عاقبت امید به خارج را دیدیم اما هنوز هم چشم عده‌ای به انتخابات آمریکاست

سرویس سیاسی- رهبر معظم انقلاب در دیدار ویدئو کنفرانسی خود با هیئت دولت نکات مهم و قابل تأملی را ذکر کردند. رهبرانقلاب در این دیدار فرمودند: «یک موضوع دیگر در زمینه مسائل اقتصاد که به‌نظر من موضوع مهمّی است و در [این] زمینه‌، آخرین موضوعی است که عرض می‌کنم، این است که در مسائل اقتصادی کشور، اقتصاد کشور را مطلقاً به تحوّلات خارجی نباید پیوند زد؛ یعنی شما برنامه‌ریزی اقتصادی را مطلقاً موکول و منوط نکنید به اینکه تحریم‌ها برطرف بشود، یا کاهش پیدا کند؛ نه، فرض را بر این بگذارید که تحریم‌ها بنا است دَه سال بماند. برنامه‌ریزی اقتصادی بایستی بر اساس امکانات درونی و - همان‌‌طور که بارها گفتیم - درون‌زایی و به ظرفیّت‌های داخلی تکیه ‌کردن، انجام بگیرد.»
معظم‌له سپس متذکر شدند: «این درست نیست که مثلاً فرض کنید ما بگوییم اگر چنانچه انتخابات فلان کشور، فلان جور شد، مثلاً این ‌جور می‌شود؛ نه نخیر، انتخابات آنجا هرجور می‌خواهد بشود. ما بایستی برنامه اقتصادی کشور را با توجّه به مسائل درونی کشور، با توجّه به امکاناتِ خودمان برنامه‌ریزی کنیم؛ واقعاًً یک خطای راهبردی است که ما مسائل اقتصادی را منوط کنیم به تحوّلات خارجی. و نباید تکیه کرد به مسائل خارجی؛ [که] آنها هر جور بخواهند، تصمیم بگیرند. ممکن است یک روز تصمیم خوبی بگیرند، ممکن [هم] هست تصمیم بدی بگیرند؛ اگر تصمیم خوبی بود از آن استفاده خواهیم کرد، لکن این‌ جور نیست که برنامه اقتصادی‌مان را موکول کنیم به اینکه آنها چه ‌جوری تصمیم بگیرند. این هم مسئله مهمّ دیگر.»
در ماه‌های اخیر و با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا شاهد بوده‌ایم که برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها با تحلیل و بررسی فضای انتخاباتی آمریکا به رأی ‌آوردن یک نامزد دل بسته‌اند. اگر مدیران و مسئولان اجرایی کشور چنین دیدگاه و امیدی داشته باشند به تبع آن تمام تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ها منوط به انتخابات یک کشور دیگر می‌شود. یعنی عملاً این‌گونه باید چشم ما به دستان مردمی دیگر باشد. درباره آفت‌ها و آسیب‌های گره زدن اقتصاد کشور به تحولات بین‌المللی و یا تحولات کشورهای دیگر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم و از آنها در‌باره آفت‌ها و آسیب‌های گره زدن اقتصاد به تحولات خارجی پرسیدیم.
اقتصاد بدون نفت؛


مصداق گره نزدن اقتصاد
به خارج
«علی‌اکبر بسطامی»، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار کیهان گفت: «کشور ما سال‌های طولانی است که در چاه ویل نفت گرفتار است و چون مدیریت قیمت نفت در قبضه قدرت ما نیست معمولا در جزر و مدهای بین‌المللی قیمت نفت دچار فراز و فرودهایی می‌شود که به واسطه آن معمولا انتظارات بودجه‌ای محقق نخواهد شد.»
وی در ادامه افزود: «ضمن اینکه وقتی اتکای یک کشور بر یک محصول باشد آن کشور بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود و اقتصاد آن کشور در مواجهه با دشمنان در دسترس آنها خواهد بود و آنها با بستن راه بر یک محصول به اقتصاد آن کشور آسیب می‌رسانند. به همین خاطر رهبرمعظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در یکی دو دهه اخیر تأکید ویژه‌ای بر اقتصاد بدون نفت داشته‌اند. این یعنی عملاً اقتصاد متکی بر نفت نمود و مصداق گره خوردن اقتصاد به تحولات خارجی است.»
