ضرورت فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه سوئیس که به مناسبت یکصدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک کشورش در ایران به تهران سفر کرده بود، روز گذشته با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. گفت‌و‌گوهایی که علاوه بر روابط دوجانبه خواه ناخواه به دلیل جایگاه سوئیس به عنوان کشور حافظ منافع امریکا در ایران متوجه اقدامات امریکا علیه ایران و بطور مشخص بر موضوع فشارهای این کشور برای جلوگیری از فعالیت کانال مالی سوئیس به عنوان یکی از سازوکارهای جبران کننده تحریم‌های امریکا علی‌رغم تعهدات برجام متمرکز بود.
رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در دیدار وزیر خارجه سوئیس با بیان اینکه امریکا با خروج خود از برجام و نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل با هدف از پای درآوردن جمهوری اسلامی از 2 سال و نیم گذشته تاکنون تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، گفت: تاریخ نشان داده که مردم ایران در برابر گردن‌کشی، قلدری و زورگویی یک قدرت تسلیم نخواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی با اشاره به اینکه معیار در روابط کشورها باید مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، افزود: امریکا سالهاست که به‌دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را ظرف سه ماه از پای درآورد.
روحانی با تأکید بر اینکه ما به مقررات بین‌المللی و توافقات چندجانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که امریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیر قانونی خود را جبران کرده و به قطعنامه 2231 و برجام برگردد، راه برای او باز است.


رئیس جمهوری تأکید کرد: امروز برای امریکایی‌ها کاملاً روشن شده که اشتباه کرده‌اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید.
کشورهای آزاد جهان در برابر تروریسم امریکایی سکوت نکنند
رئیس جمهوری، تحریم و جنگ اقتصادی امریکا علیه جمهوری اسلامی، ترور یک مقام عالیرتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: انتظار ما از همه کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که امریکا در طی این سال‌ها مرتکب آن شده، سکوت نکنند.
روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر تروریسم اقتصادی امریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش مؤثر‌تر و مفید‌تر آن شد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود از سوئیس به عنوان یک کشور مهم در قاره اروپا نام برد و با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور طی سال‌های گذشته، بر توسعه روابط تهران – برن در زمینه‌های مختلف علمی، بهداشتی، کشاورزی، محیط زیستی و.. تأکید کرد.
روحانی همچنین با اشاره به شیوع ویروس عالمگیر کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، ابراز امیدواری کرد دو کشور با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه مقابله با بیماری کووید 19، همکاری‌های خود در این زمینه را توسعه دهند.
 سوئیس همچنان در کنار ایران است
«ایگناتسیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار، با اشاره به یکصدمین سالگرد تأسیس روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور، روابط ایران و سوئیس را بسیار خوب و صمیمانه خواند و بر توسعه و تعمیق این روابط در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
وزیر خارجه سوئیس با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی همه کشورها، گفت: همه کشورهای جهان باید بدانند یک نظام حقوقی قوی در دنیا برقرار است تا بتوانند با امنیت خاطر زندگی کنند به همین خاطر مهم است که بویژه کشورهای قدرتمند به مقررات و قوانین بین‌المللی به طور کامل پایبند باشند.
کاسیس، با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های امریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه‌اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد.
وزیر امورخارجه سوئیس با بیان اینکه برای رفع مشکلات همچنان در کنار ایران هستیم و برای ایفای نقش خود تلاش خواهیم کرد، گفت: در این سفر دیدارهای بسیار خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی داشتم که این ملاقات‌ها می‌تواند مبنای توسعه و تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف باشد.
ظریف: بازگشت دادوستدهای عادی اولویت جهانی است
گفت‌و‌گوی وزرای خارجه ایران و سوئیس در دو دور برگزار شد. محمد جواد ظریف و «ایگناتسیو کاسیس» پس از دیداری خصوصی در دور دوم گفت‌و‌گو که با حضور اعضای هیأت‌های دو طرف انجام شد به گفت‌و‌گو پیرامون روابط دو جانبه، مسائل بین‌المللی و همچنین موضوع کانال مالی سوئیس پرداختند.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار در توئیتی محورهای دیدارش با همتای سوئیسی خود را تشریح کرد و نوشت: «از میزبانی ایگناتسیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در صدسالگی روبط دیپلماتیکی که بر اساس احترام دوجانبه پایدار مانده است، خرسند شدم. گفت‌وگوهای عالی‌ در خصوص مسائل دوجانبه‌، منطقه‌ای و جهانی داشتیم. در حالی که قدردان تلاش‌های سوئیس برای سبک کردن خرابکاری‌های امریکا هستیم، بازگشت دادوستدهای عادی اولویت جهانی است.»
کاسیس هم پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش با انتشار ویدیویی از استقبال ظریف در این دیدار در توئیتر نوشت: صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر از موضوعات بحث ثمربخشم با همتایم ظریف بود. خوشحالم که توانستیم باهم کانال بشردوستانه سوئیس را برای تأمین مواد غذایی و دارویی مردم ایران فراهم کنیم.
گرامیداشت صدسالگی روابط ایران و سوئیس در باغ نگارستان
این دیپلمات ارشد سوئیسی که از روز شنبه در ایران حضور داشت در روز اول به اصفهان سفر کرد و از برخی از مناطق تاریخی این شهر بازدید کرد. او روز یکشنبه با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار داشت. کاسیس همچنین عصر روز یکشنبه در سخنرانی که در مراسم یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک برن و تهران و در افتتاح نمایشگاهی به همین مناسبت در باغ نگارستان تهران انجام داد، با بیان اینکه دوستی میان ایران و سوئیس گنجینه‌ای از تصاویری دلکش طی یکصد سال پدید آورده‌ است، گفت: «هدف ما همیشه این بوده که منافع هر دو طرف را تقویت کنیم. ایران و سوئیس با هم تفاوت دارند و این خوب است. دیپلماسی در جست‌وجوی یکنواختی و همسانی نیست، بلکه به تفاوت‌ها علاقه دارد و مشتاق است تا آنها را دربربگیرد. دیپلماسی به دو کشور ما اجازه داده تا نزدیک‌تر شویم و طی صد سال گذشته، همراه هم پیشرفت کنیم.»
او با اشاره به اینکه مساعی جمیله فراهم آمده از سوی سوئیس، که نیازمند اعتماد بسیار از سوی همه طرف‌هاست، نقشی مهم و کلیدی در تبادلات ما دارد، افزود: ایران به سوئیس اعتماد می‌کند تا از منافع این کشور در مصر، عربستان سعودی و کانادا حفاظت کند و به سوئیس اجازه می‌دهد حافظ منافع ایالات متحده و عربستان سعودی باشد. طی ۴۰ سال، ما خدمات کنسولی را حفظ کرده و پیام‌ها را به سرعت و به طور قابل اعتماد منتقل نموده‌ایم. مایلم سپاس صمیمانه خود را به خاطر اعتمادتان به سوئیس ابراز نمایم.