روحانی در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات 96: بیایید مانند یک هفته آخر انتخابات با مردم برخورد کنیم

«مردم با حضور خود در انتخابات و با این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است و هیچ گروه، جناح، تفکری و هیچ ایده‌ای قابل حذف نیست، همه هستند، همه حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.» این بخشی از سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در نخستین نخستین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین المللی پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و در روز دوشنبه است.
وی خطاب به مردم و اصحاب رسانه اظهارکرد: حضور 45 میلیونی ملت ایران پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر در تاریخ ایران بود. در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند، مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول «نه» گفتند. رئیس‌جمهور منتخب مردمی تاکید کرد: مردم به خوبی اعلام کردند که ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند، مردمی که به فکر اقتصاد بزرگ‌تر هستند، به درآمد ملی 2.5برابری تخیلی «نه» گفتند، نه مردم به فریبکاران مهم‌ترین بخش آن بود. وی ادامه داد: تلاش کردند به مردم بگویند دین مردم در خطر است، تلاش کردند بگویند سند 2030 که این سند ریشه آن مربوط به سال 1990می‌شود، علیه دین مردم است، سندی که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کشوری آن را امضا نکرده است. روحانی در این نشست عنوان کرد: مردم ما متدین بوده و به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند، اما این دروغ‌ها کارگر نیفتاد، مردم به تخریب نه گفتند، نه به سخنان غیردقیق گفتند، مردم «آری» به اتحاد، تعامل، اعتدال و عقلانیت گفتند. وی خاطرنشان کرد: بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند هر کس به جای خود، هرکس به کار خود. رئیس‌جمهوری در ادامه با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفت: مردم ما به رسانه‌ها هم علاقمند هستند، به قوای دیگر هم علاقمند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی یا حتی به یک معنا فراملی به فروملی تبدیل شود. روحانی ادامه داد: ولایت فقیه، رهبر معظم انقلاب متعلق به کل ملت ایران است و تعلق به گروه یا جناح خاص ندارد. وی تصریح کرد: مردم به پایین آوردن مقام رهبری و سپاه نه گفتند. مردم به پایین آوردن مقام سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای مسلح نه گفتند، سپاه متعلق به کل ملت ایران است.
پیام انقلاب ما همبستگی ملی و گفت‌و‌گوی بین‌المللی است
رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه مردم خواستند اعلام کنند که یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، گفت: ترانه همه مردم و صدای موسیقی وحدت‌شان یکسان بود. همه اقوام و همه مذاهب، روستایی و شهری و همه، مثل هم رای دادند و گفتند ما یک مسیر را انتخاب کرده‌ایم؛ چرا وحدت، چرا اعتدال، چرا عقلانیت؟ برای پیشرفت و اقتصاد کشورمان، مردم می‌دانند اقتصاد ما بدون وحدت و اتحاد پیشرفت نخواهد کرد. وی تصریح کرد: مردم می‌دانند اقتصاد ما بدون رقابت معقولی که رقابت بر مبنای کیفیت محصول باشد نه برمبنای قدرت سیاسی یا امنیتی و آنگاه است که اقتصاد ما پیشرفت می‌کند. رئیس‌جمهوری منتخب همچنین گفت: مردم ما خواستند بگویند هیچکس حق ندارد سلیقه خود را به دیگران تحمیل کند و همه باید تابع قانون باشیم. هیچ فرد و نهادی، فرای قانون نمی‌شناسیم و سلیقه‌ها بجای خود محترم است، اما تحمیل سلیقه معنا و مفهوم ندارد. روحانی همچنین اظهار داشت: مردم ما می‌خواهد طبق دین و فرهنگ و انقلاب‌شان باشد و مردم بهتر از همه معنای انقلاب را می‌فهمند و این مردم بودند که در انقلاب، همه در کنار هم در خیابان گفتند استقلال، آزادی و جمهوری‌اسلامی و انقلاب بجز این سه کلمه نیست. وی تصریح کرد: همه مردم ما رای دادند و هیچ شخصی حق ندارد انقلاب را به درون خیمه خود بکشاند. انقلاب، دین و اعتقادات آسمانی بر سر ما است. همه مردم ما نسبت به دین و انقلاب خود حساس هستند. دوازدهمین رئیس‌جمهوری منتخب در ادامه خاطرنشان کرد که خواستیم به دنیا بگوییم ما با احترام متقابل و منافع مشترک، با هم تعامل و همکاری می‌کنیم و خواستیم به دنیا بگوییم پیشرفت جهان بدون وحدت و هماهنگی و بدون همزیستی مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر نیست؛ خلاصه پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی بود.


