زیر بار خواسته‌های غیرقانونی آژانس نمی‌رویم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب طبق برنامه‌ای از پیش تنظیم شده برای دیداری 2 روزه و گفت وگو با مقام‌های کشورمان وارد تهران شد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بدو ورود به تهران در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) مورد استقبال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.
اولین سفر گروسی به تهران در پست مدیرکلی آژانس در حالی انجام شد که ایران پس از امضاء برجام، همکاری نزدیک و سازنده‌ای در زمینه اجرای تعهدات خود با آژانس داشته و این نهاد بین‌المللی نیز با ارائه ۱۷ گزارش رسمی به آن اذعان کرده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح سه شنبه با علی اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت وگو کرد، دو طرف در این جلسه درخصوص تعاملات و همکاری‌های جاری طرفین و همچنین راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کردند.


علی اکبر صالحی در نشست خبری بعد از دیدار با رافائل گروسی با‌اشاره به مذاکرات انجام شده، گفت: این اولین سفر «گروسی» به عنوان مدیرکل آژانس به ایران است و قبلاً به عنوان دستیار مدیرکل بارها به ایران آمده بودند.
وی خاطرنشان کرد: فصل نوینی با این سفر آغاز شده است و همکاری‌های ما بیش از پیش خواهد شد.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امیدواریم همکاری‌ها مورد رضایت دو طرف باشد و هر دو طرف به وظایف خود بر اساس مقررات عمل کنند، گفت:  مذاکره با مدیرکل آژانس سازنده بود و قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب وظایف عمل کنیم.
صالحی با‌اشاره به اینکه پیش از این رایزنی‌هایی انجام شده بود و پیش از نشست خبری با آقای گروسی روی آنها صحبت کردیم،افزود: قرار است یک بیانیه صادر شود و طرف‌ها در تیم‌های کارشناسی روی آن کار می‌کنند و در وقت مقتضی اعلام می‌شود.
به گزارش مهر، وی با بیان اینکه ایران در این چند سال که پرونده تصنعی برای آن در آژانس ایجاد شده زیر بار خواسته‌ای خارج از چارچوب‌های قانونی نرفته و نمی‌رود، گفت: ما بر اساس حاکمیت و منافع ملی حرکت می‌کنیم و در حال حاضر در چارچوب مقررات  و تکالیف مذاکره و عمل می‌کنیم.
آژانس تحت فشار است
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد از زمان روی کار آمدن شما تعامل ایران و آژانس سیاسی شده است، گفت: همکاری بین ایران و آژانس هیچ وقفه‌ای نداشته است و از زمانی که من آمدم تغییری در رویکرد ما ایجاد نشده است.
گروسی تصریح کرد: با ایران همکاری متقابل و فشرده داشتیم و ایران از نظر بازرسی‌ها و تیم‌های آژانس که به ایران می‌آیند همکاری گسترده‌ای دارد.
وی گفت: برخی اوقات مواردی پیش می‌آید که نیازمند شفاف سازی است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ما ضمانت می‌دهیم اعمال نفوذی بر آژانس نیست،گفت: اما فشار هست اما تا جایی که بتوانیم اجازه  نمی‌دهیم این فشارها تاثیر بگذارد.
گروسی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های هسته‌ای عربستان، گفت: بین آژانس و عربستان رابطه‌ای وجود دارد و قرار است برنامه عربستان تحت نظارت آژانس قرار بگیرد و برنامه‌هایی در جریان است و امیدواریم این نظارت ادامه یابد.
همکاری در شرایط عادی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر سه‌شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مرکز مطالعات این وزارتخانه دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی و کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس حضور داشتند.
ظریف در این دیدار تصریح کرد که آژانس باید اصول بیطرفی و حرفه‌ای‌گری را در تعاملات خود رعایت کند.
وی بیان کرد که جمهوری اسلامی به دنبال ادامه همکاری با آژانس در شرایط عادی و در چارچوب مقررات بین‌المللی است.
وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد با حل اختلافات موجود بر اساس اعتماد متقابل، همکاری‌های دو طرف در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حسن نیت ادامه یابد.
در این دیدار گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که آژانس وظایف خود را بر اساس اصول بیطرفی و حرفه‌ای‌گری و همچنین در چارچوب صرف ملاحظات فنی انجام می‌دهد.
وی افزود: همکاری‌های بین ایران و آژانس در گذشته به نفع دو طرف بوده و با غلبه بر برخی مشکلات، می‌توان این همکاری‌ها را ادامه داد.