ایران پیشتاز فناوری دیجیتال در غرب آسیا

سرویس جامعه جوان آنلاین: سایت خبری استاتیستا زیرمجموعه‌ای از دانشگاه آدلاید استرالیاست که در حوزه‌های مختلف علمی، تحقیق و پژوهش‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد.
توسعه واقعیت افزوده به آموزش و بهداشت
به گزارش استاتیستا آنچه ایران در حوزه دیجیتال در دو سال اخیر در آن تبحر پیدا کرده‌است «فناوری واقعیت افزوده» است. این فناوری یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال است که از طریق آن اطلاعات مهمی، چون صدا، تصویر و متن، در یک شبیه‌سازی مجازی برای افراد قابل‌مشاهده است.
تا پیش از این واقعیت افزوده در عینک‌هایی که برای بازی‌های کامپیوتری بود، خلاصه می‌شد، اما در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف آموزشی و بهداشتی توسعه یافته‌است.


فناوری واقعیت افزوده با پیشرفت‌هایی در بینایی کامپیوتری، توان پردازش گرافیکی، فناوری صفحه نمایش و سیستم‌های ورودی رخ داده، امکان‌پذیر شده‌است. در سال‌های اخیر پارک‌های علم و فناوری دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان و امیرکبیر در این حوزه فعالیت‌های زیادی داشته‌اند.
شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در دانشگاه امیرکبیر به طراحی و ساخت سنسور‌های پیشرفته ورود کرده‌اند و به همین دلیل ایران توانسته تا زیرساخت‌های این فناوری را بومی کند.
یکه تازی ایران در غرب آسیا
سایت علمی – پژوهشی استاتیستا ایران را به عنوان پانزدهمین قدرت جهانی در حوزه واقعیت افزوده و مجازی دیجیتال معرفی کرده و هیچ کشور دیگری در غرب آسیا نتوانسته از ایران در این زمینه پیشی بگیرد. کشور‌های امریکا، ژاپن، چین، فرانسه و آلمان هم به ترتیب بالاترین جایگاه در جهان را در این زمینه کسب کرده‌اند. در غرب آسیا هم کشور‌های امارات و قطر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این باره کرده‌اند، اما راه درازی تا رسیدن به ایران دارند.
بازار ۱۵ میلیارد دلاری
واقعیت مجازی، در سال‌های اخیر، بازار پرفروشی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌است. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ ارزش بازار جهانی واقعیت افزوده مجازی ۱۵ میلیارد دلار بوده‌است، در حالی که این رقم در سال قبل از آن حتی به ۷ میلیارد دلار هم نرسیده‌است.
پیش‌بینی می‌شود ارزش جهانی واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۹ نیز با رشد ۵۰ درصدی مواجه بوده که هنوز آمار‌های آن به طور کامل منتشر نشده‌است.
یکی از حوزه‌هایی که محققان ایرانی توانسته‌اند در آن با به‌کارگیری واقعیت مجازی موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب کنند، حوزه بهداشت، درمان و سلامت است. درمان انواع ترس‌های مرضی با فناوری واقعیت مجازی، توانبخشی مبتلایان اوتیسم، نقشه‌برداری مغز، توانبخشی از راه دور، درمان درخانه، پزشکی بازساختی و بسیاری از بخش‌های تخصصی حوزه سلامت، در سال‌های گذشته به‌کمک فناوری واقعیت مجازی، شاهد تحولات چشمگیری بوده‌است.
حوزه آموزش را نیز باید از جمله بخش‌هایی دانست که با ورود فناوری واقعیت مجازی، موانع بسیاری را از پیش‌پای نظام آموزش در کشور بردارد. خلق شبیه‌ساز‌ها برای آموزش رانندگی، پرواز، غواصی، عمل‌های جراحی و به‌طور کلی آموزش حرفه‌های تخصصی نه‌تن‌ها سختی آموزش را آسان کرده‌است، بلکه لذت آموزش بدون خطر را نیز به کاربران هدیه می‌دهد.
بهره‌گیری از این تکنولوژی در حوزه آموزش جزو چشم‌انداز توسعه بسیاری از کشور‌های پیشرفته است؛ چراکه آموزش واقعی در این بخش‌ها همواره با هزینه‌های سنگین و خطرات جبران‌ناپذیری همراه بوده‌است. برای مثال یک دانشجوی رشته خلبانی، برای یادگیری و تسلط بر هدایت هواپیما، می‌تواند با استفاده از واقعیت مجازی، خود را در فضای کابین خلبان تصور کند.
در کابین یک شبیه‌ساز همان کلید‌ها، نمایشگرها، چراغ‌ها و اهرم‌های واقعی تعبیه شده‌است و کابین کاملاً شبیه هواپیما بوده و تمامی تجهیزات یا واقعی هستند یا به‌نحوی شبیه‌سازی شده‌اند.
مجازی مثل واقعی
نکته قابل‌توجه اینکه این امکانات در کارآیی و عملکرد هیچ تفاوتی با سیستم‌های اصلی هواپیما ندارند. تنها تفاوت پرواز با شبیه‌ساز که در نوع پیشرفته آن‌ها چندان هم محسوس نیست، این است که تصویر مقابل خلبان مجازی بوده و در برخی از آن‌ها شتاب‌های وارد بر هواپیما به‌وسیله یک سیستم حرکتی، شبیه‌سازی شده‌است.
به گزارش خبرگزاری دانشگاه آزاد در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ دنیا، برای آموزش دانشجویان رشته پزشکی و تخصص‌های جراحی، از فناوری واقعیت دیجیتال به‌عنوان مکمل آموزش تشریح استفاده می‌کنند. در زمینه آموزش رانندگی نیز بدیهی است که آموزش در تمامی پایه‌های آموزشی به‌صورت واقعیت دیجیتال، علاوه‌بر اینکه خطرات کمتری به‌همراه دارد، اعتمادبه‌نفس کاربران را برای به‌حرکت درآوردن یک خودروی واقعی افزایش می‌دهد.
واقعیت دیجیتال علاوه بر اینکه در حوزه آموزش و سلامت کارآیی دارد، می‌تواند به توسعه صنعت بازاریابی سازمانی و بازی و سرگرمی کمک کند. تجربه کشور‌های موفق نشان می‌دهد واقعیت گسترده در بازایابی و خصوصا در بخش تبلیغات بسیار خوب عمل کرده‌است. به این ترتیب شرکت‌ها برای تبلیغ تولیدات و خدماتی که ارائه می‌دهند می‌توانند با استفاده از یک هدست، عینک مخصوص یا حتی با استفاده از یک گوشی تلفن‌همراه، مشتریان خود را در فضایی قرار دهند که امکان بررسی دقیق‌تر محصول و خدمات را داشته‌باشند.