مسئله محسن هاشمی- محبوبیت صفایی فراهانی- شوک عبدالعلی زاده

افزایش گمانه زنی‌ها در مورد انتخاب شهردار آینده تهران
مسئله محسن هاشمی- محبوبیت صفایی فراهانی- شوک عبدالعلی زاده
آفتاب یزد- گروه سیاسی: حالا که نتایج انتخابات شورای شهر تهران معلوم شده است، یک چیز عین روز برای خیلی‌ها روشن است. اینکه قالیباف رفتنی است و باید جایش را به کس دیگری دهد ... و در مقابل این اطمینان... یک عالمه شک و شبهه وجود دارد. یک عالمه گمانه‌زنی درباره جایگزین او. این روزها تنها با اشاره‌های گاه و بیگاه، نام‌های مختلفی به عنوان جانشین قالیباف گفته و شنیده می‌شود، اما در مقابل همه این اسامی، یک اسم بیشتر از همه جلب توجه می‌کند. محسن هاشمی رفسنجانی(!)
یعنی همان نامی که با بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رای در صدر لیست اصلاح‌طلبان شورای شهرتهران قرار گرفت و به شورا رفت. بخصوص که هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شد کسی که در رقابت با قالیباف در شورای گذشته ناکام ماند و برای شهرداری رای نیاورد.


در این میان هستند کسانی که به طور خاص به هاشمی رفسنجانی به عنوان شهردار آینده تهران اشاره می‌کنند. مثلا صادق زیباکلام می‌گوید:" محسن هاشمی یک شهردار ایده‌آل برای تهران است؛ او یک تکنوکرات است. کسانی که می‌گویند محسن هاشمی شهردار نشود، بگویند اصلا کسی مثل او را دارند؟" غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران هم به " انتخاب" گفته: "محسن هاشمی از گزینه‌های شهرداری تهران است."
در همین ارتباط برخی رسانه‌ها نیز سعی دارند با توجه به رای بالای هاشمی رفسنجانی، او را گزینه بعدی شهرداری پایتخت معرفی کنند.
غلط است چون...
اما آیا اساسا رابطه‌ای بین رای بالا و شهرداری وجود دارد؟ محسن هاشمی رفسنجانی بی‌گمان جزو یکی از گزینه‌های اصلی ریاست شورای شهر تهران است. حال چگونه است که عده‌ای می‌خواهند وی را که به عنوان عضو و رئیس احتمالی شورای شهر آینده معرفی می‌شود و با رای مردم به این شورا راه یافته، به شهرداری و خروج از این شورا ترغیب کنند؟
اساسا خروج محسن هاشمی رفسنجانی از شورا، به دلایل مختلفی استراتژی نادرستی به نظر می‌رسد. نخست اینکه خروج او یکی از اعضای علی‌البدل را به شورا وارد می‌کند! و آن عضو علی‌البدل کسی نیست جز مهدی چمران! رئیس اصولگرای چند دوره شورای شهر که بسیاری نبود او را در شورا اتفاقی عجیب و موفقیتی بزرگ برای اصلاح‌طلبان تعبیر می‌کردند، از سویی، خروج محسن هاشمی رفسنجانی از دید اخلاقی نیز عمل غیر قابل قبولی است. کسی که با چنین اقبال بالایی برای شورای شهر تهران انتخاب شده است، از چه روی باید به این رای پشت کند و روانه جایگاه دیگری شود؟
***
انتخاب معنادار الویری؟
اما همچنان نام محسن هاشمی رفسنجانی در صدر کسانی عنوان می شود که احتمال زیادی برای شهردار شدن او وجود دارد. بخصوص که صبح دوشنبه خبر از معرفی هیئت رئیسه موقت «شورای منتخبان 21 نفره» شهر تهران آمد و 21 کاندیدای "لیست امید" که با رای مردم تهران به شورا راه یافته‌اند در اولین جلسه خود هیئت رئیسه موقت‌شان را انتخاب کردند.
در این جلسه مرتضی الویری به عنوان رئیس و «احمد مسجدجامعی» و «شهربانو امانی» به‌عنوان نایب رئیس و «بهاره آروین» و «حجت نظری» به عنوان منشی انتخاب شدند.
این جلسات به مدت یک ماه تا انتخاب شهردار ادامه دارد!
