روحانی: روابط ایران و ترکیه برای غلبه بر توطئه‌ها تقویت می‌شود

برگزاری نشست مجازی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه روحانی: روابط ایران و ترکیه برای غلبه بر توطئه‌ها تقویت می‌شود ایرنا: ششمین اجلاس شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه روز گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به‌صورت مجازی برگزار شد. حسن روحانی در این نشست گفت: «روابط دو کشور دوست ایران و ترکیه در طول تاریخ بر پایه‌های بسیار مستحکمی بنیان‌گذاری شده و وقوع حوادث تلخ و ناگوار هم هرگز نتوانسته گزندی به روابط دو کشور برادر و دوست وارد کند و روابط دو کشور برمبنای حسن هم‌جواری و ارزش‌های مشترک فرهنگی و احترام متقابل و همچنین توجه به منافع مشترک دو کشور و ثبات، امنیت و صلح در منطقه بوده است. مرزهای دو کشور خوشبختانه همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و دو دولت به‌ویژه در هفت سال گذشته تلاش دو دولت برمبنای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است». او با بیان اینکه هر دو کشور در یک منطقه بسیار حساس خاورمیانه قرار گرفته‌ایم، افزود: «دو کشور دو قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی نسبت به دو کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد. راهی جز تقویت روابط دوستانه دو کشور برای غلبه بر این توطئه‌ها وجود ندارد. من بسیار امیدوارم که نشست مشترک ما و توافقاتی که خواهیم کرد، برای روابط دوجانبه مثمرثمر و سازنده باشد». همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست گفت: «اراده ترکیه بر توسعه روابط همه‌جانبه با ایران بوده و آنکارا اصرار دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند». رجب طیب اردوغان با محکوم‌کردن تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا و اظهار تأسف از اینکه این تحریم‌ها به روابط تجاری و اقتصادی دو کشور لطمه و ضربه زده است، افزود: «امیدواریم با تشکیل مداوم و مرتب کمیسیون مشترک همکاری‌ دو کشور و تماس‌ها و رفت‌وآمد میان مقامات دو کشور این موضوع سرعت و وسعت پیدا کند». او با بیان اینکه باید نسبت به اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک با جدیت بیشتری عمل کنیم، گفت: «ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاب می‌کند حجم روابط از این سطح بسیار بهتر شود و در همین راستا ترکیه همواره آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل‌ونقل و گردشگری است و همکاری‌های نزدیک گمرکی نیز از جمله اهداف روابط ایران و ترکیه است». رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به توافق برخی کشورهای منطقه با رژیم اشغالگر قدس، عنوان کرد: «این توافقات یک خیانت آشکار به جهان اسلام است و قطعا خلاف مصالح ملت‌های مسلمان است و همه باید به آرمان فلسطین وفادار بمانیم». اردوغان همچنین با تأکید بر همکاری‌های سه‌جانبه تهران- مسکو- آنکارا در قالب روند آستانه و همکاری برای مقابله با تروریسم در منطقه و ایجاد صلح و ثبات در سوریه، گفت: «ترکیه آمادگی دارد با تسریع در توافقات، همکاری‌های خود با ایران را در مبارزه با تروریسم و همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه درخصوص کشور سوریه گسترش دهد».
بیانیه مشترک ایران و ترکیه
در پایان این نشست دو کشور بیانیه مشترکی در 19 بند منتشر کردند که در آن، تداوم و گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران و آنکارا در راستای تأمین منافع مشترک مورد تأکید قرار گرفته است. در این بیانه دو طرف رایزنی و همکاری نزدیک در مقابله با ویروس کرونا (کووید19)، با هدف حصول اطمینان درباره آمادگی در تأمین نیاز شهروندان خود به خدمات، دارو و لوازم پزشکی لازم برای پیشگیری از همه‌گیری کرونا را مورد تأکید قرار دادند.
در ادامه این بیانیه آمده است: «با عنایت به اینکه پ.ک.ک/ پژاک و تمامی سازمان‌های تروریستی و باندهای تبهکاری در منطقه به منزله تهدیدات مشترک علیه امنیت ایران و ترکیه به شمار می‌روند، دو طرف بر ضرورت استفاده کامل هر دو کشور از سازوکارهای همکاری موجود، علیه فعالیت‌های عناصر پ.ک.ک یا پژاک و سایر سازمان‌های تروریستی و باندهای تبهکار در امتداد مرزهای مشترک و همچنین انجام اقدامات هماهنگی برای یک همکاری نتیجه‌محور، شامل عملیات مشترک در مقابله با تروریسم و جرائم سازمان‌یافته، تأکید کردند». همچنین در این بیانیه ضمن مهم دانستن گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی، موافقت کردند که اصول به رسمیت شناخته‌شده جهان‌شمول، به‌ویژه احترام کامل به حقوق بین‌الملل و حل‌وفصل صلح‌آمیز اختلافات و عدم توسل به زور یا تهدید استفاده از زور، می‌بایست پیوسته حاکم بر روابط بین‌الملل باشد. در پایان این بیانیه نیز دو طرف حمایت قاطع خود را از راه‌حل جامع، عادلانه و بادوام مناقشه بین اسرائیل و فلسطین مورد تأیید قرار داده و در این چارچوب بر نیاز به تأسیس یک دولت فلسطینی حاکم و مستقل به مرکزیت قدس، تأکید و حمایت خود را از فلسطین در مقابل تلاش‌های کشورهای ثالث به‌منظور تضعیف مسئله فلسطین ابراز کردند.