کارت بازرگانی 2100 صادرکننده تعلیق شد

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید زادبوم با ‌اشاره به اینکه در 24 تیرماه امسال وضعیت رفع تعهدات ارزی سال‌های 97 و 98 و همچنین مقررات بازگرداندن ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد، اظهار داشت: بر اساس مقررات صادرات و واردات به کارگروه پایش رفتار تجاری اختیاراتی داده شد. این کارگروه می‌تواند در صورتی که در رفتار تجاری سوءرفتاری مشاهده کرد، کارت بازرگانی فرد را تعلیق یا باطل کند. یکی از این سوءرفتارها عدم رفع تعهدات ارزی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی انجام نداده‌اند به دو گروه تولیدی و بازرگانی تقسیم‌بندی شده‌اند، افزود: در حوزه بازرگانی کارت بازرگانی 2100 صادرکننده‌ای که تعهدات ارزی انجام نداده‌اند و به عبارتی صفر درصد تعهد ارزی داشته‌اند، تعلیق شد.
زادبوم ادامه داد: صادرکنندگانی که تا 30 درصد تعهد ارزی انجام داده‌اند، اگر تا 15 شهریور جاری رفع تعهد ارزی آنها انجام نشود، کارت بازرگانی آنها در روز 15 شهریور تعلیق می‌شود و صادرکنندگان همین حوزه که رفع تعهد ارزی آنها 31 تا 69 درصد است، اگر تا پایان شهریور رفع تعهد ارزی خود را انجام ندهند، کارت بازرگانی این دسته از صادرکنندگان نیز در مورخ 31 شهریور تعلیق می‌شود.
وی با بیان اینکه فعلا کارت‌های بازرگانی باطل نشده است، گفت: وقتی کارتی تعلیق می‌شود اجازه هیچ صادراتی ندارد.


رئیس ‌سازمان توسعه تجارت گفت: در یک ماه گذشته با بیش از 300 شرکتی که تعهدات ارزی آنها صفر درصد بوده، جلساتی برگزار و درخصوص رفع مشکلات آنها صحبت شده است.
زادبوم با بیان اینکه برخی از مشکلات صادرکنندگان طی این جلسات رفع شده است، گفت: به عنوان نمونه یک شرکت به دلیل تهاتر از طریق بانک عامل خود اقدام کرد که هنوز اطلاعات این صادرکننده از بانک عامل به بانک مرکزی ارسال نشده و این موضوع باعث شده بود تعهدات ارزی آن شرکت صفر باشد، لذا با حل این موضوع در یک ماه اخیر حدود 600 میلیون دلار رفع تعهد ارزی انجام داد.
وی درباره تغییر روند صدور کارت بازرگانی اظهار داشت: در حال حاضر سامانه جامع تجارت در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی مشکلی ندارد و از ابتدای مردادماه کار صدور کارت بازرگانی و همچنین از 15 مرداد تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت وزارت صمت انجام می‌شود.