صلابت رئیس جمهور

آفتاب یزد – گروه سیاسی: نخستین دیدار چهره به چهره رئیس دولت دوازدهم با اصحاب رسانه روز گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد. حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم ایران در اولین نشست خبری خود همان روحانی پیکارهای انتخاباتی بود و اظهاراتش نشان از آن داشت که دیگر از پوسته مصلحت اندیشی خارج شده است و بنای آن را ندارد که صراحت و صداقت را فدای مصلحت کند. روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ایران در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه بی پروا و صریح سخن گفت و مشخص بود که از جلب نظر مثبت 24 میلیون نفر ازجمعیت ایران به خودش می بالد و دلش گرم است. او در این باره در آغازین دقایق شروع این کنفرانس خبری گفت که اگر رای های 4 میلیون نفری هم که در صفوف رای گیری در واپسین دقایق مانده به پایان انتخابات اخذ می شد، قطعا مجموع آراء او از این میزان هم فزونی می یافت. او همچنین با بیان این‌که «هیچ گروه، جناح،‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست» اظهار داشت: مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی 2.5 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران، بهترین بخش این انتخابات بود.» و در ادامه هم خطاب به برخی جناح‌های کشور گفت: «مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل به اتحاد، تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به جای خود و هر کس به کار خود مشغول باشد.مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند. مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی با معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد.» و در پایان اظهاراتش هم با بیان این‌که «انتخابات ما یک پیام داشت» یادآور شد: «مردم ما خواستند بگویند ای همه مسئولین، مردم را باور کنید. مردم یعنی دموکراسی. اقوام را باور کنید، مرزنشینان را باور کنید. رای مرزنشینان، روستانشینان و حاشیه‌نشینان کلان شهرها را ببینیم که با آن‌که در فشار و زحمت هستند،‌ اما برای آینده و سرنوشت خود پای صندوق‌های رای آمدند.» پس از این اظهارات، نوبت پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی بود که بیشتر حول محور سفر اخیر ترامپ به عربستان و تاثیر آن بر منطقه و ایران ، وضعیت اقتصادی مردم در دولت دوازدهم، شرایط دنیای موسیقی و سینما در 4 سال آینده و همچنین وعده جوان سازی کابینه دوازدهم بود.
متن ذیل گزیده هایی از اظهارات حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم است که در
ادامه می خوانید:
در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول


نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریب‌کاران مهم‌ترین بخش آن بود و به کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه اش به سال ۱۹۹۰ می‌رسد علیه دین مردم است. (در رابطه با امضای سند2030) نه ما هیچ کشوری این سند را امضا نکرده و این سند به منزله اقدام عمل و توصیه است و دولت یازدهم به صراحت نوشته است که آن مواردی را که با قانون و دین و اخلاق ما سازگار نیست نمی‌پذیریم مردم ما متدین هستند و به دین و فرهنگ خود حساس هستند برای همین هم این دروغ‌ها کارگر نیفتاد .
مردم به تخریب و سخنان غیردقیق نه گفتند و به وحدت و اتحاد و تعادل و تعامل و علانیت آری گفتند.= مردم ما به کسانی که می‌خواستند مقام رهبری را مصادره کنند نه گفتند، به کسانی که می‌خواستند سپاه را مال خود کنند نه گفتند، سپاه و بسیج تعلق به کل ملت ایران دارد، مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدتشان یکسان بود، همه اقوام مذاهب و روستایی و شهری مثل هم رای دادند.
= مردم می‌دانند اقتصاد بدون وحدت پیشرفت نخواهد کرد. بدون رقابت معقول اقتصادی بر مبنای کیفیت محصول امکان‌پذیر نیست، سرمایه‌گذاری اقتصادی مبنای قدرت سیاسی و امنیتی است. مردم ما به برنامه رای دادند. سرمایه‌گذاری در سایه امنیت و آرامش امکان‌پذیر است، تعامل سازنده با جهان بر پایه احساس امنیت امکان‌پذیر است.
= مردم ما خواستند بگویند نمی‌توانید یک سلیقه را تحمیل کنید، همه باید تابع قانون باشند و فرای قانون نمی‌شناسیم. همه سلیقه‌ها محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهومی ندارد.
