فقدان استراتژی صنعتی عامل بیبرنامگی و ضعف بهرهوری در تولید


رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکلات بخش صنعت و معدن کشورمان تنها به موضوع تأمین منابع مالی خلاصه نمیشود و موضوع بهرهگیری و بهرهبرداری کارآمد از منابع مذکور نیز یک دغدغه مهم به شمار میآید و احتیاط بانکها در تخصیص تسهیلات نیز شاید بهواسطه همین امر باشد، چراکه نسبت به کارآمدی و بهرهوری این اعتبارات و تسهیلات، نگرانیهایی دارند.

به گزارش اتاق ایران غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، افزود: ضعف موجود از فقدان برنامه و استراتژی مدون برای توسعه صنعتی کشور نشئت گرفته و این مسئله بهنوعی نااطمینانی در میان واحدهای صنعتی منجر شده است.

هر دولتی در بازه حضور خود در این باب ادعاهای زیادی داشته است و حتی خود را موظف دانسته تا برای نقشه راه و استراتژی صنعتی کشور اقدامی را صورت دهد اما باوجود همه این تلاشها، هنوز هیچ سند جامعی در این حوزه وجود ندارد و صرفاً بعضی اقدامات مقطعی محقق شدهاند. وی اظهار کرد: ما در این بخش با نوعی بیبرنامگی مواجهیم.

نگاه تکثرگرا در ایجاد واحدهای تولیدی کشور نیز باعث شده تا ظرفیتهای ایجادی، با بهرهوری که از آن بخش حاصل میآید، تناسبی نداشته باشد. حتی اگر امروز، مانع تحریم از شانه اقتصاد سبک شود و دغدغه تأمین مالی نیز مرتفع گردد، باز این تعداد واحد تولیدی که با یک بازار اشباع شده مواجهاند؛ نمیتوانند با ظرفیت کامل خود فعالیت کنند و در عرصه داخلی یا بازار رقابت بینالمللی، حضوری مؤثر داشته باشند.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه وزارتخانههای مرتبط و مجلس این موضوع را مورد توجه قرار دادهاند، افزود: امیدوارم تلاشهای موجود برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی به سرنوشت وعدههای پیشین دچار نشود. در صورت برنامهریزی صحیح، تکلیف بانکها نیز در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات بهتر مشخص میشود و اطمینان کافی از رونقگیری صنایع در صورت دریافت تسهیلات به وجود خواهد آمد. شافعی تصریح کرد: اگر به دنبال چارهجویی مؤثر برای مشکلات هستیم باید یک توسعه پایدار شکل بگیرد.

بالا بردن سطح رفاه عمومی در جامعه میتواند مشکلات را از میان ببرد؛ توسعه اشتغال، کاهش تورم و نهایتاً بالا بردن درآمد سرانه کشور را منجر شود و گرفتاریها را رفعورجوع کند.

او افزود: رسیدن به چنین اهدافی شاید در کوتاهمدت نارضایتی را به دنبال داشته باشد اما باید تبعات آن را به نفع تحقق هدفی والاتر بپذیریم.

اگر بخواهیمشان مردم را در نظر بگیریم باید به این مسئله توجه کنیم که اعانه دادن در هیچ جامعهای باعث توانمندی آن نشده و اتفاقاً در عمده موارد، عقبماندگیها را تشدید کرده است.

شافعی خاطرنشان کرد: عامل اصلی برای رفع عقبماندگی، بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی است. بهتبع آن نیز، ایجاد دیدگاههای بلندمدت و هموارسازی مسیر فعالیت این بخش بر عهده مسئولان است تا خدمتی واقعی به مردم ارائه کنند.