در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهوری منتخب، خبرنگار ایرنا پرسید که برخی ها با اظهارنظرشان دنبال این هستند که سطح مطالبات را افزایش دهند و عده ای مدعی هستند باید برنامه های کاندیداها ، وعده هایی که دادند و برنامه هایی را که داشتند در دولت دوازدهم اجرایی شود؛ ارزیابی شما چیست؟ روحانی پاسخ داد: وعده‌هایی که من دادم و برنامه‌ای که من اعلام کردم و در اختیار مردم است را تلاش خواهم کرد که بر آن مبنا عمل کنم. البته این، به معنای این نیست که از نظرات نامزدها و گروه‌ها و احزاب دیگر استفاده نکنیم. باید همه نظرات را مرور کنیم، حتما در میان حرف‌های آنها حرف‌هایی است که باید از آنها بهره‌برداری و استفاده کنیم. رئیس‌جمهوری منتخب گفت: به هر حال، جمعی بودند و برای آینده کشور فکر کردند. ما از بقیه کاندیداها و از نظرات و فکرشان و برنامه‌ای که ارائه کردند استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه مردم و احزاب به کشور خودشان کمک کنند. به این فکر نکنیم که چه کسی انتخاب شده است. واقعا فرد را به عنوان منتخب ملت در نظر بگیریم نه به عنوان حسن روحانی؛ همه به منتخب و دولت ایران کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر، آبادتر و با نشاط تر کنیم . روحانی گفت: من از تمام احزاب و گروه‌ها و تفکرات در جامعه خواهش می‌کنم که نشاط، نه با انقلاب، نه با دین و نه با منافع کشور مخالف است. بگذاریم مردم ما با نشاط باشند. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: من جمله‌ای می‌گویم که سوء استفاده از این جمله نشود. همین طوری که در هفته آخر با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید. وی ادامه داد: ما در این هفته با مردم برای چه، رفتار خوش کردیم؟ که همه بیایند پای صندوق آرا. درست هم هست، صندوق آرا، صندوق سرنوشت است. منافع ملی است. همین مردم باید کشور را بسازند و آینده مملکت را درست کنند. همین طور با مردم رفتار و احترام بگذاریم. مردم مراقب دین و کشور و اخلاق و خانواده خودشان هستند. مردم ما مردم دلسوز هستند. مردم را باور کنیم.
مردم ونزوئلا خودشان باید تصمیم بگیرند
خبرنگار ان‌تی‌ان 24 و روزنامه کلمبیا سوال کرد: دولت شما در زمینه تجاری و اقتصادی سعی کرده است روابطش را با کشورهای آمریکای لاتین توسعه دهد. راهکارهایتان برای عملی کردن این توسعه چیست؟ با توجه به اعتراضات رو به گسترش در ونزوئلا کشوری که همسو و متحد شما است، شما به عنوان رئیس‌جمهور اعتدالگرا و میانه‌رو چه مواضعی را در قبال ونزوئلا دارید و آیا با آقای مادورا درباره بحران این کشور صحبتی داشته‌اید؟ روحانی پاسخ داد: در زمینه مسائل اقتصادی ما می‌خواهیم با همه کشورهای مختلف بر اساس منافع متقابل کار کنیم. ما با آمریکای لاتین هم کار می‌کنیم. به هر حال یک پتانسیل بسیار ارزشمندی است، مردم بسیار خوبی دارد. استعدادهای فراوانی از لحاظ اقتصادی در این منطقه وجود دارد که باید استفاده کنیم. این که در ونزوئلا یک عده‌ای موافق هستند و یک عده مخالف‌اند، همه کشورها این گونه هستند. به هر حال تصمیم‌گیر، ملت هستند . همه حرف ما در دنیا و منطقه این است که بگذارید ملت‌های منطقه خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. مردم عراق و سوریه خودشان تصمیم بگیرند. مردم ونزوئلا هم همینطور است و هرچه که خواست قاطع مردم است. به طور طبیعی اساس مردم سالاری و دمکراسی بر این مبنا است. دولت ونزوئلا هم یک دولت استثنا نخواهد بود.
