پویش علیه توافق ننگین، این بار از درون امارات

سرویس سیاسی جوان آنلاین: ۲۳ مرداد ماه گذشته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در توئیتی اعلام کرد که دو رژیم دوست و هم‌پیمان امریکا در منطقه خاورمیانه یعنی امارات و رژیم صهیونیستی توافق کرده‌اند که روابط خود را عادی کنند. گرچه همان روز‌ها بسیاری از تحلیل‌ها بر این اساس بود که اقدام ترامپ مصرف انتخاباتی دارد، لیکن این موضوع باعث نشد اتحاد نامقدس ابوظبی و تل آویو که از مدت‌ها به‌صورت پنهانی بوده و اکنون علنی شده است، از سوی ملت‌های اسلامی به چالش کشیده نشود. از این رو با واکنش گسترده دولت‌ها و ملت‌های اسلامی مواجه شد و این طرح را «حماقت راهبردی»، «خطرناک» و «شیطانی» ارزیابی کردند که شیوخ ابوظبی بلافاصله باید نسبت به آن تجدیدنظر کنند.
اکنون، اما اعتراضات به این توافق ننگین و ضد اسلامی- فلسطینی به درون مرز‌های امارات رسیده و فعالان سیاسی و اجتماعی این کشور با راه‌اندازی جنبشی تحت عنوان «نه به عادی‌سازی روابط» از سران امارات خواستند از اجرای این تصمیم خودداری کنند.
آن‌گونه که پایگاه اطلاع‌رسانی «الخلیج آنلاین» نوشته این فعالان بیانیه‌ای را برای تأسیس اتحادیه اماراتی‌ها جهت مقاومت برابر عادی‌سازی صادر کردند و در این بیانیه گفتند که دولت امارات با این توافقنامه از تاریخ شرافتمند و باشکوه مردم امارات در کمک به مردم فلسطین و حمایت از مسئله عادلانه آن چشم‌پوشی کرد. این بیانیه با اشاره به اینکه حرکت دولت امارات و مسیر آن با اعلام توافقنامه به اصطلاح صلح با رژیم اشغالگر اسرائیل در چند روز گذشته شاهد انحراف ملی و اسلامی بوده است، تأکید کرده که این توافقنامه خیانت به ملت و انکار تاریخ امارات می‌باشد که پروژه صهیونیستی در منطقه عرب را رد کرده است.
فعالان مدنی امارات: عادی‌سازی را نمی‌پذیریم


فعالان اماراتی معتقدند که این توافقنامه به صهیونیست‌ها در اشغال سرزمین فلسطین مشروعیت می‌بخشد و این تغییر و انکار مسئله فلسطین، چیزی جز دهن‌کجی به پدران و بنیانگذاران امارات نیست. آن‌ها در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: از آنجا که ما معتقدیم حفظ این ارزش‌ها و اصول وظیفه ماست، از پدران خود پیروی می‌کنیم و رویکرد آن‌ها را بدون توجه به دیگران که چهره خود را به سازش آراسته می‌کنند، دنبال خواهیم کرد.
این فعالان افزودند: ما همچنان به ارزش‌ها به عنوان امانتی بر گردن خود، ادامه خواهیم داد تا با وفاداری به مسئله فلسطین که معتقدیم اولین مسئله ما است در دل مردم امارات و همه کسانی که امروز در زندان‌های بی‌عدالتی هستند، زنده بمانیم. در این بیانیه تصریح شده که «اتحادیه امارات برای رد عادی‌سازی» یک نهاد مدنی است که انواع عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی در زمینه‌های اقتصادی، ورزشی، امنیتی، سیاسی یا مردمی را مطابق با اصولی که امارات متحده عربی تأسیس کرده است، نمی‌پذیرد. طبق اساسنامه، هدف این اتحادیه تأکید بر امتناع مردم امارات از توافق منعقد شده و انتقال صدای مردم امارات به مردم خلیج فارس و منطقه عربی مبنی بر رد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین آگاه کردن مردم امارات از خطرات عادی‌سازی است که جامعه امارات را از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دچار خواهد کرد.
