ترس و فرار از زلزله در گلستان 34 مصدوم داشت


گروه حوادث/ زمین لرزه 1/5ریشتری بامداد دوشنبه در رامیان گلستان 34مصدوم بر جا گذاشت.
بر اساس اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه ساعت ۲ و ۴ دقیقه بامداد دوشنبه ۱۷شهریور در عمق ۹ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. مرکز این زمین لرزه در ۳ کیلومتری رامیان، ۹ کیلومتری آزادشهر و ۱۰ کیلومتری خان ببین در گلستان بوده است. سیدرضا قادری مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در رامیان، عوامل امدادی هلال احمر، اورژانس و مدیریت بحران شهرستان‌ها به مناطق زلزله زده اعزام شدند. بر اساس گزارش‌ها، چند مورد ترک خوردگی خانه را در پی این زمین لرزه در روستای «قورچای» رامیان داشتیم. همچنین در این روستا تنها چند مورد مصدومیت بر اثر ترس هنگام فرار از زلزله گزارش شده است. قادری گفت: در محور آزادشهر به شاهرود نیز در محدوده معدن زمستان یورت ریزش کوه را داشتیم که مسیر با کمک عوامل راهداری بازگشایی شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان اظهار کرد: پس از وقوع زلزله بر اثر ترس و در هنگام فرار، ۳۴ نفر مصدوم شدند. محمدجواد مقسمی با اعلام این خبر گفت: ۱۷ مصدوم به‌صورت سرپایی درمان و ۱۷مصدوم به بیمارستان انتقال یافتند. وی افزود: در حال حاضر فقط یک مصدوم در بیمارستان شهید مطهری گنبد کاووس بستری است. در پی این زمین لرزه مصدوم بدحال یا فوتی نداشتیم. اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور دراین باره گفت: دقایقی پس از زلزله 5.1 ریشتری سازمان مدیریت بحران کشور دستگاه‌های امداد و خدماتی را به حالت آماده‌باش درآورد و چندین تیم ارزیاب نیز به محل اعزام شد که طبق بررسی‌های میدانی انجام شده در شهرستان رامیان و روستاها و مناطق زلزله زده، زمین لرزه سبب ایجاد ترک در برخی واحدهای مسکونی که غالباً کاهگلی بودند، شده است.


نجار با بیان اینکه خوشبختانه این زلزله مورد فوتی نداشته است، افزود: پس از برآورد دقیق از میزان خسارات اقدامات لازم برای جبران خسارات زلزله زدگان انجام خواهد شد. تیم‌های امدادی در محل حضور داشته و دستگاه‌های مختلف اعم از امداد و خدماتی نیز در آماده باش کامل هستند.