خرید به شرط چاقو؟

خرید به شرط چاقو؟ ‌استقلال و پرسپولیس، دو باشگاه بزرگ پایتخت، بعد از پایان رقابت‌های فصل گذشته که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا حسابی هم طولانی شد، خیلی زود دست به کار شده و با ورود به بازار نقل‌و‌انتقالات بازیکنان مدنظرشان را گرفته یا در حال رایزنی برای جذب آنها هستند. دراین بین، پرسپولیسی‌ها بسیار پرکارتر ظاهر شده و تا به الان تقریبا دو برابر استقلالی‌ها بازیکن خریده‌اند. البته خریدهای تازه چندان هم بی‌حرف‌و‌حدیث نیستند و با توجه به وضعیت حاکم بر این دو باشگاه، مشخص نیست امکان استفاده از این بازیکنان برای دو تیم مطرح ایرانی وجود دارد یا خیر. آیا این دو باشگاه جنسی را که خریده‌اند، می‌توانند استفاده کنند؟
‌وضعیت پیچیده استقلال
برای شروع بحث باید به داستان باشگاه استقلال خیلی جدی‌تر ورود کرد؛ این تیم بعد از اخراج فرهاد مجیدی، هنوز سرمربی ندارد! آنها می‌خواستند با بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی بمب اتمی را در بازار نقل و انتقالات منفجر کنند ولی قانون منع ورود خارجی‌های جدید به لیگ برتر، تا به الان دست و پایشان را بسته است. این تیم فعلا با مجید نامجومطلق، دستیار فرهاد مجیدی، به کار ادامه می‌دهد تا وضعیتشان برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا چندان آشفته نشود. حالا با همین مقدمه چند خطی باید به این سؤال مهم پاسخ داده شود که باشگاه استقلال براساس فهرست کدام مربی بازیکن می‌خرد؟ فرهاد مجیدی دو، سه روز پیش در گفت‌وگویی جنجالی عنوان کرد باشگاه به فهرستی که او ارائه داده بود توجهی نکرده و مدیران با «دلالی» در پی آوردن بازیکنان مدنظر خودشان هستند! درست و نادرست‌بودن این حرف پای فرهاد مجیدی ولی فعلا مورد مشخص اینکه استقلال، بدون سرمربی وارد بازار شده تا آنهایی را که می‌خواهد گلچین کند.‌ در این بین تنها ابهام بزرگ، خرید براساس فهرست فرد نامشخص نیست، چون این باشگاه سراغ بازیکنانی رفته که هنوز به‌صورت قطعی نمی‌داند می‌تواند آنها را در اختیار داشته باشد یا نه! شاید عجیب باشد که برخلاف پرسپولیس که با هر شش بازیکن تازه‌اش به توافق رسیده و عکسی به یادگار هم گرفته شده، استقلال فقط عکس عقد قراراداد اولیه با رشید مظاهری، دروازه‌بان ملی‌پوش تراکتور را منتشر کرده است. این موضوع در حالی رخ داده که آنها با سعید واسعی از پیکان و محمدحسین مرادمند از شهرخودرو هم به توافق رسیده‌اند. توافق با هر سه بازیکن تاکنون مسئله‌ساز شده است؛ تراکتوری‌ها می‌گویند رشید مظاهری یک سال دیگر با این باشگاه قرارداد داشته و سر خود آن را فسخ کرده و به استقلال رفته است. معنی‌اش می‌شود اینکه اگر کمیته حقیقت‌یاب به این نتیجه برسد که حق با تراکتوری‌هاست، پس رشید دست‌کم باید بین چهار تا شش ماه محروم شود! این خبر بدی برای استقلالی است که امید زیادی دارد در شروع لیگ برتر، دروازه‌بان شش‌دانگی در ترکیب داشته باشد. خلاصه این قسمت می‌شود اینکه استقلال با دروازه‌بانی به توافق رسیده که مطمئن نیست بتواند از او درون چارچوب دروازه‌اش استفاده کند. ‌شرایط برای سعید واسعی هم پیچیده است؛ بازیکن خوش‌استیل پیکان مورد توجه باشگاه پرسپولیس هم بود ولی حالا به نظر می‌رسد با استقلالی‌ها به توافق رسیده است. در این بین مسئولان باشگاه پیکان گفته‌اند او باید 2.5 میلیارد تومان بدهد تا از این تیم جدا شود. این رقم، به‌علاوه رقمی که استقلالی‌ها باید برای راضی‌نگه‌داشتن واسعی به او بپردازند، می‌تواند جنجال تازه‌ای به بار بیاورد. ‌محمدحسین مرادمند هم سومین بازیکنی است که زمزمه حضورش در استقلال به گوش می‌رسد؛ عکس‌هایی از او در کنار احمد سعادتمند منتشر شده که به نظر می‌رسد توافق با او حاصل شده و همه‌چیز نهایی است ولی حضور یک‌باره‌اش در باشگاه پرسپولیس، این شایعه را به وجود آورد که او می‌خواهد از استقلال راهی دیگر تیم پایتخت شود و با سرخ‌ها قرارداد ببندد؛ موضوعی که اگرچه تکذیب شد ولی موجب رنجش هواداران آبی پایتخت شده است.