***
مبارزه با تروریسم با جلسه و دادن پول به ابرقدرت‌ها حل نمی‌شود
= (دررابطه با نشست سران کشورهای عربی با ترامپ و اینکه در این جلسه گفته شد ایران باید دست از حمایت از تروریست‌ها و جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان بردارد) اجتماع در عربستان به اعتقاد من اجتماع نمایشی بود که هیچ ارزش عملی نداشت. از این نمایش‌ها عربستان قبلا درست کرده بود. مبارزه با تروریسم با جلسه و دادن پول ملتی به یک ابرقدرت حل نمی شود. کسی که در این منطقه توانسته در برابر تروریسم بایستد ملت عراق، سوریه و لبنان بوده است. ملت ایران از طریق دیپلمات‌هایش و مستشاران نظامی‌اش به این دولت بزرگ کمک کرده و خواهد کرد.
***
چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران
امنیت مستقر می‌شود؟
= چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران امنیت مستقر خواهد شد؟ ایرانی‌ها و روسیه‌ای‌ها در کنار سوری‌ها و عراقی‌ها با تروریسم جنگیدند.
چه کسانی به تروریست‌ها پول داده و می‌دهند؟ کسانی که به تروریست‌ها پول داده‌اند نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریست‌ها را کنند. دولت آمریکا هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده اما مردم آمریکا مخالف تروریست‌ها هستند.
***
فقر مطلق را در پایان این دولت از بین می‌بریم
= هدف ما این است که فقر مطلق را در پایان این دولت از بین ببریم و بر این مبنا تلاش خواهیم کرد. هرچه گفتیم برمبنای برنامه‌ریزی بوده است. خودم را متعهد به تمام برنامه‌ها می‌دانم و برای اجرای آن تلاش خواهم کرد. در این راستا از رقبای خود در انتخابات هم کمک می‌خواهم.
***
رکود از همه بخش‌های ما رفته است
= (در پاسخ به این سوال که دولت برای خروج از رکود چه برنامه‌هایی دارد) در یکی از مصاحبه‌ها نیز در هنگام تبلیغات گفتم، واژه رکود به کار بردنش دقیق نیست وقتی ما دو فصل رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم بعداز چشم انداز که مربوط به سال ۸۴ بود ما برای اولین بار به همان رشدی رسیدیم که چشم‌انداز می‌گوید یعنی ۸ درصد پس رکود معنی ندارد. رکود از همه بخش‌های ما رفته است به غیر از مسکن که باید خارج شد. برای رکود در کتاب برنامه دولت دوازدهم هم نوشته‌ام توسعه نیازمند یک برنامه حمایتی است اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور بزرگتر شود، سرمایه گذاری، روابط بین‌المللی، درآمدهای نفتی برنامه‌هایی است که باید ادامه پیدا کند. در سال ۹۳ برای اولین بار رکود شکست و توانستیم به سوی رشد اقتصادی حرکت کنیم.
= آنهایی که در عربستان جمع شده‌اند به این نتیجه رسیدند که باید با اعتدال رفتار کنند و راهی به جز اعتدال وجود ندارد لذا دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ و پول دادن به گروه‌های تروریستی پایان رسیده است و نشان داده شده است که چگونه تروریسم قدم به قدم به اضمحلال رسیده است و امروز همه متوجه شدند که باید با تروریسم مبارزه کنند.
****
در عربستان مردم تاکنون صندوق رای را هم ندیده‌اند
= مردم عربستان دوست ما هستند و همیشه آنها را دوست داشته و داریم. امیدواریم دولت عربستان راه صحیح را انتخاب کند. راه قدرت سلاح نیست آن هم خرید از دیگران. حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست. اساس قدرت، قدرت ملی است و این قدرت با انتخابات و با حضور مردم در پای صندوق درست می‌شود. ترامپ زمانی به منطقه‌ آمد که حضور ۴۵میلیونی مردم را در پای صندوق دید و به کشوری رفت که معنای انتخابات برای آنها مفهوم نیست و تاکنون صندوق رای را ندیده‌اند. امیدوارم روزی حاکمان این کشور اجازه دهند حاکمانشان موروثی نباشند و توسط مردم انتخاب شوند.
= (در رابطه با اینکه وزیرخارجه آمریکا گفته امیدوار است در دولت آتی برنامه موشکی جمع‌آوری شود) قرار ما نیست که دنبال رویاهای آنها باشیم. مردم ایران برای دفاع خودشان و برای تسلیحات خودشان نه از کسی خواهند ترسید و نه از کسی اجازه خواهند گرفت. ملت تصمیم گرفته همیشه قدرتمند باشد. سلاح ما برای صلح است. موشک ما برای صلح است.
