به زودی؛ رونمایی از 85 پروژه شهری برای حاشیه مشهد

شهردار مشهد از تصویب طرح تفصیلی مرتبط با شهرک های شهیدان رجایی و باهنر در کمیسیون ماده پنج خبرداد و گفت: در مجموع برای سامان دهی مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر به ویژه شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر 85 پروژه بزرگ و کوچک تعریف کرده ایم که به زودی از آن ها رونمایی و به مرور این پروژه ها را با همکاری دیگر دستگاه ها اجرایی خواهیم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلایی بامداد دیروز و در دومین نشست مردمی با ساکنان شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، شهردار منطقه 6 و جمعی از مدیران شهری در مسجد و حسینیه شهید بسکابادی برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه گذشته مقرر شده روی 10 اولویت مرتبط با شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر تمرکز و برنامه ریزی شود. وی با بیان این که یکی از مشکلات موجود در مسیر سامان دهی این دو شهرک، نبود طرح تفصیلی است، افزود: برای رفع این مشکل طرح تفصیلی شهرک شهید رجایی و شهید باهنر را به صورت بخشی از جنوب بولوار حر، شرق مهریز تا پایان محدوده شهری آماده و برای تصویب در کمیسیون ماده پنج مطرح کردیم که خوشبختانه در این کمیسیون نیز به تصویب رسید. شهردار مشهد تصریح کرد: با توجه به این موضوع اکنون برای بازگشایی معابر و ارائه خدمات پایه در شهرک های شهید باهنر و شهید رجایی مشکلی نداریم. کلایی در خصوص اجرای بازوی چهارم نیز گفت: پوسته طرح پروژه بازوی چهارم نیز به تصویب رسیده و به این ترتیب از تقاطع غیر همسطح مصلی یک مسیر از میان اراضی شهرک شیرین با گذر از زیر ریل راه آهن و انتهای محدوده شهری ایجاد و به بولوار حر متصل خواهد شد. وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه ضمن کاهش ترافیک این محدوده، وضعیت نامناسب زیرگذر سامان دهی و دیوارهای اراضی آستان قدس نیز برداشته خواهد شد که به لحاظ اجتماعی و افزایش امنیت تاثیر گذار خواهد بود.
توافق با آستان قدس برای احداث بوستان 70 هکتاری
شهردار مشهد همچنین به توافق با آستان قدس رضوی برای احداث بوستان 70 هکتاری در محدوده شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با مساعدت های تولیت محترم آستان قدس رضوی قرار شد تا اراضی مورد نیاز برای احداث این بوستان بزرگ در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد. کلایی تصریح کرد: بوستان 70 هکتاری بزرگ ترین بوستان و هم اندازه بوستان ملت است که به عنوان پارک محصولات ارگانیک کشاورزی ایجاد خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید. وی افزود: برای طراحی این بوستان 70 هکتاری ضمن انجام مطالعات توسط مشاور با دانشگاه فردوسی مشهد نیز همکاری خواهیم داشت.
2 دستگاه حفار دیگر برای حفر تونل خط 4 به مشهد می آید


شهردار مشهد همچنین در خصوص اتصال خط مترو به شهرک شهید رجایی و باهنر نیز اظهارکرد: برای اجرای خط چهار قطار شهری و اتصال آن به این دو شهرک به دلیل نبود زمین محل ایجاد شفت و پایانه در این محدوده نامشخص بود، با توجه به این که طبق برنامه ریزی ها تصمیم داریم تا مانند دیگر خطوط حفاری تونل خط چهار را نیز از دو جهت اجرایی کنیم، به دنبال زمین برای ایجاد شفت ورودی و پایانه شرق بودیم که خوشبختانه زمین مورد نیاز تامین و شفت ورودی دستگاه حفار و پایانه مشترک خط چهار، اتوبوس، تاکسی و... در شهرک باهنر احداث خواهد شد.  وی با اشاره به این که شفت ورودی دستگاه حفار تونل خط چهار 6 ماه دیگر در این منطقه اجرا می شود، افزود: دو دستگاه حفار در مشهد فعال است که با توافقات انجام شده با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) قرار شد دو دستگاه حفار دیگر نیز برای حفر تونل خط چهار قطار شهری در دو جبهه به مشهد آورده شود که این اتفاق مهمی است. شهردار مشهد یادآور شد: یکی دیگر از موارد مطرح شده در نشست قبل، تعیین تکلیف احداث بوستان در منطقه معقول و مهریز بود که قرار است با توافق آستان قدس زمین پنج هکتاری واقع در این محل تبدیل به فضای سبز شود که خوشبختانه توافق انجام شده و پس از ابلاغ طرح تفصیلی شهرک های شهید رجایی و باهنر از سوی کمیسیون ماده پنج، زمین مذکور به شهرداری مشهد تحویل داده خواهد شد. کلایی در خصوص تعریض خیابان پورسینا نیز گفت: در کنار طرح تعریض پورسینا برای کاهش بار ترافیکی این محل به دنبال ایجاد مسیر موازی در کنار پورسینا نیز هستیم که اگر این پروژه اجرایی شود، مشکلات ترافیکی بازه شیخ و پورسینا هم حل خواهد شد.
همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورا، فیضی رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این نشست گفت: شوراهای اجتماعی محلات، در قالب طرح محله‌ما و از طریق نظرسنجی مردمی اولویت‌ها را احصا و پروژه‌های مختلفی را تعریف می‌کنند که برهمین اساس هم اکنون 450 پروژه در دست شناسایی یا در فاز اجرایی است.
رمارم نایب رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این نشست گفت: ۱۰ طرح و پروژه به منظور توسعه و بهبود وضعیت شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر تعریف شده که امیدواریم با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی بتوانیم گام‌های تاثیرگذاری برای توسعه و آبادانی این محلات برداریم.