تا به اینجا، هرچه درباره خریدهای تازه یا توافقات تازه باشگاه استقلال شنیده شده را باید کنار گذاشت، چون مشکل اصلی آنها جدی‌تر از چیزی است که آیا بازیکنان تازه می‌توانند به میدان بروند یا خیر! واقعیت این است که فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای خبر داده که پنجره نقل‌و‌انتقالاتی باشگاه استقلال بسته است و آنها تا زمانی که پول وینفرد شفر، سرمربی آلمانی و اسبق خودشان را نپردازند، نمی‌توانند هیچ خریدی داشته باشند! پس استقلال تا زمانی که رضایت شفر را به دست نیاورد، آب در هاون می‌کوبد! مسئولان باشگاه با علم به چنین موضوعی وارد بازار شده‌اند که خودش می‌تواند سرآغاز فلسفه‌ای نو بر شاهکار مدیریت فوتبال ایران باشد.


پرسپولیس – برانکو؛ عشق و نفرت
همان‌طور‌که ابتدای مطلب عنوان شد، وضعیت باشگاه پرسپولیس در خریدن بازیکنان جدید، دست‌کم از لحاظ کمیت، بهتر از استقلال است؛ آنها بعد از جدایی علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، علی علیپور و کریستین اوساگونا هفت بازیکن خریده‌اند تا جای خالی آنها را پر کنند و در دو پستی را هم که در آنها با مشکل کمبود بازیکن مواجه بودند، ترمیم کنند. حامد لک، سعید آقایی، میلاد سرلک، علی شجاعی، احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر و آرمان رمضانی بازیکنان تازه‌ای هستند که سرخ‌های تهرانی آنها را به خدمت گرفته‌اند. فارغ از پاسخ به این پرسش که آیا بازیکنان جدید می‌توانند جای ستاره‌های جداشده را پر کنند (منهای اوساگونا که بازیکنی بسیار معمولی نشان داد) این سؤال مطرح می‌شود که آیا پرسپولیس هم می‌تواند از این بازیکنان در لیگ برتر استفاده کند؟ داستان پرسپولیس هم کمی شبیه به ماجرای استقلال است با این تفاوت که آنها دو روز فرصت دارند مانع از بسته‌شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی‌شان شوند. این امر هم ارتباط مستقیم با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس دارد که با کسب سه عنوان قهرمانی پیاپی و ساختن تیمی رؤیایی، جایگاه رفیعی نزد هواداران این باشگاه دارد. برانکو مدت‌هاست به دنبال طلبش از باشگاه پرسپولیس است و با توجه به محکومیت اولیه این باشگاه در پرداخت هزینه‌های برانکو و درخواست تجدید‌نظر، حالا وضعیت به‌گونه‌ای رقم خورده که اگر تا دو روز دیگر با این مربی کروات توافق نشود، آن‌وقت پرسپولیس هم به احتمال فراوان از بازیکنان جدیدی که خریده نمی‌تواند بهره ببرد، مگر اینکه در ثبت قرارداد آنها، آن‌طور‌که مسئولان سازمان لیگ می‌گویند، عجله کنند و در 24 ساعت قرارداد تمامی بازیکنان جدید را ثبت رسمی کنند؛ کاری پراسترس و زمان‌بر که در آستانه ازسرگیری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند چالش تازه‌ای برای شاگردان یحیی گل‌محمدی به وجود بیاورد.