صادرات میلیاردی به نام کارتن‌خواب‌ها

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: داستان صادرکنندگان متخلف که ارز حاصل از صادراتشان را به کشور نیاورده‌اند، تمامی ندارد. بانک مرکزی به دلیل برخی حساسیت‌ها و ملاحظات خاص، پشت‌پرده این متخلفان را به تدریج و به اصطلاح قطره‌چکانی اعلام می‌کند و سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت نیز در این خصوص سکوت اختیار کرده‌اند و توپ را به زمین بانک مرکزی و قوه‌قضائیه پاس داده اند در ماه‌های گذشته تخلف این صادرکنندگان موجب سختگیری‌هایی از سوی بانک مرکزی برای وارد‌کنندگان و صادرکنندگان شده است، به‌طوری‌که میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به شدت کاهش یافته و وزارت صمت نیز فعالان حوزه بازرگانی را بلا‌تکلیف نگه داشته است. این روز‌ها به مناسبت هفته دولت، اعضای کابینه گزارش عملکرد یک ساله خود را اعلام می‌کنند. رئیس کل بانک مرکزی نیز با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما از عملکرد‌ش در بانک مرکزی دفاع کرد و از پشت‌پرده صادر‌کنندگان متخلف سخن گفت.
عبدالناصر همتی گفت: «در طول دو سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار باز‌نگشته بود که دلایل مختلفی دارد، مثلاً از همین ۲۵۰ اسم که به قوه‌قضائیه ارائه شده، برخی از آن‌ها افراد ضعیف و حتی کارتن‌خواب هستند که کارت یکبار مصرف بازرگانی گرفته و افراد دیگری از کارت ملی و کارت بازرگانی آن‌ها استفاده کرده‌اند.»
وی افزود: «از ۸/۶ میلیارد یورو لیستی که به قوه‌قضائیه داده‌ایم، در بیشتر آن‌ها مجموعه‌هایی کالا‌ها را می‌گرفتند و با کارت بازرگانی این افراد صادر می‌کردند که برای مثال ۷۰ نفر از این ۲۵۰ نفر به چند نفر وصل هستند.»
همتی با تأکید بر اینکه با این وضع نمی‌توان کشور را اداره کرد، صادرکننده باید برند داشته باشد و کارت بازرگانی باید طبق اصول داده شود، تصریح کرد: «از صادرکنندگان بالای یک میلیون دلار هنوز ۲۰ میلیون دلار ارز بازنگشته که اعتقاد من این است، به دلیل خروج سرمایه بوده یا کالا‌های خاصی را به صورت قاچاق و بدون ثبت سفارش وارد کرده‌اند.»


رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: «تا زمانی که واردات کالا‌های غیر‌اساسی صورت گیرد و قاچاق به این عظمت وجود داشته باشد، بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی بازار را کنترل کند. ممکن است این شرکت‌ها خصولتی باشند، اما دولتی نیستند و اینکه می‌گویند عدد کمتر گفته می‌شود، فرافکنی است. تمامی اعداد و اسامی در اختیار من است.»
وی افزود: «در حال مذاکره با این افراد هستیم که تعیین تکلیف شود تا ارزی که در اختیار دارند را چگونه به کشور وارد کنند. البته منظور ما از وارد کردن این ارز به چرخه اقتصادی کشور است که خودشان می‌دانند از چه راه‌هایی استفاده کنند.»
با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانیمخالف بوده و هستم
رئیس کل بانک مرکزی، درباره اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نگاه‌های متفاوت در این زمینه، توضیح داد: «از ابتدا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مخالف بوده و هستم، اما تابع سیاست‌های دولت هستم، زیرا قصد دولت دستیابی اقشار پایین جامعه به کالا‌های اساسی است.»
همتی با تأکید بر اینکه البته تاکنون کمک قابل‌توجهی صورت گرفته است، ادامه داد: «اگر بتوانیم سازوکاری ایجاد کنیم و مابه‌التفاوت را به صورت یارانه و از سایر راه‌ها به اقشار پایین جامعه پرداخت کنیم، به طور حتم کمک بیشتری به این بخش خواهد شد.» به گفته وی، سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار کالا اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شد و دولت نیز معتقد به حذف این ارز است، اما به آثار اجتماعی دقت می‌کند و با تدابیر اتخاذ شده به تدریج حل می‌شود.»
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقدمه تک نرخی شدن ارز
همتی در ادامه درباره آرامش بازار ارز نیز اظهار داشت: «الان بازار آرام است. تهاجمی که به ایران شد با هدف برهم زدن بازار‌های پولی ما بود. این نرخ ارز بازار، مطلوب و واقعی نیست، اما فشار بسیار زیاد است. سیاست‌های جدید ارزی را آغاز کردیم و نتایج و توازنی که مدنظر داریم ایجاد شده و آثار آن را در بازار آزاد شاهد هستیم.»
همتی درباره تک نرخی شدن ارز نیز توضیح داد: «اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حل شود، سیاست ما نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار است که به تدریج نزدیک می‌شود. با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، مقدمه تک‌نرخی شدن ارز ایجاد می‌شود.»
به گفته وی، اوایل سال از انفجار نقدینگی صحبت بود و من گفتم چنین چیزی نیست و خوشحالم به مردم بگویم نقدینگی کنترل شده و پایه پولی در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به پایان سال قبل تنها ۴ درصد رشد داشته و نقدینگی نیز در این مدت ۱۲ درصد افرایش یافته است.
تشکیل کمیته مدیریت نقدینگی در بانک مرکزی
همتی با اشاره به اینکه بعد از فرمان مقام‌معظم رهبری از اوسط سال ۹۷ کمیته‌ای را تشکیل دادیم و تاکنون نیز ۸۵ جلسه برگزار شده است، افزود: «خیلی از سیاست‌های کنترل نقدینگی و اصلاح نظام بانکی و طرح گام در همین کمیته تصویب شده است و این اطمینان را خدمت مقام معظم رهبری می‌دهیم که منظم هر هفته جلسه داریم و با تلاش این کمیته امیدواریم بتوانیم در کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید گام برداریم.»
وی با تأکید بر اینکه رمزارز‌ها حجم بالایی ندارند و حتی ارقام غیررسمی‌ها و غیرمجاز‌ها در طول یکسال تا ۲۵۰ میلیون دلار است که معامله می‌شود، بیان داشت: «این رقم در مقابل ۴۰ میلیارد دلار واردات و صادرات کشور کوچک است، ولی برای کسانی که در داخل ماینینگ می‌کنند ظرف یک دو هفته آینده ضوابطی را ابلاغ می‌کنیم.»
هدفگذاری تورمی برای یک سال آخر دولت
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: «یک هدفگذاری تورمی کردیم که در یک سال آینده از خرداد تا خرداد سال آینده هدف تورم ۲۲ درصدی را با یک دو درصد بالا و پایین خواهیم داشت و این مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی است و الان پایش می‌کنیم. در رفع موانع تولید نیز بانک مرکزی می‌تواند نقش داشته باشد و محدودشدن کار‌های سفته‌بازی را در کشور داریم که بازدهی تولید از این طریق دیده می‌شود و علاوه بر آن بحث زنحیره تولید را در بانک مرکزی شروع کردیم.»