= (در رابطه با تغییر کابینه در دولت) ما نیاز به نیروی جوان داریم برای اداره کشور در دولت یازدهم در شرایطی مانند تحریم، خزانه خالی، رشد اقتصادی منفی و انبارهای خالی وجود داشت. برای اداره کشور نیاز به تجربه داشتیم من از وزرا خواهش کردم که باشند آن‌ها می‌گفتند که شرایط را ندارند اما ما اصرار کردیم که کشور به شما نیاز دارد. بله شرایط سنی باید تغییر پیدا کند به سازمان استخدامی کشور دستور دادم که از جوانان نخبه به عنوان مشاوران وزرا استخدام کنند. من دیروز در هیات دولت هم دو توصیه کردم به وزرا که یکی بکار گرفتن جوانان و بانوان بود. امیدوارم بتوانیم پر شتاب گام برداریم.
***
همانطور که هفته آخر انتخابات با مردم رفتار کردید،در این چهار سال رفتار کنید
= من خواهش می‌کنم از همه گروه‌ها و تفکرها والله بالله نشاط نه با دین نه با منافع ملی منافات ندارد. من جمله‌ای می‌گویم و امیدوارم از این جمله سوء استفاده نشود. همان جوری که هفته آخر با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید. ما در این هفته با مردم برای چه رفتار خوش کردیم؟ برای اینکه بیایند پای صندوق‌آرا. همین مردم باید کشور را بسازند. همین‌جور با مردم احترام کنیم. مردم مراقب دین و کشور و اخلاق و خانواده خود هستند. اینها دلسوز هستند. باور کنیم این مردم را.
= خیلی حرف‌ها را در این ۴ سال بیان نکردم و بیان نمی‌کنم و آن به دلیل برقراری آرامش جامعه به خاطر دین و ملت و مردم است و به‌زودی لایحه‌هایی در زمینه شفافیت به مجلس ارائه خواهیم داد.
***
با سیاست‌های آمریکا مشکل داریم
= با ملت آمریکا دشمن نیستیم بلکه با سیاست‌های آمریکا مشکل داریم و امیدواریم آمریکا دست از خشونت علیه ملت‌ها بردارد.
= (در پاسخ به این سوال که آیا قصد شکایت از نامزدهایی که در مناظرات به او تهمت زدند را دارد) یک سری از حرف‌ها در مناظرات گفته می‌شود که ناصحیح است اما ما قضاوت را به مردم می‌سپاریم. بهترین قاضی بعد از خدا وجدان عمومی است قوه قضاییه نوبت سوم است. خدا به وقت جواب آنها را داد و مردم نیز با حضور در پای صندوق‌های رای پاسخ اهانت آنها را دادند.
= یکی از آثار این انتخابات صلح با موسیقی بود منتهی عده‌ای موسیقی سطح پایین آن را دوست دارند اما ما اینگونه نیستیم. موسیقی، فرهنگ و تئاتر بخش‌هایی هستند که متعلق به مردم ایران است.
= حتما دولت یازدهم حمایت ویژه‌ای از اصحاب فرهنگ خواهد کرد. قطعا فضا بهتر خواهد شد همانطور که در دولت یازدهم ما فضای بازتری برای ادامه راه هنرمندان ایجاد کردیم قطعا به آن ادامه خواهیم داد.
***
حبس زن در خانه با منطق اجتماعی و قانون سازگار نیست
= این تفکر که مرد بالاتر از زن است و مردان کار را بهتر انجام می‌دهند درست نیست. البته یک مشاغلی هست که مردها در آن موفق‌تر هستند بعضی مشاغل هم هستند که زن‌ها در آن بهتر هستند. خلقت ویژگی‌هایی برای این دو قرار داده است. ولی مقام زن پایین‌تر از مرد نیست حبس زن در خانه نه با منطق اجتماعی نه‌ با قانون سازگار نیست.
= از ابتدای دولت یازدهم که فعالیت خود را آغاز کردیم گفتیم که راه حل سوریه نظامی نیست و باید از کانال سیاسی جلو رفت. در این راستا قدم‌های خوبی برداشتیم و خوشحالیم که روسیه و ایران و ترکیه با هم همکاری می‌کنند و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد./ایلنا