نبود نام محسن هاشمی در جمع اعضای هیئت رئیسه موقت شورای شهر و بحث انتخاب شهردار از سوی اعضای 21 نفره، بیش از گذشته مسئله انتخاب محسن هاشمی را به عنوان شهردار جدی کرده است! وگرنه نام محسن هاشمی باید در بین این اعضا می‌بود!
***
نام‌های دیگر
هرچند محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان گزینه شهرداری مطرح می‌شود اما هستند کسانی دیگر که به عنوان اسامی مطرح برای شهرداری تهران نام برده شده‌اند. نام‌هایی که همگی خارج از این 21 عضو هستند .
در راس آنها کسی است چون محسن صفایی فراهانی؛ کسی که سابقه نمایندگی مجلس ششم، معاونت وزارت صنعت و ریاست فدراسیون فوتبال ایران را برعهده داشته و از اقتصاددانان مطرح کشور است. از محسن صفایی فراهانی در میان سایر گزینه‌ها استقبال بسیار بیشتری در صفحات مجازی و از سوی مردم صورت گرفته است.
اما در کنار صفایی فراهانی، نام محسن مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات که اتفاقا او نیز مانند صفایی فراهانی چهره‌ای اقتصادی نیز به شمار می‌آید مطرح است. مهرعلیزاده این روزها بیشتر از صفایی فراهانی وارد بحث‌های سیاسی می‌شود؛ هرچند استقبال مردم درباره این گزینه چندان چشمگیر نیست.
علی عبدالعلی‌زاده از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب و احتمالی شهرداری تهران است، او به مدت هشت سال وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات بوده است. وی هم اکنون مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران است. فیروز حناچی معاون وی در دوره اصلاحات و معاون فعلی شهرسازی عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم) نیز از دیگر اسامی مطرح شده شهرداری هستند.
در میان همه این اسامی و گزینه‌ها اما همچنان بحث بودن یا نبودن محسن هاشمی به عنوان شهردار، یک مسئله است.
***
قطعا یکی از گزینه‌هاست
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره شهردار شدن محسن هاشمی رفسنجانی، به آفتاب یزد می‌گوید: "قطعا یکی از گزینه‌های شهرداری تهران، آقای محسن هاشمی است. قبلا هم او به عنوان گزینه‌های شهرداری اصلاح طلبان مطرح بود که رای نیاورد، اکنون هم نزدیکان وی مثل حزب کارگزاران و آقای کرباسچی سعی می‌کنند یکی از گزینه‌های مطرح را محسن هاشمی بدانند."
وی ادامه داد:" اگر قرار بود آقای هاشمی فقط در شورای شهر بماند می‌توانست یکی از کاندیداهای ریاست شورای شهر و یا نواب آن باشد، اما انتخاب هیئت رئیسه موقت شورای شهر می‌تواند به این معنا باشد که هاشمی به شورای شهر با دیدگاه دیگری نظر افکنده است."
این فعال سیاسی درباره اینکه آیا درست است کسی که یک میلیون و هفتصد هزار رای برای راهیابی به شورا کسب کرده این نهاد را رها و به شهرداری برود، پاسخ داد:" حضور محسن هاشمی در شورای شهر برای تقویت حضور وی به عنوان شهردار است. "
وی درباره اینکه خروج او از شورای شهر باعث ورود مهدی چمران به عنوان عضو علی‌البدل به شورا می‌شود هم گفت: "درباره اینکه عضو شورای شهر بخواهد شهردار شود منع قانونی وجود ندارد، حضور مجدد آقای چمران در شورای شهر بدون پشتوانه اصولگرایی، یک حضور فردی و غیرتشکیلاتی است. بنابراین رفتن محسن هاشمی به شهرداری و در نتیجه ورود چمران به شورا مشکلی برای مقاصد اصلاح‌طلبان ایجاد نمی‌کند."
صوفی درباره سایر گزینه‌های شهرداری نیز پاسخ داد:" از دیدگاه من آقای عبدالعلی زاده با هشت سال وزارت مرتبط با مدیریت شهری صلاحیت بیشتری از بقیه دارد و اساسا با توجه به اینکه او چندین دوره نماینده مجلس بوده و تمامی مسئولیت‌هایش مرتبط با مدیریت شهری بوده، وی بهترین گزینه برای شهرداری است. "
***
ریاست الویری ریاست سنی است
از عبدالهر ناصری عضو دیگر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره انتخاب معنادار الویری به عنوان رئیس موقت شورای شهر تهران می‌پرسیم؛ وی به آفتاب یزد گفت: "آقای الویری مسن‌ترین فرد از بین اعضاست. او به عنوان رئیس سنی هیئت رئیسه انتخاب شد و این انتخاب هیچ معنای خاص دیگری ندارد."