اماراتی‌ها علیه شیوخ ابوظبی و حامی آرمان فلسطین
در ادامه اساسنامه این اتحادیه آمده است که این اقدام (تأسیس اتحادیه) همچنین با هدف حمایت و پشتیبانی از آرمان فلسطین و تحقق تمام خواسته‌های عادلانه مردم فلسطین است.
در این بیانیه با اشاره به اینکه با توجه به نبود آزادی بیان در امارات، سکوت مردم این کشور به معنای پذیرفتن این توافقنامه و تأیید آن نیست، آمده است که هر کس مخالف سیاست‌های دولت باشد در معرض سوء استفاده، حبس و اتهامات دروغین قرار می‌گیرد که مجازات ۱۰ سال حبس و جریمه‌های مالی تا نیم میلیون درهم (۱۳۶ هزار دلار) دارد. این بیانیه به امضای فعالان اماراتی مقیم خارج از کشور از جمله سعید ناصر الطنیجی، سعید خادم المری، احمد محمد الشیبه النعیمی، حمید النعیمی، حمد محمد الشامسی و ابراهیم محمود آل حرم رسیده است. چند روز قبل نیز ۲۰ فعال اماراتی مخالفت کامل خود با توافق عادی‌سازی روابط بین دولت این کشور و رژیم صهیونیستی را اعلام و تأکید کردند که این توافقنامه، مخالف قانون اساسی امارات است.
پیام علمای اهل سنت ایران به اندیشمندان جهان اسلام
در ادامه مخالفت‌ها با طرح توافق ننگین امارات و رژیم صهیونیستی، علمای اهل سنت ایران در پیامی به علما و اندیشمندان جهان اسلام، ضمن تقبیح این توافق ننگین و شرم‌آور، بر ایجاد وحدت و جلوگیری از تفرقه و از هم‌گسستگی مذهبی در جهان اسلام تأکید کردند.
در بخشی از پیام جمعی از علمای دینی و اعضای شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ائمه جمعه، مدیران و مدرسین مدارس علوم دینی و اعضای شورا‌های افتا و روحانیت اهل سنت ایران آمده است: خبر توافق ننگین دولت امارات با رژیم غاصب صهیونیستی با هدف برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک، قلب تمام مسلمانان جهان را به درد آورد و نام امارات متحده عربی را در اذهان آزادیخواهان عالم به امارات متحده عبری تغییر داد. خیانت‌های پی در پی برخی حکام جهان اسلام و توافقات ننگین و توطئه‌های امریکایی، عبری و عربی اگر چه ضربه‌ای بر پیکره اسلام، شرافت و انسانیت است لکن موضوع دفاع از فلسطین مظلوم و قدس شریف آرمان مشترک امت اسلامی است و با این تحرکات مذبوحانه، ذره‌ای تردید و خلل در اراده امت اسلامی پیش نخواهد آمد. رژیم اشغالگر صهیونیست بیش از ۸۰ سال است که با غصب و غارت و سرکوب، ملت مظلوم فلسطین را از حقوق اولیه خود محروم ساخته و قبله اول مسلمین را به اسارت گرفته است. استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل در این سال‌های طولانی لحظه‌ای از توطئه و شرارت در راستای هویت زدایی از قدس شریف و اسلامیت سرزمین پیامبران بزرگ الهی یعنی فلسطین عزیز دست برنداشته و در این میان خیانت برخی سردمداران کشور‌های اسلامی آتش این فتنه بزرگ را شعله‌ور‌تر ساخته و مظلومیت فلسطین و مردم شریفش را صد چندان کرده است. ننگ بر خیانتکارانی که با سرسخت‌ترین دشمنان اسلام و پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه دست دوستی می‌دهند و مُهر خودفروشی و تسلیم را تا ابد بر پیشانی خود می‌زنند. امضاکنندگان این پیام تصریح کرده‌اند: ما علمای اهل سنت ایران ضمن محکومیت آغاز ارتباط رسمی امارات متحده عربی با رژیم غاصب اسرائیل و ابراز همدردی با قاطبه مردم مظلوم فلسطین، از علمای جهان اسلام می‌خواهیم با عمل به رسالت دینی و انسانی خود ضمن تقبیح این توافق ننگین و شرم آور، بر ایجاد وحدت و جلوگیری از تفرقه و از هم گسستگی مذهبی در جهان اسلام تأکید کرده و با شناساندن هر چه بیشتر سیاست‌های امریکای جنایت‌پیشه و رژیم کودک کش اسرائیل؛ امت اسلامی را به هوشیاری کامل و ایستادگی پای آرمان مشترک فلسطین عزیز فراخوانند.
