بنگاه های اقتصادی و مسئولیت های اجتماعی


سیدحسین خدنگ
روزنامه نگار

بنگاه های موفق و بزرگ دنیا امروزه تنها به سود خود نمی اندیشند و بر اساس آموزه های جدید علم مدیریت توجه به مسئولیت های اجتماعی و تلاش برای بهبود سطح رفاه جامعه جزئی لاینفک از مجموعه قوانین کسب وکار به شمار میآید. این رویکرد بنگاه های بزرگ هم میتواند در افزایش گستره مشتریان وجامعه هدف این بنگاهها مؤثر باشد و هم سبب ایجاد چرخه رضایت و نشاط در جامعه شود. بیشک فعالیت اقتصادی در جامعهای سالم و پویا و با مشکلات کمتر سودآورتر و پربازدهتر است تا اندیشیدن تنها به سود خود آنهم در جامعهای محروم و توسعهنیافته.
امروزه مشارکت غولهای بزرگ فناوری و دنیای کسبوکار در پویشهایی نظیر گرم شدن کره زمین، کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و کمک به خیریههای مختلف یکی از اهداف و سیاستهای اصلی این شرکتها به شمار میرود. مدیران این کسبوکارها میدانند بقای آنان و افزایش گستره مشتریان و بهتبع آن سود بیشتر آنان درگرو جامعه سالم و شهروندان توانمند است و به همین علت تلاش میکنند همواره در ایفای نقش و مسئولیتهای اجتماعی پیشگام باشند.
خوشبختانه در ایران نیز برخی مدیران خوشفکر و خلاق در رأس شرکتها و بنگاههای بزرگ اقتصادی قرار دارند که رسالتهای اجتماعی و نقشآفرینی در عرصههای فرهنگی و آموزشی و بهداشتی را بهعنوان یکی از وظایف و اولویتهای اصلی سازمان متبوع خود تعریف میکنند و در ایفای این نقشهای مثبت و سازنده پیشگام هستند.



نهضت مدرسهسازی در مناطق کمتر برخوردار و دور افتاده، بیمارستان سازی، نذر آب وحمایت از قشرهای محروم از جمله فعالیت های مؤثر بسیاری از بانک ها و شرکتهای ریز و درشت اقتصادی است و در سال های اخیر نقشی مهم در افزایش سطح رفاه و بهبود شرایط آموزشی و فرهنگی در کشور داشته است.
یکی از جلوه های این مسئولیت پذیری را این روزها می توانیم در جریان پویش همدلی و کمک مومنانه ببینیم که با نقشآفرینی دستگاه ها و شهروندان فهیم به راه افتاده و در صدد است از مشکلات دردمندان بکاهد.
در این میان خبر اعطای تسهیلات از سوی بانک صادرات ایران به کادر درمان که در ماه های اخیر و با شیوع بیماری کووید ۱۹ بهعنوان خط مقدم مبارزه با این ویروس از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند، هم جلوه ای زیبا از همدلی و ایفای مسئولیتهای اجتماعی یک بنگاه اقتصادی پیشرو است. بیشک تقدیر از کادر درمان کشور که حدود ۲۰۰ نفر از این عزیزان تاکنون در راه درمان بیماران کرونایی به شهادت رسیده اند کمترین کاری است که باید برای قدردانی از این قشر انجام شود و میتواند در کوران مشکلات این قشر مرهمی بر دردهای این عزیزان باشد.
باید اذعان داشت اختصاص دادن منابع مالی برای پرداخت تسهیلات به کادر درمان کشور در شرایط کنونی اقتصادی بیشک نشانه مسئولیت شناسی بانک صادرات ایران است و میتواند در شرایط کنونی که کادر درمان با کاستیهای بسیار دستوپنجه نرم میکند امیدوارکننده و الهامبخش باشد و امیدواریم بهعنوان الگویی برای دیگر بنگاههای اقتصادی مدنظر قرار بگیرد.