وی تاکید کرد:"جزو شروط شورای شهر این است که هرکس، میثاق‌نامه شورای عالی ائتلاف را امضا کرده، حق خروج از شورای شهر را ندارد. بنابراین قرار نیست از میان هیچ یک از این 21 نفر، شهردار انتخاب شود."
وی درباره اینکه گفته می‌شود محسن هاشمی این میثاق‌نامه را امضا نکرده، گفت:" بحث میثاق‌نامه نیست، تاکید شورای عالی سیاستگذاری و اعضای منتخب شورای شهر بر این است که به هیچ وجه نباید کسی از شورای شهر نامزد شهرداری شود، بلکه این 21 نفر در حال بررسی افراد با صلاحیت برای شهرداری، خارج از مجموعه خود هستند. با توجه به اینکه در طی 12 سال، شهرداری تهران دچار بحران‌های جدی شده است، باید کسی انتخاب شود که علاوه بر سلامت، پاکدستی و توانمندی، بتواند با بخش‌های مختلف حاکمیت تعامل برقرار و ارتباط بگیرد، شهرداری تهران باید روابط خودش را با قوه مجریه، مقننه، قضائیه مستحکم کند، چون شهر تهران موقعیت ویژه‌ای دارد."
وی ادامه داد:"اصلاح طلبان پیروز هم در حال فکر کردن به شخصی با این ویژگی‌ها هستند. بنابراین اصلاح طلبان کسانی را که حاکمیت، نگاه حساسی روی آنها داشته باشد مورد ارزیابی قرار نمی‌دهند."
وی درباره اینکه چرا عده‌ای بحث شهردار شدن محسن هاشمی را مطرح می‌کنند، پاسخ داد: "این یک فضاسازی است که باید نادیده و ناشنیده گرفت. "
به ناصری حرف‌های علی صوفی را نیز گوشزد کردیم و اینکه به نظر می‌آید در بین خود اعضای شورای سیاستگذاری هم درباره شهردار شدن یا نشدن محسن هاشمی اختلاف پیش آمده، وی پاسخ داد: اصلاً چنین چیزی نیست. آقای صوفی هم نظر شخصی‌شان را بیان کردند، اما تمام اعضای شورای مشورتی و شورای سیاستگذاری و تمام 21 عضو شورای شهر بر این نکته تاکید کردند که طبق قرار قبلی، قراری که در سال 92 نیز مطرح بود، کسی از اعضای شورا نباید برای مسئولیتی دیگر، از شورا خارج شود ."
وی توضیح داد: "در سال 92 آقای سلطانی‌فر هم عضو علی‌البدل شورا بود که وارد کابینه آقای روحانی شد اما اعضای اصلی به هیچ وجه به شهرداری یا محل دیگری نمی‌روند."
ناصری درباره گزینه‌های دیگری که درباره شهرداری مطرح هستند، گفت:"اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه مشکل نیرو نداشتند ولی با ضوابط توانمندی، سلامت و پاکدستی و کسی که با تمام بخش‌های حاکمیتی ارتباط دارد ، آن فرد را انتخاب می‌کنند. "
ناصری در پاسخ به این سوال که اگر محسن هاشمی قصد شهردار شدن داشته باشد، رفتار و برخورد اصلاح طلبان با او چگونه خواهد بود؟ پاسخ داد:" به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چون این موضوع جزو اصول مسلم ما بود که هیچ یک در معرض داوری شهرداری قرار نگیرند، صرفاً آقای هاشمی به دلیل رای اولی که آورده، به عنوان شهردار مطرح نیست بلکه کسانی چون الویری که در دوره اصلاحات شهردار بوده نیز می‌توانست جزو گزینه‌های شهرداری باشد، در حالیکه در حال حاضر آقای الویری پذیرفته که عضو شورای شهر است و در لیست شهرداران نباید قرار بگیرد. اما اگر بخواهم به سوال شما صریح پاسخ بگویم، اگر کسی از میان 21 نفر شورای شهر، خودش را در معرض کاندیداتوری شهرداری قرار دهد قطعا رای نخواهد آورد. "