترسی کامل بانکهای عامل به سامانه وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ثبتنام، کنترل و پالایش متقاضیان فراهم نشده است تا بانکهای عامل آمادگی بتوانند از طریق شعب و یا سرپرستی بانکها نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند. با توجه به گرانی سرسامآور اجارهخانه در نیمهی سال ۹۹ رئیس جمهور اعلام کرده بود که برای کمک به مستاجران طرح وام ودیعه مسکن را در نظر گرفته است. بر این اساس مقرر شد در تهران ۵۰ میلیون تومان کمک ودیعه مسکن، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان به حساب مالکان واریز شود. مستأجران هم سود ۵۴۰ هزار تومانی، ۳۲۶ هزار تومانی و ۱۶۰ هزار تومان وامها را ماهانه به حساب دولت واریز کنند و در پایان سررسید اجاره اصل وام به دولت برگردانده شود. کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باورند این برنامه دولت میتواند بازار اجاره به ثبات برساند.

در این زمینه، همتی نیز گفته که یکی از تلاشهای مهم بانک مرکزی در این روزها، اعطای وام ودیعه مسکن است که هنوز وزارت راه و شهرسازی سامانه مربوط را به بانکها متصل نکرده و سهمیه هر بانک مشخص شده است و آنها در انتظار اتصال وزارت راه و شهرسازی هستند.

همچنین پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ۲۶ مرداد ۹۹ گفته بود: هم اکنون اسامی واجدان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانکها اعلام شده است و پیشبینی میشود با برنامهریزیهایی که انجام گرفته نهایتا ۳۰ مرداد ، پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط آغاز شود.

بنابراین، پرداخت کمک ودیعه مسکن همچنان در مرحله پاسکاری مانده و دو سازمان مربوطه در این زمینه سازمان مقابل خود را مسئول تاخیر در پرداخت این کمک به مستاجران میدانند.

این در حالی است که آمارها نشان میدهد قیمت مسکن در سال ۹۹ رشد بی سابقهای را رقم زده است به نوعی که قیمت مسکن در ۴ ماه اول امسال از کل سال ۹۸ بیشتر گران شد! میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معاملهشده در تهران طی تیرماه سالجاری معادل ۲۱ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان بوده است که این میزان رشد ۳۹ درصدی را تنها در چهارماه نخست سالجاری نشان میدهد.