آغازگر نقض برجام نخواهیم بود
حسن روحانی در پاسخ به این سوال که در جریان تبلیغات انتخاباتی برای احتمال رفع تحریم‌های فراهسته‌ای قول‌هایی دادید؛ این در حالی است که هنوز بخش مهمی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها در حوزه بانکی از زمان اجرای برجام باقی مانده است و مخاطرات جدی برای سایر توافقات اقتصادی به وجود آورده است که البته بخش عمده‌ای از این مشکلات توسط طرف آمریکایی است؛ آیا برنامه مشخصی برای وادار کردن آمریکایی‌ها برای تن دادن به مفاد برجام در حوزه تحریم‌های بانکی دارید، گفت: دو مساله است، یکی این که طرف مقابل ما به تعهد خود در برجام عمل نکند و بخواهد آن را نقض کند. البته ما هیچ وقت ناقض برجام و آغاز گر نخواهیم بود. وی ادامه داد: اگر یکی از کشورهای 1+5 بخواهد تخلف کند، حتما به این تخلف پاسخ خواهیم داد. قبلا در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم و معلوم است که چه کار می‌خواهیم انجام دهیم. رئیس‌جمهوری یادآور شد: آمریکایی‌ها در این روزهای اخیر زمانی بود که باید در واقع به تعبیر فارسی اسقاطیه می‌گویند و موقتا تحریم را لغو کنند. اگر نمی‌کردند نقض بود. قبلا هم ما گفته بودیم که اگر ویو نکنند نقض برجام خواهد بود که خوشبختانه به رغم شعارهایی که علیه برجام می‌دادند این کار را کردند. وی اضافه کرد: اما تحریم‌هایی که مربوط به هسته‌ای بوده برداشته شده است ؛ در عین حال ما مشکلات دیگری هم داریم. در مساله بانکی تنها مساله تحریم هسته‌ای نبوده است و مشکلات دیگری هم داشتیم که برای رفع آنها در حال تلاش هستیم؛ البته برخی مسائل بانکی حل و فصل شده و برخی مسایل هنوز به آن روالی که مطلوب ما است، برنگشته. ما این راه را ادامه خواهیم داد. در مورد بقیه تحریم‌ها توضیح دادم که اگر خواست ملت و دستور رهبری باشد ما آن را دنبال می‌کنیم.
راه قدرت سلاح نیست
رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سوال شبکه سی‌بی‌اس مبنی بر اینکه ترامپ اعلام کرد فروش چند 10 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان خواهد داشت آیا می‌خواهید بنیه دفاعی کشور را افزایش دهید یا تسلیحات جدید خریداری کنید؟ گفت: عربستان سعودی پیش از این هم 100 میلیاردی در دوران جنگ هشت ساله و دفاع مقدس داده بود. روحانی اضافه کرد: عربستان بیش از 97 میلیارد دلار به صدام داد و از این تجربه‌ها زیاد دارد، صد میلیارد، صدمیلیارد همیشه خرج می‌کند عربستان نتیجه آن دوره را دید، در حال حاضر هم اشکالی ندارد، صد میلیارد از مردم عربستان برای خرید تسلیحات به جیب آمریکایی‌ها می‌ریزد. وی خاطرنشان کرد: عربستان شاید فکر می‌کند سلاح باید بخرد، ما که نیاز نداریم سلاح بخریم، ما سلاح می‌سازیم قدرت ساخت آن را داریم و می‌سازیم. رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست اظهار کرد: به دولت‌های مهم و حساس منطقه خاورمیانه بگویم، دولت عربستان و مردم این کشور دوست و همسایه ما هستند، ما همیشه دوست‌شان داشتیم و داریم. امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیح را انتخاب کند. وی تصریح کرد: راه قدرت سلاح نیست. آن هم خریدن سلاح از دیگران، حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم که ما خودمان قادریم هرچه سلاح نیاز داشتیم، بسازیم هم نیست. البته بخشی از قدرت نظامی است و ما حواسمان جمع است. حجت‌اسلام حسن روحانی در ادامه نخستین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره توجه دولت دوازدهم به فرهنگ و موسیقی اظهارکرد: یکی از آثار انتخابات 96 این بود که همه با موسیقی صلح کردند.ما خیلی موسیقی‌های سطح پایین را نمی‌پسندیم، اما برخی گفتند این موسیقی‌ها هم خوب است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: موسیقی، فرهنگ، سینما، تئاتر و همه بخش‌های هنری برای مردم ایران که مردمی فرهنگ دوست هستند، فرق می‌کند. روحانی تصریح کرد: در دولت یازدهم شرایط بسیار بهتر شد و سینما‌ها فضای بهتری پیدا کرد و رغبت مردم به فیلم بیشتر شد، ساختن فیلم بهتر شد، موسیقی شرایط بهتری پیدا کرد و حتما در دولت دوازدهم همین مسیر را ادامه می‌دهیم.