تداوم ابهامات ۷۷ روزه!

پرونده قاضي پرحاشيه مختومه شد؟
تداوم ابهامات 77 روزه!
آرمان ملي: بيست و چهار خردادماه بود که غلامحسين اسماعيلي سخنگوي قوه قضائيه در خصوص قاضي منصوري متهم پرونده اکبر طبري اعلام کرد: اين فرد در روماني دستگير شده است اما به‌دليل شيوع کرونا چون هيچ‌ پروازي انجام نشده فعلا به ايران آورده نشده است. يک روز پس از اين اعلام دستگاه قضا يعني در بيست و پنج خردادماه سردار هادي شيرزاد، رئيس پليس بين‌الملل ناجا در تشريح جزئيات دستگيري «غلامرضا منصوري» اظهار داشت: بر اساس اعلام قوه قضائيه مبني بر تحت تعقيب‌بودن نامبرده، پليس بين‌الملل ناجا بلافاصله، براي فرد مذکور اعلان «قرمز» صادر و اين اعلان بين‌المللي، در اختيار ساير کشورها قرار گرفت. وي افزود: اين فرد، طي چند روز گذشته در بخارست پايتخت روماني شناسايي و پيرو مکاتبات ما با پليس محلي بخارست و اينترپل روماني، پليس اين کشور بر اساس مستندات و مدارک ارسالي، اين فرد را دستگير کرد. رئيس پليس بين‌الملل ناجا گفت: غلامرضا منصوري در حال حاضر در کشور روماني است و به‌دليل محدوديت‌هاي پروازي با توجه به شيوع کرونا، روند انتقال و استرداد نامبرده به کشور در دستور کار جدي پليس است و طي روزهاي آينده انجام مي‌شود. اگرچه طبق ويدئويي که منصوري در همين بازه زماني در فضاي مجازي منتشر و اعلام کرده بود که خواهان بازگشت به ايران است، اما اين بازگشت به نحو ديگري انجام شد چراکه سي خردادماه بود که تلويزيون روماني اعلام کرد که جسد «غلامرضا منصوري» در روماني پيدا شد. پليس روماني نيز هويت جسد پيدا شده را به نام «غلامرضا منصوري» تاييد کرد.
مرگ قاضي ايراني با خشونت


سوم تيرماه اما مقامات دادستاني بخارست، پايتخت روماني نتايج اوليه کالبد شکافي قاضي «منصوري» را اعلام کردند. در اين ارتباط، منابع محلي به‌نقل از دفتر دادستاني بخارست اعلام کردند که نتايج اوليه کالبدشکافي جسد غلامرضا منصوري، قاضي پيشين در ايران نشان‌دهنده آن است که مرگ او با «خشونت»، همراه بوده است.در اين گزارش همچنين گفته شده که روي جسد او اثر «جراحات ناشي از ضربه» وجود دارد که اين شرايط در حالت طبيعي ايجاد نمي‌شود. منابع قضائي و امنيتي روماني همچنين اعلام کرده‌اند که حادثه مرگ قاضي ايراني با «شتابزدگي» همراه بوده است.
روايت پليس بين‌الملل
يک هفته پس از اظهارنظر دادستان کل کشور، غلامحسين اسماعيلي سخنگوي دستگاه قضا در خصوص مرگ قاضي منصوري گفت: قوه قضائيه به جد پيگير ابهام‌زدايي و شفافيت حادثه‌اي است که در روماني اتفاق افتاده و لحاظ ابعاد مختلف اين موضوع براي ما اهميت دارد، هم به جهت اينکه شهروند ايراني بوده و هم به جهت پرونده داشتن، ما تقاضاي استرداد را داشتيم و اين موضوع به دست آنها رسيده بود. وي افزود: خود ما هيچ‌قضاوتي نداريم و روايت پليس بين‌الملل کشته شدن اين فرد است و مستنداتي از جمله تصوير جنازه منتسب به وي است حسب ظواهر خود فرد است ما قاضي هستيم و بر اساس ظاهر مطلبي نمي‌گوييم.يک ماه بعد در اول مردادماه بود که جسد منصوري به ايران منتقل و 10 روز بعد تحويل خانواده‌اش شد.
گزارش پزشکي قانوني: سقوط از بلندي
در گزارش پزشکي قانوني آمده است: با معاينه دقيق جسد و تصويربرداري و اقدامات پزشکي و تشخيصي صورت پذيرفته مشخص شد اولا بر اساس ظواهر، جسد متعلق به آقاي غلامرضا منصوري مي‌باشد ثانيا بررسي‌ها حاکي است که از مکان بلندي سقوط نموده است، چراکه شکستگي در سر و صورت و تنه (کتف راست و چپ و استخوان‌هاي صورت) با تصويربرداري روئيت شد. نتيجه نهايي روماني: منصوري خودکشي کرده است
پس از گمانه زني‌هاي متعدد و اعزام تيم‌هاي تحقيقاتي از ايران به روماني، اين کشور گزارش نهايي خود را در رابطه با علت مرگ قاضي منصوري اعلام کرد. بنا بر اعلام دادستاني روماني، قاضي منصوري با پرتاب خود از طبقه پنجم هتل محل اقامتش در بخارست، خودکشي کرده است. اگرچه به‌نظر مي‌رسد دادستاني روماني با اعلام نظر نهايي به نوعي پرونده قاضي فراري ايراني را مختومه کرده است اما حال نوبت مسئولان قضائي است که نظرات نهايي خود را نيز اعلام کنند چرا که همزمان با تحقيقات روماني تيمي از ايران هم براي تحقيق به اين کشور ارسال و همچنين آزمايشاتي بر روي جسد منصوري در ايران انجام شد. در نهايت مي‌توان با کنار هم گذاشتن گزارش داخلي و همچنين بين‌المللي به ابهامات موجود و تناقضاتي که از ابتدا در گزارشات خارجي بود پاسخ داد.
برادر قاضي منصوري چه گفت؟
برادر قاضي منصوري گفت: تمام اطلاعاتي که ما در مورد حاج آقا داريم اطلاعاتي است که از رسانه ملي پخش مي شود و تا الان چون پرونده نيامده بود و به دادگاه قتل که مراجعه کرديم و اعلام کردند که جنازه آمده، گفتيم که ظاهرا گزارشي هم همراه جنازه آمده است اما اعلام کردند که اين گزارش چند صفحه است و فقط مربوط به نقل و انتقال جسد بود و در مورد چگونگي کار و گزارش حادثه چيزي نفرستاده بودند. وي ادامه داد: با توجه به شخصيت آقاي منصوري که يک روحاني و فرد ولايتي بود که در روزهاي آخر مرتب از خانواده مي‌خواستند که به حرم بروند و براي ايشان دعا کنند به همين دليل روحيه خودکشي را ما صد درصد و قويا منتفي مي دانيم و احساسمان اين است که با توجه به اينکه جسد در اختيار روماني بوده آنها کم‌هزينه‌ترين راه را اعلام کردند تا اين موضوع را خودکشي جلوه دهند.