انتظار می‌رود با گسترش و تداوم این مخالفت‌ها حاکمان شیخ‌نشین امارات با درک واقعیت‌های جهان اسلام، و اذعان به این حقیقت که رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است نسبت به تصمیم نابخردانه خود تجدیدنظر کرده و نگذارند این ننگ ابدی به نام آن‌ها ثبت شود.

توافق امارات خوش‌خدمتی انتخاباتی برای ترامپ
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت توافق امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی، اقدام ابوظبی را تهدید جدی برای منافع و امنیت منطقه دانست. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آمده است: در شرایطی که دولت تروریستی امریکا با طرح شکست‌خورده موسوم به معامله قرن به دنبال نابودی باقیمانده فلسطین است و رئیس جمهور تروریست آن کشور اراضی جولان سوریه را در فرمانی غیرقانونی به رژیم صهیونیستی ملحق کرده است؛ درحالی‌که رژیم جعلی اسرائیل به دنبال الحاق مابقی اراضی اشغالی به‌ویژه کرانه باختری است؛ در وضعیتی که جامعه جهانی نسبت به یکجانبه گرایی امریکا و رژیم صهیونیستی انتقاد دارند؛ در شرایطی که رژیم اشغالگر قدس با مقاومت مردم فلسطین و ملت‌های مقاوم منطقه به سراشیبی زوال و سقوط افتاده است و از ترس دست به اقدامات جنون‌آمیز می‌زند، متأسفانه حاکمان ابوظبی که معلوم نیست بر اساس کدام نقشه شوم صهیونیستی به قدرت رسیده‌اند، با نادیده گرفتن منافع ملت فلسطین و مصالح اسلامی و عربی، با اعلام توافق صلح با دشمن صهیونیستی ضربه دیگری را به آرمان فلسطین زدند و ننگ تاریخی دیگری به‌جای گذاشتند.
این اقدام ابوظبی خیانت دیگری به آرمان مسلمانان و در درجه اول فلسطین است که با مخالفت جدی و گسترده همه آحاد مردم فلسطین و رهبران و گروه‌های فلسطینی مواجه گردیده و محکومیت گسترده جهان اسلام را به‌دنبال داشته است. حاکمان ابوظبی نه فقط توافق صلح با اسرائیل را طراحی کرده‌اند بلکه در خیانتی آشکار به‌عنوان ابزار نفوذ و سلطه رژیم صهیونیستی در منطقه عمل کرده و زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی دیگر از کشور‌های منطقه نیز شده‌اند و این به معنای سپردن مقدرات امت اسلامی به دست دشمنان است. اقدام امارات یک طراحی برای خوش‌خدمتی انتخاباتی برای ترامپ است. حاکمان ابوظبی بدانند این توافق ننگین محتوم به شکست است و هزینه سنگینی برای این کشور دارد. بی تردید ملت فلسطین و ملت‌های آزاده منطقه در مقابل این اقدام سکوت نخواهند کرد و آتش خشم امت اسلامی دامن حاکمان امارات را خواهد گرفت. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام ابوظبی را تهدید جدی برای منافع و امنیت منطقه دانسته و هشدار می‌دهد هر گونه پیامد منفی این توافق سازش را به حساب ابوظبی خواهد گذاشت. بی تردید هزینه چنین اقدامی برای حاکمان فریب خورده و نشسته در کاخ‌های شیشه‌ای بسیار سنگین خواهد بود. امریکای سلطه‌گر نیز بداند دست پنهانش در این اقدام کاملاً مشهود است و این تلاش نافرجام سرعت خروج او از منطقه را بیشتر خواهد کرد.