در دوران كرونا انتظار كمك داشتيم

آرمان ملي: رئيس‌جمهور خطاب به مردم ايران گفت: ممکن است اين سخن من دردناک باشد اما ما در اين هفت ماه سختي که از ويروس کرونا و تحريم داشته‌ايم، هيچ‌کس به کمک ما نيامد. آمريکا که شرورتر از اين حرف‌ها است، نيامد بگويد تا زماني که کرونا هست تحريم‌ها را بردارم، اگر يک جو عقل داشت و به تاريخ خودش مي‌انديشيد اين کار را مي‌کرد اما در اين هفت ماه تحريم‌هاي جديد را هم بر ما تحميل کرد. گزيده سخنان حسن روحاني از اين قرار است:
عده‌اي ضدانقلاب مي‌خواهند با استفاده از شرايط کرونا ميان نان و جان مردم فاصله بيندازند، نان و جان مردم جدا از هم نيست. همان جا که در نانوايي با ماسک نان مي‌خريد يعني نان و جان کنار هم هستند. ماه رمضان شد عده‌اي گفتند مي‌خواهند مراسم بگيرند؛ ما گفتيم با رعايت اصول بهداشتي مراسم‌ها مي‌تواند برگزار شود. وقتي گفتيم ويروس را بايد شکست دهيم يعني هم سلامت باشد هم کار باشد. عده‌اي ضدانقلاب هر موضوعي که مي‌شود مي‌خواهند کشور تعطيل شود؛ محرم شد، کنکور شد، آغاز سال تحصيلي مدارس شد، بازگشايي کارخانه‌ها شد آنها شروع مي‌‌کنند.
جمعه در رسانه‌هاي خارجي جنجال راه انداختند که متخصصان مي‌گويند مدارس بايد تعطيل باشد و مخالف بازگشايي مدارس هستند اما وزير آموزش‌وپرورش به‌زور مي‌خواهد مدارس را باز کند؛ نه خير همه موافق هستند. در همه مراحل و مناسک مذهبي و همچنين فعاليت فرهنگي و اقتصادي همواره اين اصل را مدنظر قرار مي‌دهيم، گفتمان ما گفتمان سلامت است، سلامت با فعاليت. گفتمان ضدانقلاب سلامت منهاي فعاليت است.
اگر ضدانقلاب دلسوز بود يک‌بار مي‌گفت آمريکا عليه ايران دارد جنايت مي‌کند و در دوران کرونا هم دارو را براي ايران تحريم کرده است. اگر شما دلسوز مردم ايران هستيد بايد بدانيد که ملت ايران تحت فشار تحريم است اما در خارج نشسته‌ايد، به کار خود مي‌رسيد و در اذهان عمومي مردم ايران تشويش مي‌کنيد. سلامت براي ما اصل است در کنار سلامت بايد همه فعاليت‌هايمان را انجام دهيم. آموزش‌وپرورش ما بايد باقي بماند مشکل ما تنها يک ويروس نيست؛ مساله سلامت است؛ سلامت جسم، روح و معنويت مردم بايد سر جايش باشد. شما بگوييد بچه‌ها امروز مدرسه نروند. ممکن است در راستاي مبارزه با کرونا قدم مثبتي باشد ولي نسبت به سلامت آنها قدم مثبتي نيست. هفت‌ماه است بچه‌ها را در خانه نگه داشته‌ايم. ماندن بچه‌ها در خانه عذاب و مشکل است. در اين هفت ماه مدرسه يک جايگاه ديگري پيدا کرده است. همه ديدند وقتي کنار خانه مدرسه نباشد چه مشکلاتي ايجاد مي‌شود. ما به‌دنبال مبارزه با انواع مشکلاتي هستيم که سلامت را تهديد مي‌کنند. وقتي اصول بهداشتي مثل رعايت فاصله‌ها، گروه‌بندي، دونوبتي شدن، الزام ماسک و شست‌وشوي دست‌ها رعايت مي‌شود مشکلي نيست.


معلمان و مديران مدارس امسال بايد هم درس بدهند و از مدرسه مراقبت کنند هم بايد مواظب سلامت بچه‌ها باشند و مهارت‌هاي آموزشي آنها را تقويت کنند. اميدوار هستيم اين اتفاقات به بهترين وجه پيش برود. حالا ممکن است خانواده‌اي نگران باشد. ما بايد نگراني آنها را حل کنيم. صداوسيما با دوربين به مدرسه بروند و نشان دهند که امور بهداشتي رعايت مي‌شود. ما نمي‌خواهيم مردم در اضطراب و استرس باشند. تعليم و تربيت فقط درس خواندن نيست، مدرسه فقط علم نيست، مهارت هم در مدرسه آموزش داده مي‌شود. مدرسه يک محيط است که آن محيط را از طريق نرم‌افزار نمي‌‌توانيم به خانه بياوريم. راه درست و صحيح انتخاب شده و با اين وضعيت بايد پيش برويم. سلامت فرزندان ما اولويت اول ماست اما سلامتي که در آن آموزش و تربيت هم باشد.
ما در مــقطعي گــفتيم کسب‌وکارها باز نشوند اما براساس آمار امروز 70 درصد کسب‌وکارها اصول بهداشتي را رعايت مي‌کنند. عده‌اي مي‌گفتند ادارات تعطيل شوند و تعطيل بمانند و کسي به اداره، کارخانه، مدرسه و ديگر مکان‌ها رفت‌وآمد نکند اما براساس آمار وزارت بهداشت در کسب‌وکارها 70 درصد، در ادارات 80 درصد و در بانک‌ها نزديک به 80 درصد اصول بهداشتي رعايت مي‌شود و ما منتظر آمار مدارس نيز خواهيم بود. ما با يک ويروس خطرناک مواجه هستيم. اين ويروس بشريت و علم را از پاي درنمي‌آورد و در نهايت ما پيروز مي‌شويم. درست است ما قدرت لايتناهي نيستيم و توانمان محدود است اما در عين حال محکوم به فنا هم نيستيم. ما ايستادگي مي‌کنيم، خداوند و اديان مي‌گويند بايد در برابر اين ويروس بايستيم. حتما يک روز اين ويروس واکسن خواهد داشت و نقل و انتقالات و گردشگري و سفر به رونق خود بازمي‌گردد.
ما در اين هفت ماه فهميديم بايد روي پاي خود بايستيم و همه امور را بايد خودمان انجام دهيم. کار بسيار عظيم و بزرگي بود. معجزه ملت ايران اين است که در سه ماه اول که بسياري از کسب‌وکارها بسته بود رشد اقتصادي منفي 7/1 داشته است. درحالي‌که در دنيا رشد اقتصادي منفي 15 و 10 هم وجود داشته است. درست است که فشار بر پرستاران و پزشکان ما زياد است اما ضدانقلاب مدام مي‌گويد کادر درمان ما خسته و ناتوان است؛ ناتواني آنها دروغ است. درست است که ما بايد فشار را از روي کادر درمان برداريم اما اينکه ضد انقلاب مي‌گويند کار کادر درمان ما تمام شده درست نيست.