بسطامی‌نماینده مردم ایلام خاطرنشان ساخت: «در این‌باره همه مردم ایران دیده‌اند که دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مقاطعی از زمان کوشش کرده‌اند با پایین آوردن قیمت نفت به اقتصاد ایران لطمه بزنند. افزایش حجم صادرات نفت توسط رژیم سعودی که با تشویق و‌ ترغیب رژیم آمریکا صورت گرفت دقیقاً برای آسیب‌زدن به اقتصاد ایران از طریق کاستن از درآمدهای اصلی کشور بوده است. حال اگر دولتمردان و مسئولان ما نگاهشان مانند رهبر انقلاب به دوردست‌ها و افق‌ها باشد قطعا می‌توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و آرزوی دیرینه رهبرانقلاب مبنی بر اقتصاد بدون نفت را محقق سازند.»
قیمت دلار
ماحصل گره ­زدن اقتصاد
به خارجی‌ها
حجت‌الاسلام «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این‌باره به کیهان گفت: «این فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص اینکه مسایل اقتصادی را به تحولات بین‌المللی و خارجی پیوند نزنیم از جمله واژه‌های کلیدی و رهنمودهای راهبردی ایشون هست که در سال‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند و اینکه ایشون بعضی از موضوعات را مجدداً تأکید و تکرار می‌کنند برای این است که می‌بینند به این موارد کم‌توجهی شده است. وگرنه اگر دقت کنید می‌بینیم که پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها آمدند و در قالب مواردی مانند اس‌پی‌وی و... از ایران خواستند که در برجام بماند.»
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه متذکر شد: «اگر دقت کنید می‌بینید که ما در زمانی که رفتیم و با غربی‌ها قراردادی به نام برجام را امضا کردیم قیمت دلار در کشورمان خیلی بیشتر از قبل دستخوش نوسان شد و به طرز کم‌نظیری افزایش یافت. این یعنی وقتی دولت ما اقتصاد را به تفاهم‌نامه‌های خارجی وابسته کرد اقتصاد ما آسیب‌پذیرتر شد. متأسفانه با وجود اینکه در هفت سال گذشته نتیجه اتکا و امید بستن به خارج از کشور را دیده‌ایم اما باز هم عده‌ای چشم‌شان به این است که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود.» میرتاج‌الدینی در ادامه گفت: «در اقتصاد مقاومتی تأکید بر نگاه به درون است و استفاده از ظرفیت‌های درونی. که هرچه این ظرفیت بالاتر رود از امکان‌های دشمنان برای تحت تأثیر قراردادن اقتصاد کشور و به تبع آن معیشت مردم کاسته می‌شود. اگر ما اقتصاد را به تحولات خارجی پیوند بزنیم آن وقت دیگر این ما نیستیم که برای آن تصمیم می‌گیریم بلکه باید بنشینیم و ببینیم چه می‌شود و یا بیگانگان چه کاری می‌کنند.»
بیمه کردن اقتصاد کشور
«وحید جلال‌زاده» نماینده مردم ارومیه دیگر نماینده‌ای بود که به سؤال کیهان پاسخ داد. جلال‌زاده گفت: «فرمایش رهبری مبنی بر گره نزدن اقتصاد به تحولات خارجی یعنی به نوعی مصون کردن و بیمه کردن اقتصاد کشور. چرا که وقتی ما اقتصاد کشور را به تحولات خارجی گره بزنیم یعنی دیگر اختیار آن در دست ما نیست و تصمیم‌گیری برای آن را به دیگران سپرده‌ایم.»
نماینده مردم ارومیه در ادامه اظهار داشت: «وقتی اختیار اقتصاد در میانه جنگ اقتصادی در دست ما نباشد یعنی عملاً ثبات اقتصادی را که اصلی‌ترین عامل برای توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه برای مردم است را از دست داده‌ایم. آیا هیچ عقلی این را می‌پذیرد که در هنگامه جنگ مقر فرماندهی و تصمیم‌گیری برای عملیات‌ها را در اختیار دشمن بگذاریم؟! در نبرد اقتصادی گره زدن اقتصاد کشور به تحولات خارجی دقیقاً مانند سپردن مقر فرماندهی به دشمن است.»
جلال‌زاده سپس به تبعات غیراقتصادی این نوع عملکرد نیز‌ اشاره کرد وگفت: «این موضوع که اقتصاد کشور را به تحولات خارجی گره بزنیم به جز آفت‌ها و آسیب‌های اقتصادی و معیشتی، نفی عزت ملت بزرگ و با سابقه‌ای مثل ایران است. آیا واقعاً برای کشور ما ناپسند نیست که بگوییم بنشینیم و ببینیم چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و مردم آمریکا به چه کسی رای می‌دهند؟»